بناگر: منابع طبیعی ایران را همچون گوشت قربانی بریدند و بردند

منابع طبیعی ایران در سال های اخبر به شدت تخریب شده است. منابع طبیعی ایران به یک گوشت قربانی تبدیل شده است که هر زمان نهادهای مختلف دچار کمبود زمین می شود، وزارت جهاد کشاورزی بخش از منابع طبیعی ایران را به این نهادها واگذار می کند. برخی کارشناسان تاکید دارند که با این روند افزایشی تخریب منابع طبیعی ایران ، چیزی برای نسل بعد باقی نمی ماند. این در حالی است که منابع طبیعی ایران در دولت جدید تشنه حضور نیروهای متخصص است.

تراژدی بزرگ 10 سال گذشته سازمان جنگل ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی بناگر، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با ارسال نامه ای سرگشاده به رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور، خواستار برقراری مجدد فوق العاده سختی کار مدافعان خط مقدم حفاظت از انفال و منابع طبیعی در سازمان جنگل ها شد.

علی بناگر رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران

بناگر در گفت و گو با رکنا درباره علت ارسال این نامه سرگشاده توضیح داد: بی توجهی به عدم ارتقای ساختار تشکیلاتی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در دهه اخیر و همچنین جایگزینی نیروهای متخصص بازنشسته با فارغ التحصیلان بخش در ده سال گذشته یک تراژدی بزرگ است.

وی ضمن انتقاد از کم توجهی وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: مسائل اصلی وزارت جهاد کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی و دامی است که البته بسیار اهمیت دارد، ولی بازهم باید از این وزارتخانه که به بستر تولید محصولات کشاورزی و دامی است که همان منابع طبیعی است، بی توجهی می کند و فقط به تمام مشکلات روزمره توجه می کند، گلایه کرد.

سازمان جنگل ها فرزند ناتنی وزارت کشاورزی است

بناگر با بیان این که وزارت کشاورزی همیشه به سازمان جنگل ها به شکل بانک زمین نگاه کرده است، عنوان کرد: متاسفانه در سال های اخیر هر زمان که وزارت جهاد کشاورزی در بخشی دچار ضعف شده است، برای آمارسازی یک شقه از منابع طبیعی را مثل گوشت قربانی بریده است. گویی که سازمان جنگل ها فرزند ناتنی وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: یک روز به بهانه افزایش تولید، مرغوب ترین زمین‌ها را به افرادی دادند که اکثرا سودجو بودند و روز دیگر به بهانه نیاز صنایع چوبی ارزشمندترین گونه های درختی این سرزمین را سر بریدند، این هفته مراتع را بهانه کاشت گردو و فندق‌کاری شخم زدند و هفته بعد به بهانه اتوبان کشی ذخیره گاه ارس گونه ممنوع القطع را قطع یکسره کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: یک ماه مجلس با تصویب قوانین ضد و نقیض، قوانین اساسی منابع طبیعی علی‌الخصوص قانون ارزشمند حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع مصوب 1342 را تضعیف می کند و ماه دیگر وزارتخانه نیرو در طرح های توسعه ای و در پیوست های محیط زیستی طرح ها، کاشت درخت دو ساله را به جای قطع درخت 200 ساله پیشنهاد می دهد و این روزگار منابع طبیعی کشور است.

مدیران دولت آینده منابع طبیعی را تحت فشار نگذارند

بناگر با اشاره به همین مسائل از استانداران و فرمانداران دولت آینده و همچنین نمایندگان مجلس درخواست کرد که مدیران منابع طبیعی را برای بذل و بخشش از منابع طبیعی تحت فشار نگذارند، چراکه منابع طبیعی سرمایه های نسل های آینده است.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه با این روند افزایشی تخریب، چیزی برای نسل بعد باقی نمی ماند، کما این که آنچه امروز در خوزستان، زاینده رود و جنگل های هیرکانی و زاگرس بقیه مناطق رخ می دهد، نمونه عینی و شروع زمستان در منابع تجدیدپذیر ایران است.

وی با تاکید بر آمادگی انجمن علمی جنگلبانی ایران برای برگزاری کارگاه های آموزشی عنوان کرد: انجمن علمی جنگلبانی ایران با اعضا و متخصصانی که در سراسر کشور دارد، آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه و ورک‌شاپ‌های آموزشی، علمی و کاربردی برای بخشداران، فرمانداران و استانداران اعلام می کند و ما معتقدیم که این مساله یک نیاز است، زیرا ما به فهم و زبان مشترک نیاز داریم.

منابع طبیعی ایران تشنه مدیریت علمی است

بناگر در پاسخ به سوالی درباره راهکار برون رفت منابع طبیعی کشور از آسیب های کنونی در دولت آینده گفت: منابع طبیعی و محیط زیست ایران تشنه مدیریت علمی و ورود نیروهای جوان، تحصیلکرده و متخصص است. اما متاسفانه اهمیت جذب  نیروی انسانی در دولت و سازمان امور اداری و استخدامی برای این سازمان به یک شوخی تبدیل شده است، در حالی که طبق چارت مصوب سازمان جنگلها  می توان با تزریق 5 تا 10 هزار نیروی جدید هم به رگ های سازمان خون تازه تزریق کرد و  هم بخش عمده ای از فارغ التحصیلان بخش را ساماندهی کرد.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران همچنین از مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل ها درخواست کرد که طرح 9 در 99 این سازمان را به طرح 10 در 1400 تغییر دهد. او بر همین اساس تاکید کرد: رئیس سازمان جنگل ها باید جذب فارغ التحصیلان رشته های مرتبط را در اولویت اول سازمان قرار دهد، چون ایشان برای اجرایی کردن آن 9 مورد احتیاج به ابزار دارند.

وی افزود: راه علاج جنگل های ایران، مراتع، بیابان ها و حوزه های آبخیز ایران در کوتاه مدت و درازمدت همین یک راه است و غیر، با جدی گرفتن و حل این مشکل، همه معضلات به صورت خودکار حل می شود. ما از آقای منصور، رئیس سازمان جنگل ها می خواهیم نسبت به سهمیه تعیین شده توسط سازمان امور اداری و استخدامی یعنی جذب 1600 نفر، که هنوز نحوه جذب آنها نیز مبهم است، قانع نشوند. زیرا این تعداد برای سازمانی که ده سال اخیر کمتر سهمیه اخذ کرد، پذیرفتنی نیست.

بناگر در همین راستا تاکید کرد: ما در قالب اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران بارها و بارها برای ارائه این درخواست به سازمان امور اداری و استخدامی مراجعه کردیم و این نتایج اندک برای ما قابل قبول نیست. فارغ التحصیلان منابع طبیعی باید برای احقاق حق خود و نجات منابع طبیعی کشور مطالبه گر باشند و در این راه از اساتید خود کمک بگیرند، اگر چه دانش منابع طبیعی در کشور جوان است، ولی ما تجارب بسیار ارزشمندی اندوخته ایم.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: طرح های جنگلداری در ایران توسط متخصصان امر از سال 1338 آغاز شده است و ما می توانیم با استفاده از این تجربه و دانش فنی در سایر حوزه ها و تلفیق دانش بومی آبخوانداری و دامداری و مرتعداری با دانش جهانی، از دانش روز استفاده کنیم و کشتی منابع طبیعی کشور را به سلامت به ساحل پایداری برسانیم.

وی در پایان تصریح کرد: اساتید و دانشکده های منابع طبیعی کشور در بالاترین استانداردهای جهانی قرار دارند. به امید روزی که پژوهش، آموزش و اجرا نه به صورت نمادین و در هفته منابع طبیعی و مناسبت ها، بلکه در تمام ایام و برای حل ریز ترین معضلات سر جنگلبانی ها همت کنند.

گفتنی است؛ متن نامه سرگشاده رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران به رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام های پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به شرح زیر است.

منابع طبیعی ایران 1

منابع طبیعی ایران 2

کدخبر: 709880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟