مشکل آب خوزستان چیست؟

مشکل آب خوزستان چیست؟ این سوالی است که شاید با خواندن اخبار ایران در کشورهای دیگر به ذهن مخاطب بیاید. مشکل آب خوزستان چیست؟ این سوالی است که مردم ایران در استان های دیگر مدام از خود سوال می کنند و چندین سال است که چشم انتظار هستند تا مشکل آب خوزستان حل شود. مشکل آب خوزستان چیست؟ این سوالی است که باید این روزها ذهن مسئولان از مجلس تا دولت تا هر مسئول دیگری که می تواند کاری کند را درگیر کند. مشکل آب خوزستان چیست که مردمش تشنه مانده اند و با لبانی تشنه برای اعتراض به خیابان آمده اند.

مقابله با خشکسالی فقط محدودیت کشت نیست

به گزارش رکنا ؛ آیت‌الله محسن حیدری سه‌شنبه‌شب در جلسه شورای اداری استان خوزستان با حضور استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران استان تأکید کرد: راه‌حل مقابله با خشکسالی فقط محدودیت کشت نیست بلکه برگرداندن آب‌های در حال انتقال به فلات مرکزی به مجرای طبیعی آن است.

وی با بیان اینکه با باز کردن آب منتقل شده از رودخانه‌های خوزستان در زاینده‌رود نمک به زخم کشاورزان خوزستانی ریخته شد، افزود: حل مشکل به وجود آمده آب فراتر از توان سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی استان است و باید توجه ویژه‌ای برای حل مشکل کم‌آبی شود.

حیدری بیان کرد: آمار سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی در مورد مساحت زیر کشت اختلافات و تناقضات فاحشی دارد اما گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که آمار جهاد کشاورزی استان مبنی بر اینکه ۲۰ درصد از ۸۸ هزار هکتاری که اجازه کشت داشته‌اند، کشت شده‌اند و این در حالی است که سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید که ۸۰ هزار هکتار زیر کشت رفته و این اختلاف آمار بسیار بحث‌برانگیز است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: چرا ما نمی‌توانیم همان‌گونه که به سازمان‌های ما برای کاهش مصرف آب در کشاورزی فشار می‌آورند به دولت و وزارت نیرو فشار بیاوریم که آب را از سدهای بالادست به سمت خوزستان رهاسازی شود؟

وی تصریح کرد: سال ۹۵ در خطبه نماز جمعه نسبت به ساخت ۴ سد در آن زمان روی کرخه هشدار دادم و گفتم خوزستان با مشکل کم‌آبی روبرو خواهد بود و حالا می‌بینیم که ۳۴ سد ساخته شده و بسیاری از آنها برای کشاورزی در استان‌های بالادست کرخه است و هیچ آبی از آنها به سمت خوزستان سرازیر نمی‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ما باید از طریق دولت، مجلس و وزارت نیرو ورود کنیم تا از سدهای ایجاد شده در بالادست کرخه، آب به سمت خوزستان رها و مشکل آب در این رودخانه حل شود.

حیدری با تأکید بر اینکه آب ورودی به این تونل‌هایی که آب رودخانه‌های خوزستان را به سمت یزد، اصفهان و کرمان آب منتقل می‌کنند، کاهش دهید تا آب به خوزستان برسد، گفت: خبرهایی رسیده که مردم مناطقی که با بی‌آبی برای کشت مواجه شده‌اند به حواشی شهرها مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نگران این هستیم دشمن از نارضایتی‌های ایجاد شده در مورد آب سوءاستفاده کند و مشکلات امنیتی را ایجاد کنند، ادامه داد: تقاضای بنده از مسئولان امنیتی و در رأس آن استاندار این است که به بُعد امنیتی این جریان توجه و تصمیماتی اتخاذ شود که دشمن بهانه‌ای برای سوءاستفاده نداشته باشد.

شرایط خوزستان بسیار سخت و حساس است

مجتبی یوسفی در نشست شورای اداری خوزستان که شامگاه سه‌شنبه (۲۲ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرایط کنونی استان خوزستان بسیار سخت و حساس است و مسئولان باید بیش از پیش برای حل مشکلات تلاش کنند.

وی با اشاره به روند برگزاری انتخابات در استان خوزستان افزود: در بحث انتخابات همه تلاش کردند تا انتخابات خوبی برگزار شود و در این زمینه نیز کسی بنایی بر این نداشت که دخل و تصرفی در رای مردم داشته باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی بدون واسطه به مردم انجام شود و مسئولان از فضای رسانه‌ها بیشتر استفاده کنند، گفت: آب را آزاد نکردن برای مردم، هنر نیست. همه از مشکلات کم آبی مطلع هستیم اما باید مردم را نیز در جریان این مشکلات قرار دهیم.

یوسفی با اشاره به مشکلات تامین آب مورد نیاز کشاورزان در خوزستان تصریح کرد: باید به مردم اطمینان داده شود که اگر کشت انجام نمی‌شود، جایگزینی به آن‌ها خواهیم داد و به آن‌ها توجه داریم.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق تلاش شد در اعتبارات، اتفاقات خوبی برای خوزستان رقم بخورد، گفت: با تلاش‌های انجام‌شده، اتفاقات خوبی در اعتبارات خوزستان افتاده است و امیدواریم این موضوع، باعث حل مشکلات استان خوزستان در بخش‌های مختلف شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اعتبار ۵۰ میلیون یورویی اهواز و همچنین بودجه خوزستان در سال ۱۴۰۰، باید به شهرداری و آبفای اهواز کمک شود تا اتفاقاتی که در آبگرفتگی سال گذشته در اهواز شاهد بودیم، مجددا تکرار نشود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 705607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟