افراد دارای حساسیت به پنی سیلین یا سایر داروها می توانند به همه مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند / پزشک متخصص نبود،نگران از بین رفتن نوبت نباشند

واکسیناسیون کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. سرعت واکسیناسیون کرونا در ایران در هفته های اخیر به شدت بالا رفته است. با افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا این امیدواری وجود دارد که کووید-19 هرچه زودتر در کشورمان کنترل شود. در این میان البته در روزهای اخیر اشکالاتی در روند واکسیناسیون کرونا در کشور گزارش شده است. از جمله این اشکالات نیز بدون واکسن ماندن برخی افراد دارای حساسیت به پنی سیلین یا داروهای دیگر، با وجود مراجعه به مراکز واکسیناسیون کرونا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که با سرعت گرفتن روند تامین و تزریق عمومی واکسن کرونا در کشورمان، ثبت نام واکسیناسیون نیز به صورت هوشمند انجام می شود و افراد می توانند با مراجعه به سامانه سلامت، زمان و مکان دقیق دریافت واکسن کرونای خود را مشخص کنند، بعضی افرادی که به پنی سیلین یا سایر داروها حساسیت دارند، با مشکلی مهم در روند دریافت واکسن کرونای خود مواجه شده اند.

ماجرا از این قرار است که افراد دارای حساسیت و اساسا تمام افرادی که احتمال بروز عوارض آنی ناشی از دریافت واکسن کرونا در آنها وجود دارد، باید برای دریافت واکسن به مراکزی مراجعه کنند که در آنها تیم اورژانس مستقر باشد تا در صورت بروز مشکل، پرسنل اورژانس بتوانند به این افراد کمک کنند. به همین دلیل، توصیه می شود که افراد دارای حساسیت برای دریافت واکسن کرونا حتما به مراکز بیمارستانی مراجعه کنند.

در این میان اما برخی افراد دارای حساسیت که به دلیل اطلاع رسانی ناکافی وزارت بهداشت از این مساله آگاهی نداشته اند، در روزهای اخیر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون غیربیمارستانی مراجعه کرده و متصدیان آن مراکز نیز بعد از ساعت ها معطلی این افراد در صف دریافت واکسن، به مراجعه کنندگان گفته اند که امکان تزریق واکسن کرونا در این مراکز برای آنها وجود ندارد.

در این شرایط، افراد دارای حساسیت هم وقتی برای تغییر محل دریافت واکسن به سامانه سلامت مراجعه کرده اند، به دلیل این که یک بار نوبت واکسن خود را از این سایت دریافت کرده اند، برای بار دوم نتوانسته اند از سامانه سلامت نوبت واکسن بگیرند و بنابراین این افراد هنوز نتوانسته اند واکسن کرونای خود را دریافت کنند.

در این میان اما دکتر بابک فرخی، معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که براساس دستورالعمل پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون، حضور پزشک یا تیم اورژانس در همه مراکز الزامی است؛ به نحوی که حتی اگر تیم اورژانس در یک مرکز حاضر نباشد، پزشکی در آن مرکز حاضر است که به تمام تجهیزات مورد نیاز برای احیای بیماران مجهز است و اگر کسی بعد از دریافت واکسن کرونا دچار عوارض آنی شود، آن پزشک می تواند تا زمان رسیدن آمبولانس به آن شخص کمک کند.

وی افزود: در شرایطی هم که تیم اورژانس در مراکز واکسیناسیون حاضر باشند، این افراد می توانند ضمن اجرای عملیات احیا برای افرادی که دچار عوارض آنی ناشی از دریافت واکسن کرونا می شوند، آنها را با آمبولانس به بیمارستان ها انتقال دهند. البته حضور آمبولانس در مراکز واکسیناسیون الزامی نیست، اما پزشک یا تیم اورژانس از تجهیزات کافی برای کمک رسانی به افرادی که دچار عوارض آنی ناشی از دریافت واکسن می شوند، برخوردارند و اگر هم نیاز به آمبولانس شود، کادر درمان حاضر در پایگاه های واکسیناسیون می توانند سلامت افراد را تا زمان رسیدن آمبولانس حفظ کنند.

فرخی تاکید کرد: در چنین شرایطی افرادی که دارای حساسیت به پنی سیلین یا سایر داروها هستند، می توانند بدون نگرانی به تمام مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. اما اگر هم در مواردی محدود، متصدیان مراکز واکسیناسیون به افراد گفتند که امکان تزریق واکسن کرونا در این محل به آنها وجود ندارد، بازهم افراد نباید نگران از بین رفتن نوبت خود باشند، زیرا آنها می توانند با نشان دادن پیامکی که برای تزریق واکسن در یک مرکز به آنها رسیده است، در تمام مراکز واکسیناسیون کشور، واکسن کرونا دریافت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع افراد دارای حساسیت به پنی سیلین یا سایر داروها نباید هیچ گونه نگرانی بابت دریافت واکسن کرونا در مراکز مختلف داشته باشند.

کدخبر: 721961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟