مشاهده شیفت و دریفت های فراوان در کرونا / دنیا تا چند سال دیگر با کرونا درگیر است

نوع جهش یافته ویروس کرونا به نام کرونا لامبدا در آمریکای لاتین شیوع یافته است. از مهمترین علائم کرونا لامبدا علائم عصبی و گوارشی است. به گفته متخصصان بهداشت و درمان کشورمان این نوع ویروس کرونا هنوز در ایران دیده نشده است. دکتر افخمی اردکانی توضیحاتی در مورد وضعیت کرونا در کشورمان و جهش های این ویروس ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نوع جهش یافته کرونا به نام کرونای لامبدا از دسامبر سال 2020 در پرو شناسایی شد. این سویه از کرونا که قبلا با نام C.37 شناخته می شد، چند وقتی است در آمریکای لاتین شایع شده است و برخی کشورها همچون فرانسه و آلمان آن را رصد می کنند.

به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران، کرونای لامبدا هنوز در ایران شناسایی نشده است. او در بیان ویژگی های کرونای لامبدا گفت: سویه لامبدا نسبت به سویه های قبلی کرونا از سرایت پذیری بالاتری برخوردار است. علاوه بر این جوانان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می کند، علائم عصبی و گوارشی بیشتری به همراه دارد و معمولاً نسبت به واکسن کرونا مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.

چگونگی مقابله با بیماری کرونا، عبور از پیک پنجم و روند واکسیناسیون، موضوعاتی سرنوشت ساز برای مواجهه با کرونای لامبدا در صورت ورود به مرزهای کشورمان است.

 تغییرات کرونا ادامه دار است

رئیس بیمارستان اشرفی اصفهانی در تشریح شیوع نوع جهش یافته کرونا به نام لامبدا گفت: ویروس کرونا مانند سایر ویروس ها دچار شیفت و دریفت یا تغییرات بزرگ و کوچک می شود. این ویروس به دلایل خاص و غیرعادی بودن، تغییرات شیفت و دریفت را با سرعت بیشتر و عجیب تر انجام داده و می دهد. با این حال اگرچه واکسیناسیون کرونا افراد را 100درصد ایمن نمی کند، اما در بسیاری از موارد، بیماری را تخفیف می دهد. به عبارتی اگر فرد واکسینه شده، به این بیماری مبتلا شود، عوارض معمولا خفیف تر است و معمولا مرگ و میر صورت نمی گیرد. باید توجه داشت که هرچه ویروس، جهش بیشتری پیدا کند، نوع یا خصوصیات واکسن ها نیز باید تغییر کند. می دانیم که مکانیزم اثر واکسن ها متفاوت است؛ مثلا اکنون واکسن فایزر و مدرنا بر پایه mRNA هستند و واکسن هایی مثل اسپوتنیک علیه آنتی ژن های سوش های دیگری مثل آدنوویروس عمل می کند. همچنین آسترازنکا نیز بر روی آنتی ژنهای آدنوویروس نوعی شامپانزه عمل می کند؛ واکسن برکت نیز اکنون نشان داده است که آنتی بادی بسیار بهتری از سایر واکسن ها ایجاد کرده و علیه کل ویروس عمل می کند.

افخمی اردکانی در مورد آینده ویروس کرونا گفت: تغییر ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و نه تنها لامبدا، بلکه ممکن است ویروسی مثلا به نام تتا و گاما و امثالهم نیز در آینده شیوع پیدا کند، اگرچه این موارد در حد اسم گذاری هستند. بنابراین باید در نظر داشت که واکسیناسیون کرونا در هر صورت موثر است و حتی با جهش های مختلف، این ویروس شباهت هایی به موارد قبلی خود خواهد داشت.

 7 برابری آمار رسمی کرونا بعید نیست

این متخصص بیماری های کودکان در مورد تغییرات ویروس کرونا در جهت مثبت ابراز داشت: گاهی اوقات ممکن است جهش های ویروس کرونا در جهت مثبت باشد و بیماری زایی ویروس را کمتر کند که امیدواریم چنین اتفاقی بیافتد. با این حال اگر مردم ماسک زدن، نظافت، فاصله گذاری اجتماعی و سایر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در کنار آن واکسیناسیون کرونا نیز با سرعت زیاد ادامه یابد، می توان به کنترل یا کاهش بیماری کرونا امیدوار بود. اگرچه به نظر می رسد دنیا تا چند سال دیگر نیز با کرونا درگیر باشد.

ابوالقاسم افخمی اردکانی در مورد اخباری مبنی بر 7 برابری آمار کرونا نسبت به آمار رسمی اعلام شده از مبتلایان و فوتی های کرونایی در ایران گفت: به علت آن که آمارهای ما بر اساس مراجعات و خوداظهاری افراد انجام می شود، ممکن است تعداد زیادی از افراد علامت نداشته باشند و مراجعه نکنند، ضمن اینکه تعداد زیادی از افراد نیز دارای علائم خفیف هستند و توجهی به آن ندارند تا لزوماً در آمار رسمی قرار بگیرند. اما آماری که برخی از اپیدمیولوژیست ها به آن دست می یابند، به واسطه نمونه گیری و ابزار های تحلیلی آماری است و ممکن است داده هایی که به دست می آورند اختلاف داشته و متفاوت باشد. وقتی آمار مبتلایان حتی به 50 هزار نفر در روز می رسد، چنین اداعاهایی بعید به نظر نمی آید. باید توجه داشت کسانی که واکسن می زنند ممکن است بعد از مدتی آنتی بادی خود را از دست بدهند، بنابراین بهترین کار، جلوگیری از سرایت بیماری است و در گام بعدی کم کردن عوارض و در پایان درمان کرونا می تواند در اولویت قرار گیرد.

وضعیت بیمارستان اشرفی اصفهانی در دوران شیوع کرونا

دکتر ابوالقاسم افخمی اردکانی، رئیس بیمارستان اشرفی اصفهانی در تشریح وضعیت بیمارستان اشرفی اصفهانی در دوران شیوع کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بیمارستان اشرفی اصفهانی نیازمند ترمیم و نوسازی است و در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی امکان نوسازی آن توسط خود بیمارستان وجود ندارد. با این حال در زمینه دیالیز می توان گفت که یکی از بزرگترین بخش های همودیالیز بیمارستانی را در کشور در اختیار داریم و بین 40 تا 50 دستگاه دیالیز فعال در این بیمارستان موجود است. علاوه بر این در بیمارستان اشرفی اصفهانی درمانگاه های فعال سرپایی و آزمایشگاه، پاراکلینیک و فیزیوتراپی داریم با این وجود هم اکنون بخش بستری نداریم و بیماران کرونایی در این بیمارستان به دلیل فضای فیزیکی و وجود بیماران دیالیزی بستری نمی شوند.

وی در مورد ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی در بیمارستان اشرفی اصفهانی با توجه به شیوع کرونا گفت: با حفاظت هایی که پرسنل بیمارستان انجام دادند، مشکلی جدی در مدت شیوع کرونا به وجود نیامده است، با این وجود متاسفانه تعداد اندکی از بیماران کرونایی که همزمان همودیالیزی بودند بر اثر ابتلا به کووید 19 فوت کردند اگرچه این تعداد با آمار جامعه اختلاف فاحشی نداشت. با این حال به دلیل مراقبت های جدی در این مرکز درمانی علاوه بر واکسینه شدن بیماران، با توجه به این که بعضی از بیماران 3 مرتبه در هفته برای همودیالیز و به مدت 4 ساعت مراجعه می کنند، بیشتر از سایر بیماران از آن ها مراقبت های لازم به عمل آید.

کدخبر: 715724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟