نمکی: من وزیر بهداشت همه مردم ایران هستم، حتی زندانی محکوم به اعدام / بنده سوار قطار سیاست نمی شوم

دکتر سعید نمکی، در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی غذایی در تالار دارالفنون دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از شنیدن سخنان و رنجیدگی خاطر رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: هر موقع به این سالن می آیم، یاد یکی از معماران بزرگ ایرانِ نوین یعنی مرحوم امیرکبیر می افتم و همواره حسرت می خوریم که چه شد که با حضور امیر کبیر، ممکلت از ریل توسعه خارج شد و چه شد که همواره این راه را رفته ایم و برگشته ایم و چه شد که بعضی ها در این ریل ماندند و به ایستگاه های بزرگتر رسیدند. 

 
به گزارش رکنا ،‌وی افزود: شاید یکی از علت های اصلی خروج از ریل توسعه، فرمایشات ابتدایی ناشی از دل رنجوری دکتر کریمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اظهارات برخی عزیزان در مناظره روز گذشته بود. بنده به اندازه همکارانم از این مسائل نمی رنجم چون "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریقت ما کافری است رنجیدن".
 
وزیر بهداشت گفت: ما دل به خدا بستیم و برای سلامت این مردم آمدیم. به هیچ حزب و گروه و دسته‌ای هم وابسته نبودیم. بر همین اساس در نمایش ناشیانه دیروز هم از راست خوردیم و هم از چپ که این هم استقلال ما را نشان می‌داد که ما زیر بیرق جریان و جناحی نیستیم، بلکه افراد مستقلی هستیم و دل در گرو عشق مردم و رضایت خداوند داریم.
 
وزیر بهداشت، سیاسی نیست
 
دکتر نمکی با اشاره به مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و انتقادشان به وزارت بهداشت، اظهار کرد: از دیشب خیلی تحت فشار بودم. مدت ها پیش به همکارانم نوشتم که خواهشم این است که در بحث انتخابات، ورود نکنید و از روزی که آمدم همه تلاشم این است که وزارت بهداشت را عاری از سیاست زدگی کنم و بارها گفته ام که وزیر بهداشت همه مردم این سرزمین اعم از شیعه، اهل تسنن، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، بی دین، اصولگرا، اصلاح طلب، معتدل، بی خط و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم و اگر مردم این را بپذیرند، قبول دارند که وزیر بهداشت، سیاسی نیست.
 
وی یادآور شد: بعضی ها ناشیانه ابراز ارادت و علاقه بنده به مقام معظم رهبری را تفسیر خطی کردند و بسیار هم اشتباه کردند. ایشان متعلق به همه ملت ایران، همه خطوط و پدر یک خانواده عظیم به نام ملت ایران است. بنده به هیچ جریان سیاسی، وابسته نیستم و نخواهم بود، چون همشهری ما سهراب می گفت "من قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت". بنده سوار قطار سیاست نمی شوم؛ گرچه سیاست بلدم و اجزایش را از اینهایی که ادعا می کنند، ماهرانه تر می دانم، اما در این وادی ورود نکردم، چون ورود به این وادی، انسانها را کلیشه ای بار می آورد، جزم اندیشی را تحمیل می کند و صداقت و رفتار صادقانه را از انسان می گیرد. 
 
وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: از دوستان و همکارانم خواسته ام به مباحث سیاسی و انتخابات ورود نکنند و اگر هم کسی چیزی گفت، نرنجند. این عزیزان دل شان می سوزد و می شکند چون در طول 16 ماه گذشته، با دست های خالی و بسته، اما با چشم های باز و دل های مالامال از عشق، لحظه ای درنگ نکردند. 
 
کرونا نشانی از لیاقت و بی لیاقتی مدیریت کشورها خواهد بود
 
دکتر نمکی گفت: کرونا نشانی از لیاقت و بی لیاقتی مدیریت کشورها خواهد بود. در آینده کشورها را اینگونه نمره می دهند که بعد از ورود این ویروس و پاندمی آن پس از 150 سال، کشورها آن را چگونه مدیریت کردند. با دست خالی، خزانه تهی و بانک مرکزی بی پول، فقط با ایثار و گذشت، همکاران ما حماسه های زیادی آفریدند و بنده کوچک ترین سرباز این گروه بودم. فرماندهان اصلی آنهایی بودند که شهید شدند و آنهایی بودند که روزهایی که ما ماسک نداشتیم، تن بر آتش زدند و جلو رفتند و خودشان را به طوفان بلا سپردند. 
 
وی تاکید کرد: گروهی در طول مدت بیماری در کشور، زمانی که گوشت و مرغ نبود، نگذاشتند در 4 هزار و 750 قلم دارو، کمبودی ایجاد شود و یک روز نگذاشتند مثل انگلیس، فرانسه و سایر کشورها، یک بیمار پشت درب بیمارستانها سرگردان شود، حتی نگذاشتند که یک بیمار غیرکووید اگر ضربه مغزی شد، پشت درب بیمارستانی سرگردان شود و اگر حتی به یک مورد ضربه مغزی، تخت آی سی یو نمی دادیم، رسانه ها علیرغم همراهی بی دریغی که با ما داشتند، آن را به سرعت منتشر می کردند. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: نیروهای حوزه سلامت، روزها و شب های سختی را گذراندند. 4 موج سنگین بیماری را مدیریت کردند و نگذاشتند به مردم فشار وارد شود. حتی اجازه ندادند اتاق عمل اورژانس ها یک لحظه بدون داروی بیهوشی باشد. ارزی که در سال 99 استفاده کردیم، یک میلیارد و 200 میلیون یورو کمتر از ارز سال 97 بود که شرایط کشور هم آرام تر بود و این نیروها با این وضعیت، حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را اداره کردند. 
 
دکتر نمکی گفت: حالا می بینیم فردی که نمی داند کرونا یعنی چه و این ویروس چه خصوصیاتی دارد، می آید اظهار نظر می کند که سه ماهه فلان کار را می کنم. به این دوستان پیشنهاد می‌کنم سه روز همه اختیارات این اسب سرکشی را که ما دهانه‌ اش را گرفتیم، به شما می‌سپاریم و شما سه روز آن را هدایت کنید. آن زمان ما هم رای می‌ دهیم و می‌گوییم شما سه ماهه نه، 30 روزه می‌ توانید همه چیز را درست کنید.
 
وی تاکید کرد: در این وضعیت طبیعی است که برخی دوستان کم می آورند، یعنی "طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد. در دل دوست به هر شیوه رهی باید کرد" البته اصل این شعر به هر حیله است و من نمی گویم حیله چون دوستان اگر حیله داشتند از فیلتر شورای محترم نگهبان نمی گذشتند و همکاران ما نرنجند. بعضی از دوستان با متانت صحبت می کنند، اما بعضی ها قاطی کرده اند و بعضی حرف ها را می زنند، حالا اگر می خواهید به اقتصاد یا فرهنگ، حمله کنید انشاء الله که بتوانید درست کنید، اما پایتان را به عرصه کرونا نگذارید، چون نه بلدید و نه این مجموعه علیرغم نقصان ها را می شناسید، چون ما علیرغم نقصان ها و کمبود ها و با امکاناتی که داشته ایم، بی نقص ترین و موفق ترین کشور دنیا در مدیریت کرونا بوده ایم، این را سازمان جهانی بهداشت می گوید. 
 
وزیر بهداشت ادامه داد: حدود 20 روز پیش گروهی از سازمان جهانی بهداشت به ایران آمده بودند و از این همه تدبیری که در مدیریت بیماری در ایران وجود داشت، حیرت کردند. اگر به قول دوستان شماها تشکر نمی کنید، نمک به زخم عزیزان ما نپاشید. چون 16 ماه است یک خواب راحت نداشته اند، در حالیکه همه به مرخصی رفته بودند. نشد یک بار به یک رییس دانشگاه ساعت یک نیمه شب زنگ بزنم و او پاسخگو نباشد و بخواهد به زنگ دوم بکشد. 
 
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: ممکلت داری کار ساده ای نیست. آقایان دچار سوء تفاهم نشوند. به قول حافظ " نه هر که چهره برافروخت دلبری داند/ نه هر که آینه سازد سکندری داند/ نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/ کلاه داری و آیین سروری داند" یا به قول سعدی " بوریاباف اگر چه بافنده است/ نبَرَندَش به کارگاه حریر" ممکلت داری کار سختی است و آدم های باجنبه و فهیم می خواهد که بفهمند خدمتگزاران خدوم‌شان چه کسانی هستند. 
 
وی یادآور شد: این درد و دل را همکاران ما از دیروز مرتب داشتند. وقتی که یک نفر با کمال ناشی گری نمی تواند شعر استاد شهریار را از رو بخواند و بعد می آید و در مورد وزیر بهداشت حرف می زند. اینکه باید برای تو شهروند افتخار باشد که وزیر بهداشت کشورت هم ایمونولوژیست هم فارماکولوژیست است، هم بهداشت را بلد است و هم اینکه هزاران بیت شعر در حافظه اش برای هر موردی دارد. می رود در نیشابور در شب بزرگداشت خیام سخنرانی می کند که خیام شناسان می آیند و می گویند ما چنین سخنانی را نشنیده بودیم. این که عیب نیست، بلکه از دید انسان های فهیم، حُسن است که بشود حرف ها را با زبان شعر گفت. 
 
وزیر بهداشت گفت: شما می گویید که مملکت باید به زمان حکمای قدیم برگردد. مگر بوعلی سینا چه کسی بود؟ مجموعه ای از علوم بود نمی خواهم خودم را با این بزرگوار مقایسه کنم اما اگر بوعلی داشتیم چون او هم شاعر بود، هم فلسفه، عرفان، حکمت و طب و خیلی چیزهای دیگر می دانست. اگر کسی در بین جمع مدیران، قابلیت های متفاوت داشت باید او را تحسین کنید، اگر در شما هنری نیست نباید بر هنرمندی بقیه خرده بگیرید.
 
دکتر نمکی در ادامه سخنانش تصریح کرد: همه روسای دانشگاه های علوم پزشکی و همکاران نازنین من که در این ایام سر از پا نشناختید، بیمار شدید، رنجور شدید، داغدار شدید، شهید دادید، با خدا معامله کنید و مطمئن باشید که مردم شماها را دوست دارند. خدا شاهد است وقتی جایی می روم، از محبت و لطف مردم، شرمسار می شوم. این محبت ها به من نیست، بلکه به همکاران ازخودگذشته بنده است. 
 

وی خطاب به نیروهای بهداشتی و درمانی کشور بیان کرد: فرد نازنین و بزرگواری همچون مقام معظم رهبری، بارها و بارها از شما تشکر کرده اند. هر تشکر ایشان به نظرم وقتی می گویند شما مجاهده فی سبیل الله کردید، بسیار ارزشمند است و هر کس هر چیزی گفت، نباید رنجید. انشاء الله که خداوند همه ما را به سمت و سوی راست و درست خودش هدایت کند و برای این مملکت که حقش فراتر از اینهاست، روز و روزگار بهتری رقم خواهد زد و حاصل این انتخابات هم فهیم ترین و مناسب ترین چهره برای مردم این کشور باشد.

 

کدخبر: 695188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟