نیاز به تزریق  26میلیون دز واکسن کرونا برای تحقق وعده روحانی تا 13 مرداد  / سرعت واکسیناسیون باید هشت برابر شود

رکنا: در حالی که رئیس جمهور وعده داده است که تا پایان دولت یعنی 13 مرداد تمام افراد گروه های فاز اول، دوم و سوم سند ملی واکسیناسیون، به طور کامل واکسینه خواهند شد، براساس برآوردهای رکنا باید حدود 25 میلیون و 800 هزار دز دیگر واکسن کرونا در 50 روز آینده به ایرانیان تزریق شود و براین اساس، نیاز است که سرعت واکسیناسیون کرونا هشت برابر شرایط کنونی شود.

محاسبات رکنا همچنین نشان می دهد که برای تحقق وعده علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر واکسیناسیون کامل حداقل یک دزی 55 میلیون نفر تا پایان امسال، به نحوی که فاصله زمانی بین تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا بیش از حد مجاز نشود، باید تا پایان امسال 87 میلیون و 300 هزار دز دیگر واکسن به ایرانیان تزریق شود. البته طبق برآوردهای رکنا اگر وعده های داده شده برای تولید واکسن های ایرانی و واکسن تولید مشترک واکسن روسی در ایران به نتیجه برسد، برای تامین این واکسن ها، پس از صدور مجوز واکسن های داخلی، دیگری نیازی به واردات واکسن نخواهیم داشت.

آخرین وعده های روحانی و رئیسی درباره توزیع واکسن کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از حدود دو هفته کاهش محسوس سرعت واکسیناسیون در ایران به علت توقف نسبی روند واردات واکسن، از دو روز پیش مجوز مصرف اضطراری واکسن «کوو ایران برکت» توسط سازمان غذا و دارو صادر شد. روز بعد هم سعید نمکی، وزیر بهداشت از حل مشکلات واردات واکسن کرونا خبر داد و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت که از روز شنبه توزیع دز دوم واکسن سینوفارم با از سر گیری واردات این واکسن در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

این در حالی است که براساس آمارهای گمرک، در حالی که تا 26 اردیبهشت، 5 میلیون و 647 هزار و 700 دز واکسن کرونا وارد کشور شده بود، در یک ماه گذشته تنها دو محموله واکسن روسی هرکدام به حجم 100 هزار دُز وارد کشورمان شده است و حالا با وعده مسئولان بهداشتی کشور، باید در روزهای آینده شاهد ورود محموله های بسیار انبوه تری از واکسن کرونا به ایران باشیم.

از سوی دیگر، پنجشنبه هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا وعده داد که تا پایان دولت یعنی 13 مرداد، تزریق واکسن به گروه های فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون کرونا به پایان خواهد رسید و مقدمات لازم فراهم خواهد شد که تا پایان سال 70 درصد جمعیت ایران واکسینه شوند.

البته چند روز بعد سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این وعده را به این شکل تصحیح کرد که برنامه وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کرونا، تزریق واکسن به 55 میلیون نفر (حدود دو سوم جمعیت ایران) تا پایان سال 1400 است و تلاش می شود تا آن زمان این جمعیت حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کنند.

سرعت واکسیناسیون برای تحقق وعده روحانی باید هشت برابر شود

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا ساعت 14 دیروز، مجموعا 5 میلیون و 232 هزار و 944 دز واکسن کرونا در سطح ایران تزریق شده است. نکته دیگر این است که براساس اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جمعیت گروه های فاز اول، دوم و سوم سند ملی واکسیناسیون حدود 15.5 میلیون نفر می شود و در این شرایط برای این که تا 13 مرداد، این جمعیت به طور کامل علیه کرونا واکسینه شوند، باید مجموعا 31 میلیون دز، یعنی حدود 25 میلیون و 800 هزار دز دیگر واکسن کرونا باید به این افراد تزریق شود.

بنابراین برای تحقق وعده دولت برای واکسینه شدن کامل جمعیت گروه های فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون باید از امروز تا روز 13 مرداد، باید روزانه به طور متوسط 516 هزار دز واکسن به ایرانیان تزریق شود. این در حالی است که در دو هفته گذشته یعنی بازه زمانی 11 تا 25 خرداد سرعت تزریق واکسن به طور متوسط روزانه 65 هزار و 739 دز بوده و براین اساس اگر دولت واقعا در وعده خود صادق است، باید از امروز به بعد سرعت واکسیناسیون حدودا هشت برابر شود.

نیاز به تزریق روزانه 314 هزار دز واکسن برای تحقق وعده رئیسی

توقف نسبی روند واردات واکسن کرونا در یک ماه گذشته به دلیل عدم پایبندی شرکت های تولیدکننده واکسن های اسپوتنیک، سینوفارم و آسترازنکا به تعهداتشان نسبت به ایران، موجب به تاخیر افتادن تزریق دز دوم واکسن کرونا به بخش زیادی از هموطنانی شده است که در دو ماه گذشته دز اول واکسن خود را دریافت کرده بودند.

پس از بروز این تاخیرها، مسئولان بهداشتی کشور اعلام کردند که اگر فاصله بین تزریق دو دز واکسن کرونا در بیشتر واکسن ها از جمله واکسن های مورد استفاده در چرخه واکسیناسیون عمومی ایران به حدود سه ماه نیز برسد، بازهم این واکسن ها ایمنی بخشی لازم را خواهند داشت.

براین اساس، اگر مدت زمان سه ماه را حداکثر فاصله بین تزریق دز اول و دوم واکسن کرونا در نظر بگیریم، برای این که 55 میلیون نفر تا پایان امسال حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کنند، اگر توزیع تعداد دزهای تزریق واکسن در ماه های آینده به صورت همگن باشد، باید تا پایان 1400، 37.5 میلیون نفر از جمعیت کشور هر دو دوز واکسن کرونای خود را دریافت کنند و به 17.5 میلیون نفر نیز حداقل یک دز واکسن تزریق شود. به این صورت، هم تاخیر غیرمجاز در تزریق دز دوم واکسن رخ نمی دهد و هم تمام دریافت کنندگان واکسن کرونا می‌توانند از ایمنی بخشی واکسن های دریافتی خود اطمینان داشته باشند.

بنابراین برای تحقق وعده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای تزریق حداقل یک دز واکسن به 55 میلیون نفر تا پایان سال، با توجه به حدود 5 میلون و 200 هزار دز واکسن تزریق شده تا ظهر دیروز، نیاز به توزیع 87 میلیون و 300 هزار دز دیگر واکسن کرونا وجود دارد. بنابراین از امروز تا پایان سال باید روزانه به طور متوسط 314 هزار دز واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شود.

نکته جالب در این آمار، آن است که سرعت لازم تزریق واکسن برای تحقق وعده رئیس جمهور برای واکسینه شدن تمام جمعیت گروه های فاز اول، دوم و سوم سند ملی واکسیناسیون بسیار بیشتر از سرعت لازم برای تحقق وعده رئیسی مبنی بر واکسینه شدن حداقل یک دزی 55 میلیون نفر در ایران تا پایان سال 1400 است.

براین اساس اولا می توان به احتمال اندک تحقق وعده واکسنی روحانی پی برد و ثانیا می توان نتیجه گرفت که اگر قرار باشد صرف نظر از حدود 870 هزار نفری که تا کنون هر دو دز واکسن خود را دریافت کرده اند، 15.5 میلون ایرانی حاضر در فازهای اول، دوم و سوم واکسیناسیون، حداقل یک دز واکسن کرونا را تا 13 مرداد دریافت کنند، باید تا آن زمان 14 میلیون و 630 هزار دز اول واکسن به این افراد تزریق شود و بنابراین متوسط سرعت تزریق واکسن کرونا در این بازه زمانی براساس این محاسبات باید حدود 292 هزار و 600 دز باشد.

واکسن های مورد نیاز چگونه باید تامین شود؟

از مجموع 5 میلیون و 847 هزار و 700 دز واکسن واردشده به کشور تا کنون 5 میلیون و 232 هزار و 944 دز واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شده و بیش از 600 هزار دز واکسن هنوز در سطح کشور تزریق نشده است. بنابراین برای توزیع 87 میلیون و 300 هزار دز دیگر واکسن در ایران برای تحقق وعده واکسیناسیون حداقل یک دزی 55 میلیون نفر تا پایان سال، باید حدودا 86 میلیون و 700 هزار دز واکسن یا در ایران تولید شود یا به کشورمان وارد شود.

دکتر مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا اخیرا وعده داده است که تا پایان تیر 11 میلیون دز، تا پایان مرداد 21 میلیون دز و تا پایان شهریور 30 میلیون دز واکسن ایرانی تولید خواهد شد. حال اگر این وعده محقق شود و تا پایان شهریور 30 میلیون دز واکسن ایرانی کرونا وارد چرخه واکسیناسیون عمومی شود، بازهم تکلیف 56 میلیون و 700 هزار دز دیگر واکسن برای توزیع تا پایان 1400 باید مشخص شود.

در این میان اگر به اخبار منتشرشده در رسانه ها در دو ماه اخیر توجه کنیم، مجموع ظرفیت کنونی تولید واکسن های ایرانی کرونا حدود 7 میلیون دز در ماه است که البته این ظرفیت زمانی محقق خواهد شد که تمام واکسن ها بتوانند مجوز مصرف را از وزارت بهداشت دریافت کنند؛ به نحوی که مسئولان تولید واکسن «کوو ایران برکت» ظرفیت ماهانه فعلی تولید این واکسن را 3 میلیون دز اعلام کرده اند و ظرفیت ماهانه کنونی تولید واکسن مشترک ایران و کوبا حدود یک میلیون دز، ظرفیت ماهانه فعلی واکسن رازی حدود 1.5 میلیون دز و ظرفیت ماهانه فعلی واکسن فخرا حدود یک میلیون دز اعلام شده است.

ابتدای اسفند سال گذشته نیز سخنگوی دولت از راه اندازی خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران با ظرفیت تولید سالانه 40 میلیون دز یعنی ماهانه حدود 3 میلیون و 300 هزار دز خبر داد. البته طبق وعده ربیعی قرار بود این خط تولید تا اردیبهشت 1400 افتتاح شود، اما هنوز هم خط تولید این واکسن به راه نیفتاده، اما اگر فرض کنیم، این خط تولید نیز تا پایان شهریور افتتاح می شود، می توان گفت از آن زمان به بعد ماهانه 3 میلیون و 300 هزار دز واکسن اسپوتنیک تولید ایران به چرخه واکسیناسیون عمومی وارد خواهد شد.

بنابراین اگر همه چیز به خوبی پیش برود، از ابتدای مهر تا پایان اسفند 1400، ماهانه 10 میلیون و 300 هزار دز و مجموعا 61 میلیون و 800 هزار دز واکسن کرونا در ایران تولید خواهد شد. بنابراین در این شرایط، نه تنها تکلیف 56 میلیون و 700 هزار دز واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون حداقل یک دزی 55 میلیون نفر تا پایان سال با همین واکسن ها مشخص می شود، بلکه حتی بیش از 5 میلیون نفر دیگر بیشتر از پیش بینی اولیه این گزارش می توانند دز دوم واکسن کرونای خود را نیز تا پایان امسال دریافت کنند.

نیاز به واردات قطع خواهد شد

البته باید به این نکته توجه داشت که براساس قرادادهای امضاشده بین ایران و کشورهای دیگر، در ماه های آتی باید 60 میلیون دز دیگر واکسن اسپوتنیک روسی، 7 میلیون و 500 هزار دز دیگر واکسن سینوفارم چینی، 375 هزار دز دیگر واکسن بهارات هند و 15 میلیون و 300 هزار دز دیگر واکسن از سبد کوواکس وارد کشورمان شود.

بنابراین می توان گفت صرف نظر از 3 میلیون و 492 هزار و 978 نفری که تا کنون دز اول واکسن کرونا را از میان واکسن های خارجی دریافت کرده و برای تکمیل واکسیناسیون خود نیز به واکسن های خارجی نیاز دارند، اگر وعده های داده شده برای تولید واکسن های مختلف کرونا در ایران در ماه های آتی اجرایی شود، دیگر نیازی به واردات واکسن در ایران در نیمه دوم سال 1400 نیست و در ماه های پیش رو یعنی تا زمانی که خطوط تولید واکسن های داخلی به راه بیفتد و مجوز مصرف این واکسن ها صادر شود، نیاز به واردات واکسن خواهیم داشت.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 697108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟