آب رهاسازی شده بسیار کمتر از حقابه هورالعظیم است

هفته گذشته تصاویر مربوط به تلف شدن آبزیان هورالعظیم و همچنین تشنگی پرندگان و گاومیش های مجاور هورالعظیم در فضای مجازی منتشر شد. بعد از انتشار این تصاویر، فعالان محیط زیست از عدم تامین حقابه هورالعظیم در ماه های اخیر که منجر به کاهش شدید طرح تراز آب این تالاب در فصل خشکسالی شده است، انتقاد کردند. در این میان اما روز گذشته مسئولان وزارت نیرو از رهاسازی بخشی از آب سد کرخه در هورالعظیم خبر دادند، اما فعالان محیط زیست همچنان معتقدند که آب رهاسازی شده بسیار کمتر از حقابه هورالعظیم است.

به گزارش رکنا، سیدباقر موسوی، فعال محیط زیست اظهار کرد: برخی ادعاها مبنی بر خشک شدن هور العظیم به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی غیر علمی است و با واقعیت فرسنگ‌ها فاصله دارد چرا که تنها دلیل این بحران عدم تامین حق‌آبه هور العظیم است.

وی با بیان اینکه رهاکردن مقداری از حق‌آبه هور العظیم نشان دهنده وجود ذخیره این حقابه در پشت سد کرخه و سیمره است، افزود:  آبی که روز گذشته در هور العظیم رها سازی شده است نسبت به حقابه هور بسیار ناچیز است و برای جلوگیری از ادامه مرگ و میر آبزیان و حیات وحش تالاب کافی نیست.

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی با اهداف مختلف، آب حکم طلا را برای مسوولان وزارت نیرو دارد، گفت: پشت سد کرخه، میلیون‌ها لیتر مکعب آب ذخیره شده است که می‌توان با رها سازی حجمی از آن هور را از یک فاجعه بزرگ زیست محیطی نجات داد.

موسوی بیان کرد: ما می‌دانیم حق‌آبه هور العظیم را آن طور که انتظار داریم تامین نمی‌کنند اما حداقل به اندازه‌ای آب رها سازی شود تا از بحران بزرگی که مردم، احشام و آبزیان در منطقه با آن روبرو هستند جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه هور العظیم مملو از فاضلاب شهری و پساب کشاورزی است، عنوان کرد: اکنون حتی پساب هم خشک شده و بخش‌هایی که آب وجود دارد گونه‌ها جانوری و گیاهی که در آنجا هستند خودشان را با شرایط وفق داده‌اند.‌

موسوی افزود: در نیمه جنوبی تالاب که فعالیتهای نفتی انجام می‌شود آب آن متشکل از پسابهای کشاورزی و فاضلاب شهری است و حیات جانوری در آن غیرطبیعی است.

وی گفت: در حال حاضر هور العظیم به واسطه جاده‌ها، دایک‌ها و... محاصره شده و مدیریت آب هور بر اساس نگهداری از تاسیسات نفتی انجام می‌شود.

موسوی بیان کرد:  قطعا هیچ کدام از ما حاضر نیستیم تاسیسات نفتی با توجه به هزینه‌های کلانی که برای آن‌ها شده زیر آب برود و اگر این اتفاق بیفتد آلودگی بزرگی در تالاب به جود می‌آید.

وی در رابطه با تصاویر ماهی‌های تلف شده در هور العظیم، گفت: این تصاویر مربوط به تلف شدن ماهی در بخش ایرانی است ضمن اینکه مرگ و میر در دو سمت ایران و عراق رخ داده است از طرفی  بخش زیادی  از آب هور العظیم در بخش عراقی، از کرخه تامین می‌شود.

کدخبر: 702243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟