رئیسی: جمعیت ایران 150 میلیون نفر می شود / ممکن است ناچار به وارد کردن نیروی کار شویم + فیلم
حجم ویدیو: 16.30M | مدت زمان ویدیو: 00:02:13

دکتر علیرضا رئیسی تاکید کرد: اگر نرخ فرزندآوری به به 1.3 برسد، مانند آن است که در چاه افتاده ایم و امکان برون رفت از آن وجود ندارد و در آن صورت ما باید با خواهش و التماس از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنیم.

به گزارش رکنا، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که با موضوع پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت که به مناسبت « روز ملی جمعیت » در وزارت بهداشت برگزار شد، از آمار و ارقامی در حوزه جمعیت خبر داد که نشان می دهد به محدوده خطر نزدیک می شویم.

وی به پیش بینی های رشد جمعیت در 80 سال آینده اشاره کرد و گفت: اگر روال فعلی ادامه داشته باشد، در سال 1480 جمعیت ایران در خوشبینانه ترین حالت به 150 میلیون نفر می رسد که از این جمعیت 30 درصد افراد سالمند خواهند بود. این در حالی است که جمعیت فعلی سالمند کشور 10 درصد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در توصیف نرخ جایگزینی کشور گفت: در هر خانواده باید 2 نفر تازه متولد شود تا جایگزین والدین باشند و علاوه بر آن، با توجه به نرخ امید به زندگی در کشورهای مختلف و حوادث دیگر، باید نرخ باروری 0.1 واحد از 2 نفر بیشتر باشد و بنابراین برای رسیدن به هدف جایگزینی، نرخ فرزندآوری باید 2.1 باشد، اما حالا در ایران به عدد 1.7 یعنی زیر نرخ جایگزینی جمعیت رسیده ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر نرخ فرزندآوری به 1.5 برسد، جبران آن به سختی ممکن خواهد بود و اگر این نرخ به 1.3 برسد، مانند آن است که در چاه افتاده ایم و امکان برون رفت از آن وجود ندارد، بنابراین زمان بسیار کوتاهی فرصت داریم تا روند کاهش نرخ فرزندآوری را اصلاح کنیم.

رئیسی در پایان تصریح کرد: در این شرایط، زمانی که کشور ما در اوج پیری خود قرار خواهد گرفت، کشورهای اطراف ما مثل عراق، افغانستان و پاکستان جوان خواهند بود و آن موقع ما باید با خواهش و التماس از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کنیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 689212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟