6 محله تهران فاقد بوستان + فیلم
حجم ویدیو: 22.72M | مدت زمان ویدیو: 00:03:05

پارک های فرسوده در برخی محلات شهر تهران مورد انتقاد شهروندان قرار دارد. به نظر می رسد برای رسیدگی به پارک های فرسوده از نظر بودجه و منابع مالی مشکلی وجود نداشته باشد. شهروندان می توانند برای رسیدگی به مشکلات موجود در پارک های فرسوده، با سامانه های 137 و 1888 تماس بگیرند. عضو کمیسیون خدمات شهری تهران نکاتی را در رابطه با پارک های فرسوده شهر تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از مناطقی که همواره مورد استفاده و توجه شهروندان در مناطق و محلات قرار می گیرد، پارک ها و بوستان ها هستند. فارغ از این که بنا به گفته معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، 5 یا 6 محله پایتخت فاقد فضای سبز هستند، تعداد قابل توجهی از پارک ها و فضاهای سبز نیز از نظر امکانات و وسایل تفریحی فاقد کیفیت لازم هستند. علاوه بر این تجهیز و رسیدگی به وسایل بازی و امکانات در پارک های محلی نیز حائز توجه است. کودکانی که در ایام فراغت با والدین شان به این مکان ها مراجعه می کنند، بعضاً ممکن است به دلیل کمبود امکانات یا فرسودگی وسایل حتی دچار آسیب دیدگی شوند.

به نظر می رسد با توجه به این که از نظر بودجه و تامین اعتبارات، شهرداری تهران کمبودی نداشته و طرح شهر دوستدار کودک نیز که از مدت ها قبل در شورای شهر تهران مطرح شده است، می توان توجه لازم را به پارک ها و همینطور فضای سبز شهر تهران مبذول داشت. این ها در حالی است که بر کسی پوشیده نیست با رخت بستن کرونا، میزان گردشگری و استقبال خانواده ها برای استفاده از طبیعت و فضاهای تفریحی بیشتر خواهد شد.

مشکلی برای رسیدگی به پارک های فرسوده نیست

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در تشریح وضعیت پارک های فرسوده تهران به خبرنگار رکنا گفت: در بودجه سالیانه مناطق شهر تهران به موضوع فرسودگی پارک های شهر توجه شده است. مناطق تهران نیز در مواقعی که بودجه ای لازم داشته باشند آن را در بودجه سالیانه دریافت می کنند و با توجه به مذاکراتی که با کمیسیون دارند، به نظر نمی رسد دغدغه ای از نظر تامین بودجه برای این موضوع وجود داشته باشد. علاوه بر این از طریق نظارت مستمری که توسط سازمان پارک ها و بوستان ها انجام می شود این موضوع در دستور کار نهاد های زیربط قرار دارد.

مشکلات پارک ها را به سامانه 137 اعلام کنید

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: از شهروندان درخواست می کنیم تا با استفاده از سامانه نظارت همگانی 137 و 1888 در ارتباط باشند و نکاتی که مد نظرشان هست را همچون خرابی و فرسودگی وسایل و امکانات در پارک ها، مطرح و انتقادات خود را به آن بیان کنند. اعضای مدیریت شهری در گزارشات مدیریتی که از سامانه 137 دریافت می کنند، به صورت کلان این موارد را پیگیری می کنند.

سرانه فضای سبز شهری تهران 16 متر و 30 سانتی متر است

مهدی بابایی در رابطه با وضعیت سرانه فضای سبز در پایتخت گفت: در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران موضوع ارتقای کمی فضای سبز دیده شده است و سال به سال ارتقای آن مشاهده می شود. باید گفت اکنون از نظر ارتقای فضای سبز در تهران عقب نیستیم و هم اکنون سرانه فضای سبز شهری تهران 16 متر و 30 سانتی متر است و هر سال نیز برنامه توسعه آن در دستور کار است. نکته ای که در شورای شهر از معاونت خدمات شهری پیگیری می شود نیز در رابطه با موضوع عدالت در توزیع فضای سبز در تهران است. اکنون طبق گزارشی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران ارائه کردند حدوداً 5 یا 6 محله فاقد بوستان در تهران وجود دارد که این مناطق در اولویت بوستان دار شدن هستند.

نظارت بر فضای سبز مناطق با رویکرد محله محور

نکته ای به معاونت خدمات شهری شهرداری اعلام کردیم که سرانه های فضای سبز باید بر اساس محلات برنامه ریزی شوند، زیرا تا قبل از این بیشتر به فضای سبز مناطق توجه می شد. حال آن که ما اعلام کردیم باید این سرانه به صورت محلات باشد، به این شکل که به هر محله سر زده می شود تا ارزیابی شود کدام محله دارای فضای سبز مطلوب و کدام محله دارای فضای سبز نامطلوب و اندک است. در این حالت می توان تمرکز و اولویت خود را روی محله هایی که فضای سبز کمی دارند بگذاریم. بنابراین صرفاً موضوع عدالت نباید در دستور کار باشد و توزیع با رویکرد محلی نیز باید در برنامه ها قرار گیرد.

کدخبر: 717919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟