بلاتکلیفی سخنگویان وزارت بهداشت و غذا و دارو درباره مضر بودن واکسن "آسترازنکا" برای زیر 50 ساله ها

واکسن آسترازنکا از جمله واکسن های مهم ساخته شده برای مقابله با کرونا در سطح جهان است. البته واکسن آسترازنکا از جمله واکسن هایی است که عوارض نسبتا بالایی دارد. اما ایمنی زایی واکسن آسترازنکا نیز بالاست. واکسن آسترازنکا تولید دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکاست. واکسن آسترازنکا از جمله واکسن های موجود در «صندوق کووکس» سازمان بهداشت جهانی است که تا کنون بیش از 4 میلیون دُز از آن وارد ایران شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که ظهر امروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت دوازدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی درباره نوع واکسن انتخابی برای دانشجویان گفته بود که «فقط یکی از واکسن ها یعنی واکسن آسترازنکا برای خانم های زیر 50 سال توصیه نمی‌شود و قطعا این واکسن را برای دانشجویان، بخصوص خانم، سعی داریم تا تزریق نکنیم، ولی برای بقیه باید ببینیم چه چیزی به دستمان می‌رسد»، اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان دارو، در حدود ساعت 16 امروز، در توئیتی اظهاراتی متفاوت با این صحبت های لاری مطرح کرد.

لاری واکسن آسترازنکا

جهانپور در این توئیت نوشت: «در ایران پروتکلی مبنی بر محدودیت  تزریق هیچکدام از واکسن های دارای مجوز مصرف اضطراری برای افراد بالای 18 سال اعلام و ابلاغ نشده است. تنها در مورد واکسن آسترزنکا از ماه ها  قبل کمیته ملی واکسن و معاونت بهداشتی توصیه کرده اند افراد زیر 50 سال ترجیحا از این واکسن استفاده نکنند. همین توصیه هم تا اطلاع ثانوی برقرار بوده و احتمالا بر اساس یافته های موجود اصلاح خواهد شد و سن ترجیحی کاهش خواهد یافت.»

واکسن آسترازنکا جهانپور

بعد از این توئیت جهانپور بود که ساعت 17:30 امروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت نیز مجددا اظهاراتی متفاوت با صحبت های ظهر امروز خود بیان کرد. او در صحبت های جدید خود با تاکید بر این که تزریق هیچ کدام از واکسن های کرونا برای خانم های کمتر از ۵۰ سال ممنوعیت ندارد، گفت: «به دلیل برخی مطالعات انجام شده درباره یکی از واکسن‌های خارجی، ترجیح بر این شد که به خانم‌های کمتر از ۵۰ سال تزریق نشده و به جای آن از سایر واکسن‌های وارداتی یا واکسن‌های تولید داخل استفاده شود. این موضوع فقط به صورت توصیه‌ای اعلام شده و ممنوعیت تزریق وجود ندارد.»

واکسن آسترازنکا لاری

در این میان باید از مسئولان وزارت بهداشت که روزهای آخر خود را در این وزارتخانه می گذرانند، سوال کرد که چرا تا این حد به صورت بلاتکلیف درباره ممنوعیت یا عدم ممنوعیت واکسن آسترازنکا برای افراد زیر 50 سال صحبت می کنند؟ یعنی وقتی که توصیه می شود واکسن آسترازنکا برای این افراد استفاده نشود، پس چرا استفاده از این واکسن برای افراد زیر 50 سال ممنوع نشده است؟ مگر اساسا تفاوت مفهوم «توصیه نمی شود» و معنای «ممنوعیت» در افکار عمومی چقدر است؟

گفتنی است؛ هفته گذشته 300 هزار دُز واکسن آسترازنکا توسط بخش خصوصی وارد کشور شد.

کدخبر: 710182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟