جنگل های زاگرس عمدی آتش زده شد/ جنگل آق مشهد و کوه دماند دماند به نام سازمان جنگل هاست

دکتر مسعود منصور از عمدی بودن حریق اخیر جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: ما عامل این حریق عمدی را دستگیر کرده ایم و امیدواریم دستگاه قضایی برخوردی قاطع با این فرد داشته باشد. اصولا هم در مناطق زاگرسی کشور گاهی مشاهده می کنیم که افراد محلی به دلیل اختلافات شخصی جنگل ها و مراتع را به آتش می کشند یا برخی افراد با بی مبالاتی مزارع خود را می سوزانند و آتش این مزارع به جنگل ها سرایت می کند.

برنامه 9 ضربدر 99 برای حفاظت از عرصه های طبیعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر مسعود منصور ، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، صبح امروز در نشست خبری رونمایی از تجهیزات حفاظتی جدید این سازمان با تاکید بر اینکه منظور از حفاظت صرفا جلوگیری از وقوع و کشف جرم نیست، سه رویکرد این سازمان برای حفاظت از عرصه های طبیعی را حفاظت فنی، حفاظت فیزیکی و حمایت از عرصه ها ذکر کرد و گفت: منظور از حفاظت فنی این است که عرصه های طبیعی باید با طرح و برنامه حفاظت شود و رابطه حقوقی مشخصی در جهت حفظ مالکیت انفال میان ضابطان و نیروهای حفاظتی وجود داشته باشد. همچنین نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها وظیفه دارند به همراه جوامع محلی و مردم، در حوزه حفاظت از عرصه های طبیعی فعالیت کنند وما در این زمینه نقش برنامه‌ریز، هدایتگر و ناظر را به عهده داریم.

وی حفاظت فیزیکی را مجموعه اقداماتی برای جلوگیری از تخلفات زیست محیطی در عرصه‌های طبیعی عنوان کرد و گفت: منظور از حمایت نیز سلسله اقداماتی است که طرح حفاظت فیزیکی و فنی را تسهیل می‌کند.

رئیس سازمان جنگل ها به چهار طرح اساسی و محورهای 9 گانه آن در جهت حفاظت از عرصه های طبیعی ایران در سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: ما به صورت نمادین این محورها را در قالب برنامه ۹ ضربدر ۹۹ اجرایی کردیم و نام برنامه حفاظتی ما در سال گذشته «اقدام جهش یکساله سازمان جنگلها برای حفاظت از عرصه های طبیعی» بود.

کاهش 9 تن فرسایش خاک در هر هکتار با طرح های آبخیزداری نوین

منصور با اشاره به تصویب قانون حفاظت از منابع طبیعی در سال 71 اظهار داشت: از سال ۷۱ تا ۹۸، محل استقرار ۴۰۹ هزار هکتار از ذخایر پانزده گانه منابع طبیعی بر اساس این قانون مشخص شده بود، اما در سال ۹۹ ما توانستیم ر محل استقرار 410 هکتار دیگر از ذخیره‌گاه‌های منابع طبیعی را مشخص کنیم؛ یعنی اقدامات انجام شده در سال ۹۹ در این زمینه معادل تمام اقدامات ۲۶ سال قبل بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این‌که مرتعداری باید مبتنی بر حفظ منابع طبیعی و حذف دام باشد، عنوان کرد: ما باید مشاغل جایگزین برای مرتعدارانی که به دامداری می‌پردازند تعریف کنیم و در همین زمینه سال گذشته، پنج میلیون هکتار طرح مرتعداری تهیه و احاله مسئولیت شد.

رئیس سازمان جنگل ها با تاکید بر این که کشور برای حفظ امنیت غذایی نیاز به حفظ آب و خاک دارد، عنوان کرد: سازمان جنگل ها در حفظ ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی نقش مستقیم دارد که پیش از اجرای طرح های نوین و خریداری سالانه شاهد فرسایش ۱۵ تا ۱۶ تن خاک در هر هکتار از این عرصه ها بودیم. اما سال گذشته ما توانسته ایم با اجرای طرح‌های آبخیزداری جدید به میزان ۹ تن در هکتار از این فرسایش خاک کم کنیم که این موضوع به حفظ ذخایر آبی نیز کمک شایانی خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان گفت در سال ۹۰ و ۹۱ اقدام جدی در حوزه آبخیزداری کشور اتفاق افتاد.

زراعت چوب؛ ایران را از واردات چوب بی نیاز می کند

وی زراعت چوب را یکی از اقدامات مهم در راستای جلوگیری از قاچاق چوب دانست و گفت: زراعت چوب می تواند به عنوان یک صنعت سبز در حفظ خاک و بهره برداری صحیح از منابع چوبی و بی نیاز کردن کشور به واردات چوب کمک کند؛ در همین زمینه در حالی که تا سال ۹۸ ۵ تا ۶ هزار هکتار طرح زراعت چوب در کشور اجرایی می شد، ما با هدف‌گذاری 30 هزار هکتار در این خصوص توانستیم ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار طرح زراعت چوب را محقق کنیم و در صورت تحقق هدف ۳۰ هزار هکتاری نیاز صنایع داخلی به چوب بدون آسیب به جنگل‌ها تامین خواهد شد.

منصور حفظ پرورش گیاهان دارویی را از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی دانست ذکر کرد و تاکید داشت: پرورش گیاهان دارویی نه تنها نیازی به ارز ندارد و باعث تخریب محیط زیست نمی شود، بلکه منجر به ارزآوری کلانی برای کشور خواهد شد. سال گذشته نیز در حالی که فقط ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشورهای گیاهان دارویی هدف‌گذاری کرده بودیم، اما در بیش از ۱۵۰ هزار هکتار طرح پرورش گیاهان دارویی اجرایی شد و توانست در سال ۹۳ به میزان ۲ هزار تن برداشت گیاهان دارویی داشته باشیم؛ البته ضعف اصلی ما در این حوزه در زمینه بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی است و معتقدیم تقویت برطرف کردن این نقطه ضعف موجب بهبود وضعیت معیشتی مرتعداران و کمک بهتر آنها به فرد سایت طبیعی خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان جنگل ها برای تقویت حفاظت فیزیکی از عرصه‌های طبیعی عنوان کرد: سال گذشته ما تمام خودروها و امکاناتی که در اختیار بخش‌های دیگر بود را به بخش حفاظت در بخش حفاظت تجمیع کردیم و با قرار دادن GPS روی آنها به تمام استان‌ها این خودروها را ارسال کردیم. همچنین با هماهنگی دستگاه قضایی توانست بخش زیادی از احکام عقب مانده را اجرا کنیم و امیدواریم با هماهنگی بهتر آرای بهتری برای حفاظت از منابع طبیعی توسط قوه قضایی صادر شود.

جذب 2200 نیروی جدید در طول 2 سال

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اقدامات این سازمان برای افزایش تعداد نیروهای یگان حفاظت سازمان جنگل ها عنوان کرد: سال گذشته مجوز جذب ۵۰۰ نفر را با برگزاری آزمون مربوطه اجرایی کردیم و همچنین مجوز جذب ۷۶۰ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان ایثارگر بالای ۷۰ درصد را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که قرار است با همراهی سازمان سنجش آزمون جذب این نیروها به زودی برگزار شود.

وی افزود: همچنین مجوز جذب ۹۱۰ نفر نیروی عادی هم برای سال جاری با مساعدت سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم و به این ترتیب در طول دو سال نزدیک ۲۲۰۰ نیروی جدید با مدرک کاردانی و لیسانس به نیروهای حفاظتی سازمان جنگل ها اضافه خواهد شد. این در حالی است که در ده سال قبل از ۹۹ تقریبا هیچ میوه جدیدی به یگان حفاظت سازمان جنگل ها اضافه نشده بود.

منصور با اشاره به جهش اساسی در حوزه تقویت و تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق در سازمان جنگل‌ها در سال ۹۹ عنوان کرد: پارسال ما ده‌ها هزار قلم کالا را در حوزه اطفای حریق سایر اعضا عرصه های حفاظتی در سطح استان‌ها توزیع کردیم و امسال قرار است علاوه بر کارهای مرسوم در این زمینه ها تجهیزات مربوط به پوشش رادیویی عرصه های طبیعی نیز به مناطق مختلف ارسال شود تا در عرصه هایی که ممکن است موبایل نیروهای حفاظتی آنتن ندهد، آنها بتوانند از بیسیم‌های دیجیتال استفاده کنند؛ بر این اساس تا پایان امسال پوشش رادیویی عرصه‌های طبیعی به ۸۵ درصد سطح کل عرصه ها خواهد رسید.

رئیس سازمان جنگل ها راه‌اندازی مرکز کنترل این سازمان در سال ۹۹ را نیز از دیگر اقدامات مهم جهت تقویت تجهیزات حفاظتی این سازمان عنوان کرد و گفت: اکنون ۱۲۹۷ خودروی دارای GPS سازمان جنگل‌ها در هر نقطه از کشور که تردد کنند، اطلاعات آنها در مرکز کنترل رصد می‌شود و همچنین با در اختیار وقتی بیسیم های دیجیتال در اختیار نیروهای حفاظت قرار داده شود، ما می توانیم اطلاعات آنها را نیز به صورت لحظه به لحظه رصد کنیم و در مواقع بحرانی از جمله تخریب و تصرف منابع طبیعی یا وقوع حریق به این ترتیب نزدیک ترین نیرو ها به آن شخص فرستاده خواهد شد.

1400؛ سال پایان کاداستر

منصور با اشاره به تقویت سامانه های مربوط به سازمان جنگل ها در سال گذشته گفت: یکی از کارکردهای سامانه ها، مبارزه با فساد اداری و تخریب و تخلفات در حوزه منابع طبیعی است و به همین دلیل ما سامانه چوب را راه‌اندازی کرده‌ایم تا تخلفات چوبی از مبدا تا مقصد در این سامانه ثبت و ضبط شود و امکان وقوع تخلف به حداقل برساند.

وی به سامانه استعلامات سازمان جنگل ها نیز اشاره کرد و گفت: سالیانه صدها هزار درخواست استعلام در این سامانه ثبت می شود و ما توانسته ایم با برقراری ارتباط بین سازمان ثبت اسناد و سامانه کاداستر سازمان جنگل ها، به درخواست استعلام مردم درباره وضعیت عرصه های طبیعی با استفاده از سامانه استعلامات به سریع ترین شکل ممکن پاسخ بدهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال گذشته نیز در حالی که سامانه اتوماسیون ملی در سطح کشور وجود نداشت، ما توانستیم با تجمیع سامانه های 4200 شهرستان در 16 استان، این سامانه ملی را راه اندازی کنیم و تا پایان سال نیز تمام 33 اداره کل زیرمجموعه سازمان جنگل ها به این سامانه دسترسی خواهند یافت.

وی درباره آخرین وضعیت سامانه کاداستر نیز توضیح داد: در حالی که تا پایان سال 98 فقط 38 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی در سامانه کاداستر ثبت شده بود، در سال گذشته ما بیش از 50 میلیون هکتار از اراضی ملی شامل تمام سواحل و جنگل ها ا در طرح کاداستر ثبت کردیم. همچنین در 6 ماه نخست امسال ثبت عرصه های طبیعی در سامانه کاداستر به طور کامل به پایان می رسد و در 6 ماه دوم نیز نواقص احتمالی برطرف خواهد شد تا سال 1400، سال پایان طرح کاداستر ملی باشد.

رصد دوره ای 50 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی

رئیس سازمان جنگل ها به افتتاح مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری و فناوری های وابسته در سال 99 با حضور معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته با همکاری یک شرکت دانش بنیان داخلی با این مرکز، تصویربرداری هوایی از 50 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی با دوربین های فوق سبک آغاز شد و ما اکنون می توانیم تغییرات این جنگل ها را در دوره های 45 روزه با دقت کمتر از یک متر مربع در هر پیکسل مشاهده منیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: سال گذشته همچنین اولین جلسه ستاد ملی حفاظت و صیانت از جنگل های زاگرس با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که در این جلسه علاوه بر اتخاذ تصمیمات مهمی در زمینه اطفای حریق جنگل های زاگرس، سند جامعی نیز برای حفاظت از این جنگل ها تصویب شد و ما هم طبق این سند برنامه های کوتاه مدت و میان مدت برای حفاظت از جنگل های زاگرس در 11 استان زاگرسی کشور را تدوین کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به تهیه نقشه جدید پوشش گیاهی کشور در سال 99 گفت: در حالی که نقشه قبلی پوشش گیاهی کشور در دهه 80 با مقیاس یک در 250 هزار تهیه شده بود، ما سال گذشته توانستیم نقشه ای جدید را در مقیاس یک در 50 هزار تهیه کنیم که این مساله باعث می شود بتوانیم اطلاعات دقیق تری از موقعیت مراتع و سایر پوشش های گیاهی داشته باشیم.

دستگیری عامل حریق جنگل های کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جنگل ها در ادامه از عمدی بودن حریق اخیر جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: ما عامل این حریق عمدی را دستگیر کرده ایم و امیدواریم دستگاه قضایی برخوردی قاطع با این فرد داشته باشد. اصولا هم در مناطق زاگرسی کشور گاهی مشاهده می کنیم که افراد محلی به دلیل اختلافات شخصی جنگل ها و مراتع را به آتش می کشند یا برخی افراد با بی مبالاتی مزارع خود را می سوزانند و آتش این مزارع به جنگل ها سرایت می کند.

وی درباره آخرین وضعیت سند مالکیت تالاب انزلی توضیح داد: پیش از این سندی برای تالاب انزلی به نام یکی از سازمان های دیگر صادر شده بود که این امر کاملا غیرقانونی بود. به همین دلیل مکاتبه ای با سازمان ثبت اسناد داشتیم و آنها هم پذیرفتند که مالکیت این تالاب و حریم آن صرفا در اختیار سازمان جنگل هاست و اخیرا این موضوع را به مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان نیز ابلاغ کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: البته متاسفانه سال گذشته یکی از مسئولان مصاحبه ای اشتباه را درباره مالکیت تالاب ها انجام داد که موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شد. اما به صراحت عرض می کنم که براساس مکاتبات ما با معاونت حقوقی ریاست جمهوری، به زودی قرار است سند تمام تالاب های کشور به نام سازمان جنگل ها صادر شود و البته سازمان محیط زیست مدیریت تالاب ها را براساس سند ملی حفاظت از تالاب ها انجام خواهد داد.

آخرین وضعیت جنگل آق مشهد و کوه دماوند

منصور درباره آخرین وضعیت مالکیت جنگل آق مشهد و کوه دماند توضیح داد: براساس تبصره 6 قانون وقف، هیچ کدام از جنگل ها قابل وقف نیستند، مگر این که پیش از 16 اسفند 65 احیا شده باشند. همچنین مطابق آیین نامه اجرایی این قانون که مورد توافق ما، سازمان اوقاف و دولت قرار دارد، اساسا هیچ کدام از اراضی ملی و مناطقی که طرح های منابع طبیعی در آن اجرا می شود، قابل وقف نیستند و تشخیص تاریخ احیای جنگل ها نیز برعهده سازمان جنگل ها قرار دارد و سازمان وقف فقط می تواند درباره اصالت سند موقوفه اظهار نظر کند.

رئیس سازمان جنگل ها در ادامه تاکید کرد: بنابراین از نظر ما نه کوه دماوند و نه جنگل آق مشهد وقف پذیر نیستند و اساسا هیچ کوه یا جنگلی نمی تواند به صورت وقف از اراضی ملی خارج شود. ما تاکید داریم که آیین نامه قانون وقف درباره جنگل آق مشهد نیز صدق می کند و این جنگل طبیعی به هیچ وجه نمی تواند جزو موقوفات باقی بماند و حتما باید به اراضی ملی بازگردد.

وی افزود: البته علاوه بر موضوع جنگل آق مشهد و کوه دماند، سال گذشته ما با همراهی سازمان اوقاف یک میلیون و 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی را در قالب 852 هکتار تعیین تکلیف کردیم که بیش از 800 هزار هکتار از آنها به عنوان اراضی ملی تثبیت شد.

تفاهم بسیج و سازمان جنگل ها برای تقویت حفاظت از منابع طبیعی

منصور در ادامه به تفاهم نامه امضاشده میان سازمان بسیج و سازمان جنگل ها برای حفاظت از عرصه های طبیعی اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه قرار است نیروهای بسیج در گلوگاه هایی که ما کمبود نیروی حفاظتی داریم، ایست بازرسی تاسیس کنند. همچننین بازرسی از کارگاه ها و صنایع چوبی برای بررسی وجود احتمالی جوب غیرمجاز در آنها و همچنین ارائه مشاوره به سازمان جنگل ها درباره بررسی صلاحیت شرکت های طرف قرارداد ما در حوزه زراعت چوب و موارد دیگر از دیگر مفادی است که براساس این توافق نیروهای بسیج انجام خواهند داد.

وی همچنین به اجرای طرح مدیریت پایدار مناطق هیرکانی در 3 میلیون هکتار از این مناطق در سال 99 اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، پارسال مطالعات نیمه تفصیلی در 3 میلیون هکتار از کوه ها و جنگل های مناطق هیرکانی انجام شد و امسال قرار است با به پایان رسیدن این مطالعات، حفاظت از عرصه های هیرکانی به نحو محسوسی تقویت شود.

سند جنگل آق مشهد و کوه دماوند به نام سازمان جنگل هاست

بهمن افراسیابی، معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور نیز در بخش دیگری از این نشست درباره آخرین وضعیت جنگل آق مشهد و کوه دماوند توضیح داد: سند مالکیت جنگل آق مشهد به نام دولت و به نمایندگی سازمان جنگل های صادر شده است و همین حالا نیز این جنگل تحت مالکیت سازمان جنگل هاست. همچنین سند مالکیت پلاک های 67، 68 و 69 دماوند موسوم به منطقه ملارد نیز به نام سازمان جنگل ها صادر شده است و منتظر تسریع سازمان ثبت املاک برای صدور سند مالکیت پلاک های 35 و 37 هستیم.

افزایش 30 درصدی حریق جنگل ها در سال 99

سرهنگ علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها نیز در بخش دیگری از این نشست خبری درباره آخرین وضعیت حریق جنگل ها در سال 1400 عنوان کرد: امسال تا کنون 270 فقره حریق در سطح عرصه های طبیعی رخ داده و به 4200 هکتار از این عرصه ها آسیب وارده شده که البته فقط 450 هکتار از آنها مربوط به جنگل های طبیعی بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: سال گشته نیز شاهد رشد 30 درصدی تعداد موارد حریق نسبت به سال 98 بودیم که در این میان به 48 هزار هکتار از اراضی مرتعی، جنگلی و سایر اراضی طبیعی خسارت وراد شود که البته فقط 4 هزار هکتار از این خسارت ها مربوط به جنگل های طبیعی بود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟