مافیا اقتصادی پشت پرده زباله گردی + فیلم
حجم ویدیو: 13.85M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

زباله گردی یکی از معضلاتی که سالهاست تهران و بسیاری از شهرهای کشور با آن درگیر است. افزایش زباله گردی رابطه مستقیمی با افزایش خط فقر، مهاجرت از کشورهای همسایه  به دلیل جنگ دارد.

بدون شک موضوع زباله گردی تنها وظیفه مدیریت شهری نیست و باید در ساختار های کلان نظام جمهوری اسلامی نیز به آن پرداخته شود.همچنین در کلانشهری مثل تهران روزانه چند میلیون تن پسماند تولید می شود که همین مسئله باعث شده است تا عده ای برای استثمار افراد اقداماتی را انجام دهند و افرادی را که مسکن و درآمد مناسب ندارند را با سرپناه کوچک و حقوقی ناچیز جذب این بازار کنند.

وجود مافیا زباله گردی گرچه بارها توسط فعالین اجتماعی و مسئولین تکذیب شده است اما در مصاحبه با یکی از زباله گردهای افغانستانی که 3 ماه بیشتر نیست که از هرات به تهران آمده است این موضوع مشخص شد، فرد افغانستانی دیگری با اجاره یک خانه در اشرف آباد در قسمت حاشیه جنوب تهران 9 نفری را به استثمار گرفته و با انتقال آنها به شمال شهر تهران برای جمع آوری ضایعات آنها پول زیادی به جیب می‌زنند.

این در حالی است که در حین گفت‌وگو سه موتور سوار مانع ادامه مصاحبه شدند و به گفته خودشان از ماموران شهرداری بودند اما از ارائه کارت شناسایی امتناع کردند. در این بین ترسی نیز درون آنها شکل گرفته بود که گویی خود آن سه نفر مسئول این زباله گردها بودند و فرضیه مافیا زباله گردی را برای ما بیشتر تقویت کرد.

محمد جواد حق شناس عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، درباره زباله گردی و مافیای زباله  گردی گفت: سال‌های زیادی است که ما در شهر با مسئله زباله گردی روبرو هستیم. سازمان ها و وزارت خانه هایی که مسئولیت مستقیم دارند باید به ماموریت های خود بپردازند و برای کاهش فقر و مدیریت خانواده هایی که زیر خط فقر زندگی می کنند دست به دست هم بدهند تا با کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود معیشت مردم، بخشی از این مشکل را حل کنند.

 او ادامه داد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در ذیل خود سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی را دارد با بیشتر به مسئله فقر توجه کنند. از طرفی شکل گیری سازمان عریض و طویلی مانند بنیاد مستضعفان و کمیته امداد نیز برای رسیدگی به افراد آسیب دیده تشکیل شدند و باید از ظرفیت های آنها نیز استفاده کرد

او خاطر نشان کرد: افزایش شدید خط فقر در جامعه یکی از مشکلاتی است که در دهه اخیر به دلیل فشار تحریم، تورم کمر شکن، فساد اداری و ناکارآمدی رسته های دولتی، بیشتر خود را نشان داده است ما شاهد بوده ایم که بر اساس آمارهای اعلام شده در شهر تهران اگر سقف درآمدی خانواده ها کم تر از 10 میلیون تومان باشد به نوعی مشمول خط فقر هستند.

حق شناس در پایان تاکید کرد: رویکرد مدیریتی در کشور باعث شده است که افرادی در جنوب شهر تهران به دلیل ناتوانی در تامین معاش، به مشاغل کاذب روی بیاورند که یکی از آنها زباله گردی است و این کار تبدیل به یک مافیا اقتصادی شده است. فلذا همه نهاد انتخابی و انتصابی باید به این مهم برسند تا در کنار هم مشکلات را حل کنند.

کدخبر: 726580 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟