اخبار جعلی / راه حل شناسایی اخبار جعلی  و فیک نیوزها

اخبار جعلی / رکنا: اخبار جعلی چیست ؟ اخبار جعلی چگونه وارد زندگی ما می شود و آرامش ذهن و فکر و زندگی ما را می رباید. چگونه  اخبار جعلی را تشخیص دهیم؟ این روزها «فیک‌نیوز» یا «اخبار جعلی » یکی از آسیب‌های اطلاع‌رسانی است که در شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود.برای این‌که به دام اخبار جعلی نیفتیم، کافی است چند نکته را رعایت کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها لا به لای اخبار حقیقی و درست و موثقی که رسانه ها منتشر می کنند ، فیک نیوزها هم فعال هستند. فیک نیوزهایی که محل جولان و فعالیت آنها بیشتر در شبکه های اجتماعی است . و اما چگونه می توانیم به دام فیک نیوزها نیفتیم؟ در ادامه بخوانید.

تشخیص اخبار جعلی

 برای تشخیص صحت و سقم یک خبر چند نکته را همیشه در نظر بگیرید. خبر، مطلب یا هر نوع اطلاعاتی را در قالب‌های مختلف که در شبکه مجازی می‌بینید و دریافت می‌کنید، بلافاصله برای دیگران ارسال نکنید. به نکات زیر در مورد آنها دقت کنید و بعد تصمیم بگیرید.

1- نخست به اعتبار منبع توجه کنید. انتشار خبر دروغ و نادرست به اعتبار منبع لطمه می‌زند. شما نیز تا از معتبر نبودن منبع مطمئن نشده‌اید، خبر را برای دیگران نفرستید.

۲- سابقه و پیشینه منبع نیز اهمیت دارد. آیا از این منبعی که خبری نقل می‌کنید تاکنون همیشه راست شنیده‌اید یا نه؟ پاسخ مثبت به این پرسش از اعتبار منبع حکایت می‌کند.

۳- از خود بپرسیم چه کسی یا چه گروه و جریانی از انتشار این خبر بهره‌مند یا متضرر می‌شود؟ در چنین مواقعی باید به منابع دیگر هم رجوع کرد تا صحت اطلاعات محرز شود.

 ۴- هویت و شخصیت نویسنده مطلب یا یادداشت را هم در نظر بگیرید. اگر نویسنده را نمی‌شناسید یا قابل اعتماد بودن وی برای شما قطعی نیست، در باور کردن ادعای نویسنده یا ارسال گسترده مطلب احتیاط کنید و به‌دنبال حصول اطمینان باشید.

 ۵- تکنولوژی این امکان را برای شما فراهم کرده که اعتبار منبع و نویسنده را جست‌وجو کنید و به اطمینان برسید. نگویید این کار زمان می‌برد، وقت می‌گیرد، حوصله می‌خواهد.

 

کدخبر: 706368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟