مرگ گسترده درختان ، محصول "خشکسالی" / جای خالی ترمیم مراتع سوخته، در برنامه سازمان محیط زیست

خشکسالی میلیاردها دلار برای هر کشوری که درگیر آن شود،هزینه دارد.هزاران شغل را در معرض خطر قرار می دهد. کارشناسان محیط زیست می گویند که خشکسالی ،پتانسیلی برای تقویت آتش سوزی است که می تواند خانه ها را تخریب و مهاجرت و بیکاری را ایجاد کند. خشکسالی حوضه های آبخیز را تحت تأثیر قرار می دهد و خاموش کردن آتش جنگل ها ، بخصوص در ماه های گرم تابستان،صدها میلیون دلار هزینه در بر دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، با افزایش خشکسالی، آتش سوزی بالاتر از حد متوسط ادامه خواهد یافت. تغییرات اقلیمی، بر شدت آتش سوزی در دهه های اخیر اثر گذار بوده است. دمای بالا هوا، جنگل ها را خشک و قابل اشتغال کرده است.مرگ درخت ، محصول دیگر خشکسالی است و  احتمال آتش سوزی ها را افزایش می دهد.

خشکسالی و درختانی که بر زمین می افتند

خشکسالی اگر موجب آتش و سوختن نشود ، باعث خشک شدن درختان می شود و درنهایت درختان بر زمین می افتند و باز  در مقابل آتش سوزی بسیار آسیب پذیر می مانند و حتی خطری برای دیگر درختان می شوند.

در صورت آتش سوزی جنگل، تخریب خاک و بی ثباتی زیستگاه ها شکل می گیرد. روند بازگرداندن یک اکوسیستم به حالت طبیعی آن بسیار زمان بر و شاید غیرممکن باشد. احتمال حاصلخیزی زمین کمتر می شود و معضل پشت معضل چیده می شود.

جای خالی ترمیم جنگل های سوخته

بخشی از این آتش سوزی ها  از اقدامات خرابکارانه و سهل انگاری های انسانی ناشی می شود ولی بخش دیگر ارتباط مستقیم با خشکسالی ها دارد که با گرمای هوا و اعلام موقعیت داغ برای بسیار از نقاط کره زمین که ایران هم جزو آنها است آتش سوزی های ناشی از خشکسالی رخ می دهد. بعد از این آتش سوزی ها، در   مرحله بعدی کار مهم  سازمان های حفاظت محیط زیست آغاز می شود . باید هکتارها زمین از بین رفته؛ ترمیم و تحت درمان قرار بگیرند. ترمیم اکولوژیکی نه تنها از وقوع آتش سوزی های شدید جلوگیری می کند ، بلکه منافع منابع حیات وحش ، شرایط آبخیزداری ، زیبایی منظره و حتی برخی از مشاغل را ترمیم می کند.

 

کدخبر: 701790 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟