سامانه ضد تگرگ باعث خشکسالی شده است؟

به گزارش رکنا، روز گذشته شایعه‌ای درخصوص تاثیر دستگاه های ضد تگرگ بر خشکسالی های اخیر در فضای مجازی دست به دست شد. مضمون شایعه این بود که «به دلیل وجود باغ‌های زیاد زردآلو، برخی کشاورزان در زمین ‌های خود دستگاه‌ ضد تگرگ کار گذاشتند و کنترل این دستگاه ‌ها دست افراد غیر متخصص قرار گرفته تا چنان چه ابری در آسمان دیده شود آن ها با سامانه‌های ضد تگرگ شروع به شلیک کنند تا ابرها پراکنده شوند و تگرگ نیاید که به باغ‌ های زرد آلو خسارت بزند.» اما این شایعات تا چه حد صحت دارد و اصلا این دستگاه ضد تگرگ چیست و چگونه کار می کند.

دستگاه ضد تگرگ چیست و چگونه کار می کند؟

پیش از دهه 1880 میلادی، انسان‌ها تلاش می‌کردند به کمک دعا خواندن، طلسم، به صدا درآوردن زنگ کلیسا، رقص‌ های باران و ... آب و هوا را تغییردهند. اما  با گذشت زمان، یک شکل جدید و جالب از فناوری تغییر و اصلاحات آب و هوایی با نام دستگاه ضد تگرگ آمد. دستگاه ضد تگرگ در اصل یک مولد امواج شوک است که تشکیل دانه های تگرگ در جو را مختل می‌کند. این دستگاه اولین بار سال 1880 توسط یک دانشمند ایتالیایی استفاده شد. امروزه دستگاه‌ های ضد تگرگ، امواج شوکی را تولید می‌کند که  باعث مختل شدن توفان ‌های تگرگی می شود. مخلوطی از استیلن و اکسیژن در اتاقک پایینی دستگاه ضد تگرگ مشتعل می‌شود، سپس انفجار حاصل شده از مجرا عبور می کند و وارد محفظه مخروطی شکل می‌شود و موج شوک (امواج

ضربه ای) را ایجاد می‌کند. سپس این موج شوک با سرعت صوت از طریق تشکیلات ابر در بالا حرکت می‌کند. دستگاه به طور مکرر هر ۴ ثانیه یک بار و در طول دوره زمانی که توفان در حال نزدیک شدن است و تا زمانی که از منطقه عبور می‌کند، شلیک می‌کند و دانه ‌های تگرگ را به برف آبکی یا باران تبدیل می‌کند. این دستگاه برای جلوگیری یا کاهش آسیب شدید به محصولات کشاورزی استفاده می شود.

شایعات چقدر صحت دارند؟

به تازگی در فضای مجازی برخی مردم  در برابر سامانه‌های ضد تگرگ موضع گرفتند و معتقدند که سامانه ضد تگرگ روی میزان بارندگی و خشکسالی تاثیر گذار است و مانع بارندگی می‌شود. رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی در گفت و گویی با تجارت‌ نیوز در خصوص تاثیر این دستگاه بر بارندگی ها گفته: «سامانه ضد تگرگ پنج سال است که وارد ایران شده است.

قیمت این دستگاه‌‌ها با نصب و راه‌اندازی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود و هر چند برخی مدعی هستند این سامانه ضد تگرگ باعث ناباروری ابرها می‌شود اما این دستگاه هیچ خطری برای باروری ابرها ندارد.»

علی توسطی  همچنین گفته: «زمانی که تگرگ می‌آید کشاورزان خسارت ‌های میلیاردی می‌بینند. بنابراین برای جلوگیری از این خسارت‌ ها، این سامانه ضد تگرگ را در محدوده ۱۰۰ هکتاری باغ‌ها نصب می کنند و این دستگاه‌ها می‌توانند تا شعاع ۵۰۰ متری را پوشش دهند.» وی می گوید که کشاورزی در کشورهایی مانند آمریکا و هلند بسیار فناوری محور است و به همین دلیل آن ها سود اقتصادی بزرگی از این بخش می‌برند اما در ایران نسبت به ورود فناوری، مقاومت‌ های زیادی وجود دارد.

کدخبر: 703593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟