تعطیلی شرکت تولیدکننده تست سریع کرونا در ایران! / چرا مردم از رپیدتست محرومند؟ + فیلم
حجم ویدیو: 14.97M | مدت زمان ویدیو: 00:02:02

تست سریع کرونا ابزاری است که در بسیاری از کشورهای جهان در دسترس عموم مردم قرار دارد و افراد می توانند با استفاده از تست سریع کرونا ، ابتلای خود به این بیماری را ظرف 30 دقیقه تشخیص دهند. این در حالی است که اردیبهشت امسال یک شرکت ایرانی با ظرفیت تولید 500 هزار تست سریع کرونا در روز توانست مجوز تولید این تست ها را از سازمان غذا و دارو دریافت کند، اما به نظر می رسد فشار مافیای تست PCR بر وزارت بهداشت مانع از عرضه عمومی تست سریع کرونا در سطح کشور شده و حتی اخیرا جلوی صادرات این تست ها نیز گرفته شده است؛ اتفاقاتی که باعث شد روز گذشته بزرگترین تولیدکننده تست سریع کرونا در ایران تعطیل شود.

تست سریع کرونا به صورت زیرزمینی عرضه می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نزدیک یک سال است که استفاده از تست سریع کرونا در بسیاری از کشورهای جهان رواج پیدا کرده است و مردم به راحتی می توانند با استفاده از این تست ها که استفاده خانگی آن نیز کاربرد بسیاری دارد، ابتلای خود به کرونا را ظرف 30 دقیقه تشخیص دهند؛ تست هایی که اگر در ایران هم به صورت وسیع در دسترس مردم بود، قطعا می توانست به شناسایی سریع بیماران مبتلا به کرونا کمک زیادی کند و منجر به کاهش سرعت چرخش این ویروس در شرایط بروز پیک پنجم کرونا در کشور شود.

اما در حالی که چهار شرکت داخلی از ابتدای امسال توانسته اند تست های سریع کرونا را تولید کنند، هنوز پای تست های سریع کرونا به داروخانه های کشور باز نشده است. در این میان باید توجه داشت که یکی از این چهار شرکت، گروه دارویی برکت است و سه شرکت دیگر هم شرکت هایی خصوصی هستند که یکی از آنها با توجه به ظرفیت انبوهی که برای تولید این تست ها دارد و می تواند به صورت روزانه 500 هزار تست کرونا تولید کند، بزرگترین تولیدکننده خصوصی تست سریع کرونا محسوب می شود.  

تست های سریع تولیدشده در بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده تست سریع کرونا نیز از نظر کیفی در سطحی قرار دارد که برچسب اصالت وزارت بهداشت را دریافت کرده و در مجوز صادرشده در ماه اردیبهشت از سوی سازمان غذا و دارو برای این شرکت هم ضریب دقت تست های تولیدی بیش از 90 درصد برآورد شده است.

اما با وجود این دقت و توان بالای این شرکت برای تولید انبوه تست سریع کرونا در ایران، معاونت بهداشت وزارت بهداشت مجوز عرضه عمومی این تست ها در داروخانه ها را صادر نکرده است و حتی آزمایشگاه های کشور نیز حاضر به خرید آن از شرکت های تولیدکننده نیستند.

در این میان آن طور که مدیرعامل بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده تست سریع کرونا در ایران برایمان تعریف می کند، اکنون تست های سریع کرونا فقط به صورت زیرزمینی در فروشگاه های تجهیزات پزشکی بین خریدار و فروشنده دست به دست می شود و در شرایطی که کرونا روزانه جان بیش از 500 ایرانی را می گیرد، اما مردم ایران از تست های سریع کرونا محروم مانده اند.

چگونه بزرگترین تولیدکننده خصوصی تست سریع کرونا تعطیل شد؟

در این میان، در حالی که بیش از یک ماه است که کشورمان در پیک پنجم کرونا قرار گرفته و طبق آمار وزارت بهداشت، در بهترین حالت روزانه 20 هزار تست PCR در کشورمان انجام می شود، تعلل معاونت بهداشت وزارت بهداشت در صدور مجوز برای تست سریع کرونا منجر به تعطیلی بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده این تست ها شد؛ شرکتی که طبق ادعای مدیرعامل آن، می توانست روزانه 500 هزار تست سریع در ایران تولید کند و با قیمت یک دهم تست های PCR به مردم عرضه کند، اما هیچ گاه نتوانست تست های سریع خود را به دست مردم کشور برساند.

این ادعا را عبدالله ناطقی، مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با رکنا مطرح کرد و گفت: وقتی مجوز عرضه عمومی تست سریع کرونا را به شرکت ما نمی دهند و هیچ آزمایشگاهی نیز حاضر به خرید این تست ها از ما نیست و اخیرا هم جلوی صادرات آن را گرفته اند، عملا هیچ راهکاری برای درآمدزایی برایمان باقی نمانده است و ما هم چاره دیگری نداریم جز این که شرکت خودمان را تعطیل کنیم.  

وی افزود: اکنون هم دو شرکت خصوصی دیگر تولیدکننده تست سریع کرونا به صورت زیرزمینی تست های خود را به فروشگاه های تجهیزات پزشکی می فروشند و این فروشگاه ها نیز تست های سریع کرونا را به مردم عرضه می کنند. البته بسیاری از مردم عادی از این ماجرا خبر ندارند و این در حالی است که اگر تست های سریع کرونا به صورت عادی در داروخانه ها عرضه می شد، اکنون قطعا بسیاری از مردم به آن دسترسی داشتند.

متوقف شدن تولید تست سریع کرونا و 24 بیماری دیگر

آن طور که ناطقی تعریف می کند، او برای تولید تست های سریع کرونا در ایران، فرمول تولید این تست ها را از یک شرکت چینی خریداری کرده، اما تمام مراحل تولید آن در ایران انجام می شود. براساس قراردادی هم که ناطقی در محل سفارت ایران در چین با طرف چینی امضا کرده است، طرف چینی حق ندارد که فرمول تولید این تست ها را به هیچ شخص دیگری در ایران بفروشد.

همچنین به گفته این تولیدکننده داخلی، شرکت او می توانست نه تنها برای تشخیص کرونا بلکه برای تشخیص 24 بیماری دیگر از جمله هپاتیت B، هپایتت C، احتمال سکته قلبی، آنفلوآنزا و ... نیز تست های سریع تولید کند. همچنین این شرکت می توانست تست های سریع ترکیبی تولید کند که به صورت همزمان ابتلای یک فرد به کرونا یا آنفلوآنزا را تولید کند؛ تست هایی که اگر در دسترس عموم مردم قرار می گرفت، قطعا نقش پررنگی در جلوگیری از ابتلای عمومی به کرونا یا سایر بیماری ها ایفا می کرد، اما به گفته ناطقی، با تعطیلی شرکت او، حالا تولید تمام این تست های تشخیصی در ایران متوقف شده است.

مافیای تست PCR مانع عرضه عمومی تست سریع کرونا

بزرگترین تولیدکننده خصوصی تولیدکننده تست سریع کرونا در شرایطی تعطیل شده است که ناطقی تاکید دارد تولید هرکدام از این تست ها برای شرکت او حدود 30 هزار تومان تمام می شد و اگر اجازه عرضه عمومی این تست ها به این شرکت داده می شد، مردم می توانستند با قیمت 35 تا 40 هزار تومان تست سریع کرونا را تهیه کنند. این در حالی است که همین حالا تست PCR در آزمایشگاه ها با قیمت 350 هزار تومان انجام می شود و بسیاری از شرکت های بیمه گر نیز زیر بار بیمه کردن تست PCR نرفته اند.

در این میان باید توجه داشت که مجوز عرضه عمومی تست سریع کرونا باید از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت صادر می شد و ناطقی معتقد است که مهمترین ارگانی که مانع عرضه عمومی این تست ها شده نیز دقیقا همین معاونت است، چراکه از نظر او، وقتی آزمایشگاه ها می توانند تست PCR را با قیمت 35 هزار تومان از تولیدکنندگان داخلی بخرند و با نرخ 350 هزار تومان به مردم بفروشند، طبیعی است که فشار مافیای تست PCR بر این معاونت بیشتر از زور تولیدکنندگان تست سریع کرونا می چربد.

البته آن طور که ناطقی می گوید، معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه تست سریع کرونا این بهانه را آورده است که وارد کردن سوآپ تست کرونا به بینی برای برداشت مخاط، یک کار تخصصی است که مردم عادی نمی توانند آن را انجام دهند و حتما این کار باید زیر نظر فردی آموزش‌دیده انجام شود.

این در حالی است که همین حالا در بسیاری از کشورهای دنیا مردم می توانند تست سریع کرونا را از داروخانه ها یا فروشگاه ها تهیه کنند و به‌راحتی از آن استفاده کنند و از نظر ناطقی، این صحبت ها، صرفا توجیهات معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای عدم صدور مجوز عرضه عمومی تست سریع کروناست و در میان همه این صحبت ها، پای مافیای تولید، واردات و فروش تست PCR در میان است.

سود کلان آزمایشگاه ها از انجام تست PCR

مجوز عرضه عمومی تست سریع کرونا در شرایطی صادر نشده است که ناطقی در اردیبهشت امسال توانست مجوز تولید انبوه این تست را به‌سختی و پس از تلاش های بسیار و رو زدن به مسئولان مختلف در وزارت بهداشت و سایر نهادها از سازمان غذا و دارو دریافت کند. از آن زمان هم ناطقی در شرکت خود به تولید انبوه این تست ها پرداخت، اما در زمینه عرضه، ناطقی تنها توانسته است مجوز عرضه تست سریع کرونا را به آزمایشگاه ها دریافت کند و حق عرضه آن به داروخانه ها را ندارد.

وقتی هم که آزمایشگاه ها می توانند به ازای انجام هر تست PCR بیش از 300 هزار تومان سود کنند، طبیعی است که آنها هیچ گاه حاضر به خرید تست سریع کرونا نمی شوند؛ بخصوص که هم حاشیه سود این تست ها بسیار کمتر است و هم با عرضه انبوه تست سریع کرونا، بدون شک بساط تست PCR و تمام کسانی که از تولید، واردات و فروش آن سود می برند، جمع خواهد شد.

در این میان باید توجه داشت که تولید تست PCR در ایران به صورت انحصاری انجام می شود و به گفته ناطقی، مدیران شرکت تولیدکننده این تست نیز نفوذ زیادی در بدنه وزارت بهداشت بخصوص معاونت بهداشت دارند و این افراد اولا به آزمایشگاه ها فشار می آورند که از خرید تست PCR پرهیز کنند و ثانیا به معاونت بهداشت فشار می آورند که مجوز عرضه عمومی این تست ها در داروخانه ها را صادر نکند.

جلوی صادرات تست سریع کرونا را هم گرفته اند

نکته دیگر این است که شرکت تولیدکننده تست سریع کرونا نه تنها نمی تواند تست های تولیدی خود را در داخل کشور عرضه کند، بلکه اخیرا جلوی صادرات این محصول نیز گرفته شده است، زیرا به گفته ناطقی، روز گذشته سازمان غذا و دارو نامه ای را به این شرکت ارسال کرده است مبنی بر این که در شرایط حاد کرونایی کشور، هیچ شرکتی نمی تواند اقلام مرتبط با کرونا را به کشورهای دیگر صادر کند.

این در حالی است که پیش از این، شرکت ناطقی مجوز صادرات تست های سریع کرونا را داشت و حداقل از این طریق می توانست برای خود درآمدزایی کند، اما حالا که جلوی صادرات محصولات این شرکت نیز گرفته شده است، عملا ناطقی و همکارانش هیچ راه دیگری برای درآمدزایی ندارند و ناچار به تعطیلی بزرگترین شرکت تولیدکننده تست سریع کرونا در ایران شده اند.

این اتفاق نیز در شرایطی رخ داده است که از نظر سازمان بهداشت جهانی، مهمترین راهکار مقابله با کرونا، قطع زنجیره انتقال ویروس است و در این شرایط، اکر تست سریع کرونا به صورت انبوه در دسترس مردم باشد، همه افراد به راحتی به ابتلا یا عدم ابتلای خود به کرونا می برند و چرخه انتقال کرونا نیز بسیار سریع تر قطع می شود. به همین دلیل هم اکنون در کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان، کره جنوبی و ... تست سریع کرونا با نرخ هایی بین 4 تا 5 یورو در فروشگاه ها به مردم عرضه می شود.

ضرر 150 میلیاردی تعطیلی به شرکت تولیدکننده تست سریع کرونا

آن طور که ناطقی تعریف می کند، او برای احداث کارخانه تولید تست سریع کرونا، سال گذشته یک زمین را از گروه دارویی برکت در استان البرز خریداری کرد و تا کنون حدود 150 میلیارد تومان برای خرید زمین، تجهیزات، فرمول و حقوق کارگران هزینه کرده است و تعطیل شدن این شرکت نه تنها منجر به وارد شدن ضرر هنگفتی به این تولیدکننده داخلی و سایر سرمایه گذاران شرکت او شده، بلکه بیکاری حدود 100 کارگر این شرکت را نیز به همراه داشته است.

در پایان باید توجه داشت بزرگترین شرکت خصوصی تولیدکننده تست سریع کرونا با ظرفیت تولید 500 هزار تست در روز در شرایطی تعطیل شده است که همین دیروز مقام معظم رهبری با اشاره به هزینه های سنگین آزمایش های تشخیص کرونا تاکید کردند که «دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

در چنین شرایطی هم باید از مسئولان وزارت بهداشت پرسید وقتی یک شرکت تولیدکننده ایرانی می توانست تست سریع کرونا را با حجم چندین برابر تعداد تست های PCR که به صورت روزانه در کشور انجام می شود و البته با قیمت حدود یک دهم نرخ تست PCR در سطح کشور عرضه کند، چرا به جای این که زیر بال و پر این شرکت را بگیرند، کاری کردند که این شرکت به تعطیلی کشیده شده است؟

البته به نظر می رسد در این روزهای پایانی مسئولان کنونی وزارت بهداشت، دیگر وقت پاسخگویی به افکار عمومی از دست رفته است و امیدواریم به زودی زمان پاسخگویی به مدعی العموم درباره این مساله و سایر تعارض منافع های موجود در نظام سلامت کشور بخصوص در حوزه مدیریت کرونا فرا برسد.

کدخبر: 711934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟