مردم زیر بار گرانی له شدند / بلاتکلیفی دولت و مجلس با افزایش قیمت ها

گرانی بیداد می کند. این روزها گرانی درد اول مردم است و تقاضا برای رفع گرانی مطالبه اصلی ملت. ریشه گرانی هرچه باشد، مردم انتظار دارند که دولت هرچه زودتر آن را بخشکاند. مردم گله‌مندند و گلایه خود از گرانی را با زبان های مختلف و در مکان های مختلف بیان کرده اند. انتظار مردم از دولت جدید این است که هرچه زودتر برای رفع این گلایه ها فکری کند و نگذارد اقشار بیشتری به زیر خط فقر سقوط کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها بازهم صف های طویل خرید دلار جلوی صرافی ها شکل می گیرد؛ چراکه قیمت این ارز مجددا رو به افزایش گذاشته است و بر اثر رشد قیمت دلار و دیگر مولفه های اقتصادی داخلی و خارجی، نرخ کالاهای اساسی نیز روز به روز بالاتر می رود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که بخش عمده ای از دلایل گرانی به تحریم ها بازمی‌گردد، اما بخش مهمی از دلایل گرانی را نیز باید در داخل کشور یعنی در سوء مدیریت ها و سوداگری های افراد واسطه جست و جو کرد. مردم اما کاری با داخل و خارج ندارند و آنچه از دولت جدید می خواهند، مقابله هرچه سریع تر با گرانی ها براساس شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور است.

البته نباید فراموش کرد که دولت جدید هنوز به صورت کامل شکل نگرفته است و بخش زیادی از مدیران میانی و حتی مسئولان ارشد دستگاه های اجرایی را اعضای دولت قبل تشکیل می دهند. اتفاقا نمایندگان مجلس نیز در گفت و گو با رکنا تاکید کردند که برخی مدیران به‌جای مانده از دولت قبل هنوز بلاتکلیف ماندن و رفتن هستند و بعضی از آنها حتی در روند امور اخلال ایجاد می کنند.

این نمایندگان معتقدند که رئیس جمهور و وزرا هرچه زودتر باید این مدیران را تغییر دهند و تمام اعضای اصلی و فرعی تیم اقتصادی جدید را در اسرع وقت تعیین کنند. اعضای خانه ملت البته براساس صحبت هایی که با ما داشتند، راهکاری جدی و فوری برای رفع گرانی ها ارائه نکردند و این مساله می تواند نگرانی مردم از فقدان برنامه کنترل گرانی در دولت جدید را بیشتر کند.

اما آنچه برخی مردم را دلگرم می کند، صحبت های نمایندگان مجلس در این زمینه است که تیم اقتصادی دولت جدید افراد سالم تری از دولتمردان قبلی هستند و البته مجلس هم پیگیر مشکلات مردم است و وظیفه نظارتی اش را با جدیت انجام می دهد. در ادامه گفت و گوی رکنا با چهار نفر از اعضای خانه ملت درباره مهمترین راهکارهای کنونی دولت و مجلس برای مقابله با گرانی ها را می خوانید.

بابایی: دولت اعضای فرعی تیم اقتصادی را زودتر تعیین کند

علی بابایی کارنامی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به خبرنگار رکنا گفت: بدون شک مهمترین مطالبه کنونی مردم از دولت جدید ثبات قیمت کالاهای اساسی است. البته دولت در یک ماه و نیم گذشته اقدامات مهمی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و بهداشتی مردم انجام داده، اما متاسفانه هنوز هم بازار اجناس ضروری در تلاطم قرار گرفته است و مردم نگرانی های به‌حقی در این زمینه دارند.

وی افزود: در چنین شرایطی حتما نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون های اقتصادی باید رفع نگرانی های مردم جلسه های ویژه ای را با وزرای اقتصادی دولت بگذارند و برای مقابله با گرانی ها چاره اندیشی کنند. همچنین رئیس جمهور محترم نیز باید هرچه سریع تر اعضای تیم اقتصادی خود را با یکدیگر هماهنگ کند و جاهای خالی را هرچه زودتر پر کنند، زیرا دلالان همواره وقتی با یک خلا مواجه می شوند، اقدام به سوء استفاده می کنند.

نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: تمام انتصاب های مربوط به اعضای تیم اقتصادی دولت باید هرچه زودتر انجام شود. البته اکنون به جز رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس، سایر اعضای اصلی تیم اصلی اقتصادی انتخاب شده اند، اما هنوز بیشتر اعضای فرعی این تیم مربوط به دولت قبل هستند و رئیس جمهور و وزرا باید هرچه زودتر این اعضا را انتخاب کنند.

وی با بیان این که ثبات مدیریت منجر به ثبات بازار خواهد شد، اظهار داشت: وقتی تمام اعضای تیم اقتصادی از یک جریان فکری باشند و گفتمان واحدی بر این تیم حاکم شود، طبیعتا دیدگاه های یکسانی برای رفع مشکلات اقتصادی ارائه خواهد شد و مردم دیگر مانند دولت قبل شاهد تناقض آرای اعضای تیم اقتصادی دولت نخواهند بود.

کارنامی تاکید کرد: اکنون هنوز مدیران استانی و شهرستانی حوزه های اقتصادی از اعضای دولت قبل هستند و بسیاری از این مدیران چون تکلیف خود را نمی دانند، به خوبی برای رفع مشکلات مردم تلاش نمی کنند. البته نیازی به تغییر تمام مدیران وجود ندارد، اما اگر تفکری واحد بر راس و بدنه تیم اقتصادی دولت حکم فرما شود، راهکارهای دستگاه اجرایی برای رفع تمام مشکلات اقتصادی از جمله مقابله با گرانی ها زودتر به بار خواهد نشست.

کرمی: حمایت از تولیدات داخلی جدی شود

غلامحسین کرمی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این باره به رکنا گفت: یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت فعلی حل مشکلات اقتصادی است و آحاد جامعه امید دارند که دولت جدید طبق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور و با استفاده از نیروهای انقلابی موجود در کابینه بتواند با گرانی ها مقابله کند. اما متاسفانه چند روزی است که اوضاع بازار کالاهای اساسی مجددا نابسامان شده است و مردم انتظار دارند که دولت در درجه اول بازار ارز را کنترل کند تا ثبات لازم بر نرخ اجناس ضروری حاکم شود.  

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط در آینده نزدیک عنوان کرد: دولت طرح ها و برنامه های مناسبی برای مقابله با گرانی ها ارائه کرده است که مهمترین آنها برنامه ریزی برای کنترل بازار کالاهای اساسی بوده است. بر این اساس از دستگاه اجرایی انتظار می رود که نظارت جدی تری بر بازار داشته باشد و همچنین بانک مرکزی هم باید به صورت جدی تر برای کنترل قیمت ارز وارد گود شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با اشاره به صحبت های رهبر انقلاب درباره لزوم حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشت: دولت حتما باید حمایت از تولیدات داخلی را به صورت جدی تر دنبال کند تا هم کالاهای اساسی با قیمتی مناسب تر به دست مردم برسد و هم روند اشتغالزایی در کشورمان تسریع شود.

به گفته کرمی، در کنار این موارد، دولت باید بر نحوه تخصیص ارز به واردات کالاهای مختلف نیز نظارتی جدی تر داشته باشد تا کشور با کمبود منابع مواجه نشود. البته با توجه به این که اعضای دولت جدید انسان های سالم تری هستند، انتظار می رود که مشکلات هرچه زودتر حل شود.

سلیمی: دولت هرچه سریع تر مدیران بلاتکلیف را تعویض کند

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این باره به رکنا گفت: دولت جدید برنامه های ویژه ای برای مقابله با گرانی ها دارد و مجلس نیز وظیفه نظارتی خود را کماکان با جدیت پیگیری می کند. وظیفه قانونی و شرعی نمایندگان مجلس پیگیری مطالبات مردم از دستگاه اجرایی است و اکنون هم مهمترین مطالبه مردم رفع گرانی هاست.

وی افزود: نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و در عین تعامل با دولت، حتما برای مقابله با گرانی ها اقدامات لازم را انجام خواهند داد. بنابراین نمایندگان مجلس حتما برای بررسی ریشه نوسانات قیمت ها جلسات متعددی را با مسئولان دولتی برگزار خواهند کرد.

البته به گفته نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس، بدنه مدیریتی دستگاه اجرایی هنوز از اعضای دولت قبل تشکیل شده و مطالبه جدی مجلس از دولت جدید این است که هرچه زودتر مدیرانی را که در حالت بلاتکلیفی قرار دارند و خودشان هم نمی دانند که قرار است بمانند یا بروند، تعویض کند.

سلیمی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه برخی مدیران جامانده از دولت قبل در روند امور اخلال می کنند و بعضی مدیرانی هم که در بلاتکلیفی قرار دارند، به معنای واقعی کلمه کار را رها کرده اند و همین مساله از جمله عوامل مهم گرانی هاست. بنابراین از کابینه جدید انتظار می رود که هرچه سریع تر تکلیف چنین مدیرانی را مشخص رکند و مسئولان دلسوز، کاردان و کاربلد را به جای آنها بنشاند.

حسینی: دولت واسطه های چرخه تولید و عرضه کالا را حذف کند

کریم حسینی، نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره به رکنا گفت: مجلس از همان زمان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی اولویت اول را هم برای دولت و هم برای خانه ملت رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم و به‌ویژه تنظیم بازار کالاهای اساسی و جلوگیری از گرانی های افسارگسیخته تعریف کرد. در آن جلسات نیز وزرای اقتصادی دولت وعده های مهمی برای رفع گرانی ها دادند.

وی افزود: در یک ماه و نیم گذشته وزرای اقتصادی دولت اقدامات مختلفی را برای رفع گرانی ها انجام داده اند، اما با توجه به تداوم مشکلات برجای‌مانده از دولت قبل در بازار کالاهای اساسی، قطعا این اقدامات کافی نبوده است و باید راهکارهای موثرتری برای ثبات قیمت ها اجرایی شود. همچنین دولت باید به صورت ویژه نظارت خود بر بازار کالاهایی را تشدید کند که رشد نرخ آنها می تواند منجر به افزایش قیمت سایر کالاها شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: خواسته اصلی نمایندگان مجلس از دولت این است که همزمان با ارائه برنامه بلندمدت و کارشناسی شده برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور، راهکارهایی آنی و فوری را هم برای تنظیم بازار بخصوص کنترل قیمت کالاهای اساسی ارائه کنند و نمایندگان مجلس حتما در هفته آینده ارائه این برنامه ها را از وزرای اقتصادی با دعوت این وزیران به کمیسیون های تخصصی پیگیری خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم حذف واسطه های چرخه تولید و عرضه کالا توسط دولت اظهار داشت: مهمترین عاملی که می تواند به تنظیم بازار کالاهای اساسی منجر شود، حذف واسطه ها از چرخه تولید و عرضه کالاست. دولت هم باید هرچه زودتر اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد تا در آینده ای نزدیک شاهد ثبات نسبی قیمت تمام اجناس ضروری مورد نیاز مردم باشیم.

کدخبر: 725627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟