نحوه اجرای قانون به نفع شکارچیان غیرمجاز است / شکارچیان غیرمجاز از ضعف های قانون باخبرند

این روزها شکارچیان غیرمجاز به راحتی در مناطق حفاظت شده محیط زیست پرسه می زنند؛ به نحوی که می توان گفت مناطق شکارممنوع به جولانگاه شکارچیان غیرمجاز تبدیل شده است. شکارچیان غیرمجاز با ورود به مناطق حفاظت شده به راحتی به سوی محیط بان ها شلیک می کنند و بعد هم پا به فرار می گذارند. در این میان، یک عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران معتقد است که در شرایط کنونی، نحوه اجرای قوانین زیست محیطی کشور به نفع شکارچیان غیرمجاز است. در این شرایط، وقتی تعداد نیروها و امکانات یگان حفاظت محیط زیست کشور بسیار اندک باشد، طبیعتا محیط بان ها نمی توانند در نبرد با شکارچیان غیرمجاز پیروز شوند.

مناطق حفاظت شده محیط زیست؛ جولانگاه شکارچیان غیرمجاز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته گذشته وقوع دو حادثه تلخ در مناطق حفاظت شده محیط زیست بار دیگر ثابت کرد نه تنها این مناطق برخلاف نامشان اصلا «حفاظت شده» محسوب نمی شوند، بلکه به راحتی می توانند به جولانگاه شکارچیان غیرمجاز و حتی صحنه نبرد مسلحانه آنها با محیط بانان کشور تبدیل شوند.

حادثه نخست روز 22 شهریور در پارک ملی گلستان رخ داد که در آن 5 شکارچی پس از صید مرال، با 5 محیط بان مواجه می شوند و دو طرف به سوی یکدیگر تیراندازی می کنند که در نهایت یک شکارچی بر اثر تیراندازی یک محیط بان کشته می شود.

حادثه دوم هم روز 26 شهریور به وقوع پیوست که در آن 2 شکارچی در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد چهارمحال و بختیاری در حین تلاش برای شکار قوچ، با 3 محیط بان درگیر می شوند که بر اثر تیراندازی دو طرف به سوی یکدیگر، در نهایت یک محیط بان مجروح می شود.

جالب این که در هر دو حادثه شکارچیان بعد از تیراندازی به ماموران یگان حفاظت محیط زیست کشور از مهلکه گریختند و نیروهای انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست کشور، هنوز نتوانسته اند که آنها را دستگیر کنند.

این حوادث و حوادث مشابهی که در ماه های قبل رخ داد، نشان می دهد که با وجود تصویب قانون «حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست» در اردیبهشت سال گذشته، هنوز هم شکارچیان غیرمجاز می توانند با کمترین هراس از برخورد نیروهای محیط بانی، وارد مناطق حفاظت شده شوند و علاوه بر حیات وحش، محیط بان های کشور را هم هدف گلوله قرار دهند.

شکارچیان غیرمجاز از ضعف های قانون باخبرند

این نکته ای است که دکتر افشین علیزاده، کارشناس حیات وحش روی آن دست گذاشت و به خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه با وجود تصویب قانون حمایت از محیط بان ها، همچنان شاهد تکرار حوادثی نظیر تیراندازی شکارچیان غیرمجاز به سوی ماموران یگان حفاظت از محیط زیست هستیم. مساله ای که بدون شک از ضعف در نحوه اجرای این قانون حکایت دارد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ادامه داد: متاسفانه با وجود این که در قوانین جدید، محیط بان های کشور به عنوان ضابطین قضایی شناخته می شوند، هنوز هم وقتی آنها به سمت یک شکارچی غیرمجاز تیراندازی می کنند، در صورت فوت آن شکارچی، یا باید دیه بدهند یا اعدام شوند؛ مساله ای که نشان می دهد هم قوانین ما مشکل دارد و هم نحوه اجرای آنها.

وی با بیان این که شکارچیان از ضعف های موجود در قوانین زیست محیطی کشور با خبرند، عنوان کرد: وجود همین خلاهای قانونی به شکارچیان اجازه می دهد که به راحتی وارد مناطق حفاظت شده محیط زیست کشور شوند و به شکار انواع حیات وحش بپردازند.

به گفته علیزاده، در این میان حتی اگر شکارچیان دستگیر هم بشوند، در بسیاری از موارد مشاهده می کنیم که این افراد با پرداخت جریمه ای نه چندان قابل توجه، می توانند خود را از مهلکه رها کنند و به زندگی عادی خود بازگردند؛ مساله ای که نشان می دهد در شرایط کنونی، نحوه اجرای قوانین زیست محیطی کشور کاملا به نفع شکارچیان غیرمجاز است و این متخلفان نیز نسبت به این مساله آگاهی کامل دارند.

قانون حمایت از محیط بان ها به درستی اجرایی نمی شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که تصویب قانون حمایت از ماموران یگان حفاظت محیط زیست نتوانسته است شرایط را به نفع محیط بان ها تغییر دهد، اظهار داشت: این قانون ظاهر مناسبی دارد، اما متاسفانه به‌درستی اجرایی نمی شود و بر این اساس، می توان گفت هنوز هم شاهد اجرای قوانینی بازدارنده برای جلوگیری از تیراندازی شکارچیان غیرمجاز به سوی محیط بان ها نیستیم.

این کارشناس حیات وحش ادامه داد: ما باید قوانینی را برای حمایت از محیط بان های کشور تصویب کنیم که هم بازدارنده باشند و هم قابل اجرا. البته در سال های اخیر، مبالغ جرایم شکار حیات وحش تا حد زیادی افزایش یافته است، اما در عمل می بینیم که در بسیاری از موارد، وقتی حادثه تیراندازی بین محیط بان ها و شکارچیان رخ می دهد، به جای این که شکارچی مجرم شناخته شود، محیط بان مجرم شناخته می شود و همین مساله نشان می دهد ما حتی قوانین بازدارنده خودمان را هم به درستی اجرایی نمی کنیم.

یگان حفاظت محیط زیست هم نیرو کم دارد و هم امکانات

علیزاده با تاکید بر این که هیچ کس بدون مجوز سازمان محیط زیست حق ورود به مناطق حفاظت‌شده را ندارد، تصریح کرد: این که می بینیم شکارچیان غیرمجاز به راحتی می توانند وارد مناطق حفاظت شده شوند، نشان می دهد که یگان حفاظت محیط زیست ما هم با کمبود محیط بان مواجه است و هم با کمبود پاسگاه. همچنین این یگان با کمبود شدید تجهیزات از جمله دوربین، موتور و خودروی مناسب و حتی بنزین مواجه است و طبیعتا چنینی یگانی به هیچ وجه نمی تواند به خوبی از مناطق حفاظت شده کشور حراست کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که در سال های اخیر دوربین های زیادی در مناطق حفاظت شده کشور نصب شده است، عنوان کرد: با توجه به این که بیشتر مناطق حفاظت شده کشور، کوهستانی است، کارآیی میدان دید این دوربین ها پایین است. بسیاری از شکارچیان هم چون آشنا به شرایط منطقه هستند، می دانند که دوربین های محیط زیست در کدام نقاط نصب شده اند و بنابراین از نقاطی تردد می کنند که تصویر آنها در دوربین ثبت نشود.

این کارشناس حیات وحش ادامه داد: در موارد بسیاری هم مشاهده شده است که شکارچیان به سمت دوربین های یگان حفاظت محیط زیست شلیک کرده و آنها را از کار انداخته اند. بنابراین ما هرچقدر هم تعداد دوربین های مناطق حفاظت شده را بیشتر کنیم، بازهم نمی توانیم جلوی هجوم شکارچیان به این مناطق را بگیریم.

افزایش تعداد محیط بان ها، شکارچیان غیرمجاز را می ترساند

علیزاده در همین راستا تاکید کرد: تنها عاملی که می تواند از حضور پرتعداد شکارچیان در مناطق حفاظت شده جلوگیری و در دل آنها هراس ایجاد کند، افزایش تعداد محیط بان های کشور است. این در حالی است که اکنون تعداد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آن قدر کم است که محیط بان ها کمتر فرصتی برای گشت زنی پیدا می کنند و بیشتر ناچارند که در پاسگاه ها باقی بمانند.

وی در پایان تصریح کرد: دولت جدید باید توجه داشته باشد که هم برای حفاظت از حیات وحش کشور و هم برای حراست از امنیت محیط بان ها، باید هر چه بیشتر به استخدام محیط بان بپردازد؛ زیرا اکنون کشورمان به شدت با کمبود محیط بان مواجه است.

کدخبر: 721670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟