کم توجهی بهزیستی و شهرداری برای تهیه واکسن کرونا برای مددکاران مراکز کاهش آسیب / فوت مددکاران در سایه نبود واکسن

سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است که تزریق واکسن کرونا به اعضای دارای پروانه اشتغال این سازمان در استان تهران آغاز شده است. اما تزریق واکسن کرونا در حالی به روانشناسان مطب در تهران شروع شده که سازمان بهزیستی و شهرداری تهران هنوز برنامه ای برای تزریق واکسن کرونا به مددکاران و مددجویان مراکز کاهش آسیب ارائه نداده است. اکنون هم در سایه عدم تزریق واکسن کرونا به کارکنان این مراکز کاهش آسیب، این افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار گرفته اند و در این میان افرادی مثل احسان تبرک، مددکار گرمخانه خاوران هم هستند که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از می دهند؛ مددکاری که حدود 10 روز پیش به خاطر این که واکسن کرونا به او نرسیده بود، فوت کرد.

سازمان روانشناسی واکسن کرونا

مددکاران گرمخانه ها بر اثر نبود واکسن کرونا می میرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده که واکسیناسیون کرونا برای اعضای دارای پروانه این سازمان در استان تهران از روز پنجشنبه 31 تیر آغاز شده است. اما در حالی اکنون اعضای سازمان نظام روانشناسی که روانشناس های مطب هستند، می توانند واکسن کرونا دریافت کنند که سازمان بهزیستی و شهرداری تهران هیچ برنامه ای برای واکسیناسیون روانشناس ها، مددکاران مراکز کاهش آسیب، مددکاران گرمخانه ها و مددکاران سازمان رفاه شهرداری که با افراد بی خانمان در ارتباط هستند و البته مددجویان گرمخانه های تهران ندارند.

همین مساله باعث شد که حدود 10 روز پیش احسان تبرک، مددکار گرمخانه خاوران بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست بدهد و البته همچنان تمام مددکاران حوزه کاهش آسیب نیز در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. این نکته ای است که سپیده علیزاده، مدیر مرکز کاهش آسیب بانوان «نور سپید هدایت» با اشاره به آن به رکنا گفت: کرونا باعث افزایش مراجعه افراد بی خانمان به گرمخانه ها و مراکز کاهش آسیب شده و بحران های اقتصادی و مشکلات اجتماعی و روانی، افراد بیشتری را ته خطی کرده و ناامید و بی مکان، آواره شهر کرده است.

وی افزود: در تمام دوره شیوع کرونا، چراغ گرمخانه ها و مراکز کاهش آسیب حتی در روزهای تعطیل و قرنطینه و قرمز و فوق قرمز، خاموش نشد و درب مراکز حتی یک دقیقه با وجود ابتلا به کرونای پرسنل و مددجویان  بسته نشد، اما متاسفانه هنوز هیچ برنامه ای برای تزریق واکسن کرونا به مددکاران و مددجویان مراکز کاهش آسیب ارائه نشده است.

مددکاران مراکز کاهش آسیب در معرض شدید ابتلا به کرونا

در روزهایی که بیشتر افراد به دلیل شیوع کرونا از خانه بیرون نیامدند تا دستورالعمل ها را رعایت کنند، کارکنان گرمخانه ها و مراکز کاهش آسیب پذیرای مددجویانی بوده اند که به دلیل ابتلا به انواع بیماری ها بخصوص اعتیاد و اختلالات اعصاب و روان، حداقل های بهداشتی را رعایت نمی کردند؛ اتفاقی که البته همچنان ادامه دارد و به همین دلیل می توان گفت مددکاران مراکز کاهش آسیب و گرمخانه ها به شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

علیزاده ضمن اشاره به این مساله عنوان کرد: کارکنان مراکز علاوه بر آموزش های لازم به بی خانمان ها، اقلام کاهش آسیب رساندند، مثلا همان ماسک ها را که به دلیل اشتغال در شیفت های 24 ساعته، باید در تمام طول یک روز بر صورتشان تحمل می کردند، به امید این که مردمان شهر کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند، در دسترس مددجویان نیز قرار دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما متاسفانه ستاد کرونا حتی به اندازه بقالی ها، مراکز کاهش آسیب و خدمات دهنده شبانه روزی را به حساب نیاوردند و ندیدند و برنامه ای برایشان نداشتند. همچنین ساعت های منع تردد، درد مضاعفی بر تردد شبانه روزی کارکنان این مراکز شد و بازهم راه حلی برایشان در نظر گرفته نشد.

مسئولان مددکاران گرمخانه ها را فراموش کرده اند

این فعال حوزه اعتیاد با بیان این که با وجود ابتلای افراد بی سرپناه به کرونا، این افراد همچنان بعد از دو سال از شیوع کرونا، بدون متولی مانده اند و بین نهاد های مختلف پاسکاری می شوند، عنوان کرد: کارکنان مراکز کاهش آسیب که این روزها بر اثر بدون واکسن ماندن در معرض ابتلا به کرونا قرار گرفته و حتی جان خود را از دست می دهند، مطمئن هستند که مسئولان این روزها درگیر جابه‌جایی میزهای ریاست اند و حتی گوشه ذهنشان درگیر مصائب مراکز کاهش آسیب نیست.

علیزاده با تاکید بر این که این روزها نبود واکسن کرونا، کارکنان مراکز کاهش آسیب، گرمخانه ها، مددکاران سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران و البته بی خانمان های پایتخت را در معرض ابتلا به کرونا قرار داده است، تصریح کرد: وقتی مددکاران می بینند که با وجود شیوع گسترده کرونای هندی، کسی به فکر واکسیناسیون آنها نیست، بسیاری از آنها به ناچار استعفا می دهند و همین مساله باعث می شود که بسیاری از افراد باتجربه از چرخه امدادرسانی به بی خانمان ها خارج شوند.

وی در پایان تصریح کرد: در این میان البته برخی انسان های دلسوز نیز جان خود را از دست می دهند و بد نیست از همکارمان آقای احسان تبرک، مددکار گرمخانه خاوران یادی کنیم که کمتر از 10 روز پیش به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

احسان تبرک واکسن کرونا

در پایان باید توجه داشت که همین چند روز پیش، وحید قبادی دانا درباره آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا به مددجویان و مددکاران مراکز شبانه روزی بهزیستی به رکنا گفت که حدود 80 درصد این افراد دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و به 70 درصد دریافت کنندگان دُز اول نیز دُز دوم واکسن کرونا تزریق شده است.

اما این آمار صرفا مربوط به مراکز نگهداری از معلولان، سالمندان و بیماران روانی بوده است و ظاهرا با وجود این که مراکز کاهش آسیب زیرمجموعه بهزیستی محسوب می شوند، این سازمان هیچ برنامه ای برای واکسیناسیون کارکنان این مراکز نداشته است.

کدخبر: 707413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟