شکایت محیط زیست اصفهان از شهرداری 2 سال بعد از وقوع یک فاجعه زیست محیطی + فیلم
حجم ویدیو: 24.88M | مدت زمان ویدیو: 00:03:24

دشت سجزی در 25 کیلومتری شرق اصفهان قرار گرفته است. فعالان محیط زیست می گویند که حدود دو سال است زباله های بیمارستانی اصفهان بدون رعایت اصول علمی امحا در دشت سجزی رهاسازی می شود. فعالان محیط زیست تاکید دارند که شیرابه این زباله ها وارد منابع آب زیرزمینی دشت سجزی می شود. این در حالی است که مزارع پایین دست دشت سجزی به وسیله چاه از طریق همین منابع آب زیرزمینی آبیاری می شوند. اما معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان تاکید دارد که شیرابه پسماندهای دشت سجزی حجم اندکی دارد که در مخزن ایزوله ای تخلیه می شود و چون این شیرابه به آب های زیرزمینی نفوذ نمی کند، پس وارد مزارع کشاورزی نمی شود.

2 سال رهاسازی زباله های بیمارستانی در دشت سجزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالان محیط زیست استان اصفهان با انتشار تصاویری در فضای مجازی، این موضوع را مطرح کرده اند که حدود دو سال است بخش زیادی از پسماندهای عفونی بیمارستان های اصفهان بدون رعایت اصول علمی امحا در دشت سجزی رهاسازی می شود و شیرابه ناشی از این پسماندها نیز وارد سفره هایی زیرزمینی می شود که مزارع اطراف دشت سجزی با منابع آبی آن آبیاری می شوند.

در این مزارع هم محصولاتی نظیر جو، گندم، سبزیجات، صیفی جات و علوفه دامی کاشته شده است که بیشتر به مصرف اهالی شهر سجزی و شهرک ها و روستاهای اطراف آن می رسد و البته دام های این اهالی نیز از یونجه کاشته شده در همین مزارع استفاده می کنند. بنابراین از نظر فعالان محیط زیست، آلوده شدن منابع آب زیرزمینی دشت سجزی به شیرابه پسماندهای عفونی، می تواند احتمال ابتلای اهالی مناطق اطراف این دشت به انواع سرطان را بالا ببرد.

محل دقیق رهاسازی زباله های بیمارستانی نیز در سه کیلومتری شهر سجزی و 25 کیلومتری شرق اصفهان، حد فاصل خط راه آهن سیستان و بزرگراه اصفهان - نایین قرار دارد و فعالان محیط زیست اصفهان تاکید دارند که حدود دو سال این پسماندهای عفونی که سرشار از میکروب های سرطان زا هستند توسط پیمانکاران تحت قرارداد شهرداری اصفهان در این محل رهاسازی می شوند.

کارخانه امحای پسماندهای عفونی از اول مهر افتتاح می شود

مشکل از آنجا ناشی می شود که از دو سال پیش طی توافقی که میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شهرداری اصفهان صورت گرفت و البته اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز در جریان آن بود، قرار بر این شد که بخشی از دشت سجزی به عنوان سایت دفن زباله های بیمارستانی اصفهان انتخاب شود.

البته آن طور که فعالان محیط زیست می گویند، هنوز هم خبری از دفن یا امحای علمی زباله ها نیست و پسماندهای عفونی صرفا در دشت سجزی رهاسازی می شوند. در این میان به نظر می رسد، اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز از همان ابتدا در جریان این نکته بوده است که امکان امحای بهداشتی این زباله ها در محل سایت زباله های بیمارستانی سجزی وجود ندارد.

البته مسئولان این اداره کل اخیرا وعده داده اند که از یکم مهر 1400 قرار است کارخانه امحای پسماندهای عفونی در دشت سجزی افتتاح شود. این نکته را حمیرا صفی قلی، معاون فنی اداره کل محیط زیست اصفهان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مطرح کرده است.

صفی قلی همچنین در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که در حال حاضر پسماندهای عفونی و زباله های تیز و برنده بیمارستانی، پس از بی خطرسازی در بیمارستان ها به همراه پسماندهای سایر مراکز درمانی به سایت دفن زباله سجزی منتقل می شوند.

زباله های بیمارستانی به مرکز امحای پسماند اصفهان تحویل داده می شود

معاون فنی اداره کل محیط زیست اصفهان همچنین از این مساله خبر داد که در حال حاضر ظرفیت محل دفن تکمیل شده است و برای حل این مساله، موضوع در کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان مطرح شده و بعد از برگزاری چندین جلسه تخصصی، قرار است که پسماندهای مذکور به مرکز امحای پسماند اصفهان تحویل داده شود و دیگر در سایت سجزی دفن نشود.

نکته دیگری هم که صفی قلی به آن اشاره کرد، این بود که اداره کل محیط زیست اصفهان در طول دو سال اخیر به صورت دوره ای از سایت سجزی بازدید داشته و در تمام مواردی که تخلفی مشاهده کرده، اخطاریه صادر کرده است و اکنون هم مطابق با مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان، مقرر شد که پسماندهای بیمارستانی به مرکز امحای پسماند تحویل داده شود و دیگر در سایت سجزی دفن نشود.

قصور شهرداری اصفهان در ماجرای زباله های بیمارستانی دشت سجزی

صفی قلی همچنین در پاسخ به این سوال که کدام نهاد مقصر رهاسازی دو ساله پسماندهای بیمارستانی در دشت سجزی است، عنوان کرد: چندین دستگاه در این زمینه دخیل هستند و به همین علت، این موضوع در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح و برای حل آن تصمیصم گیری شده است. لذا با توجه به عدم مدیریت صحیح دفن پسماندهای عفونی و بعد از عدم پیشرفت کار در خصوص رفع نواقص، اداره کل محیط زیست استان اصفهان دادخواستی علیه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تهیه کرده است که این دادخواست به مقام قضایی ارسال خواهد شد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان همچنین با تاکید بر این که شیرابه حاصل از پسماندهای عفونی در دل زمین نفوذ نمی کند، عنوان کرد: در سایت دفن پسماندهای پزشکی سجزی، شیرابه ها به مخزن ایزوله ای تخلیه می شود و به خاک و منابع آب زیرزمینی نفوذ ندارد. اساسا هم شیرابه این پسماندهای پزشکی بسیار جزئی است و چون نفوذی به دل خاک و منابع آب زیرزمینی ندارد، وارد زمین های کشاورزان نیز نمی شود.

کدخبر: 721080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟