جولان فیک نیوزها در ضعف عملکرد روابط عمومی ها / تفاوت فعالیت روابط عمومی در مراکز خیریه با دولتی + فیلم
حجم ویدیو: 78.88M | مدت زمان ویدیو: 00:10:45

روابط عمومی در سازمان ها نقش بسیار اثرگذاری ایفا می کنند.

سمانه نائینی، فعال رسانه ای در تعریف حرفه  روابط عمومی در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: روابط عمومی محور اصلی توسعه یک سازمان است. قاعدتاً این اتفاق از طریق نفوذ بر افکار عمومی می افتد و با ابزار های مختلفی انجام می شود.

شکل رایج روابط عمومی در دنیا به صورت الکترونیک است

وی در مورد سردرگمی ها و کند بودن سرعت نشر اخبار در برخی از روابط عمومی های کشور و تبعات آن که تشکیل فیک نیوزهاست، گفت: باید در دو بخش به روابط عمومی ها نگاه کنیم، یکی روابط عمومی به عنوان یک علم و دانش کاربردی که در سازمان ها به کار برده می شود و دیگری شیوه ای است که پیاده سازی می شود و در یکسری سازمان های بزرگ دولتی آن ها را می بینیم. متاسفانه در بخش زیادی از جامعه مان با بدفهمی هایی در رابطه با روابط عمومی مواجه هستیم. مثلاً آنچه که در مدارس ما به عنوان درس کامپیوتر تدریس می شود، شاید 20 سال قبل قابل استفاده بوده است نه زمان کنونی. واقعیت این است که اکنون شکل رایج روابط عمومی در دنیا به صورت الکترونیک است و افراد با ابزارهایی مثل شبکه های اجتماعی کار می کنند.

نائینی ادامه داد: مدیران و کارشناسان روابط عمومی سازمان های بزرگ معمولاً به ابزارهای نوین در روابط عمومی مسلط نیستند و آشنایی زیادی با آن ندارند. اکنون سازمان های کمی در خصوص فضای مجازی کار کرده اند. مردم سازمان های اندکی را می شناسند که از طریق فضای مجازی شان عملکرد آن سازمان را می توانند مشاهده کنند. بنابراین این موضوع به سرعت کند رشد ما در انطباق کاربردی در زمینه های مختلف است و صرفاً به روابط عمومی منحصر نمی شود.

همان قدر که شاعر داریم، روابط عمومی هم داریم!

این فعال رسانه ای در مورد برخی زد و بند ها در بین روابط عمومی ها اظهار داشت: این نکته را می توان به دانش روابط عمومی نسبت داد. گاهی ما از اطرافیان مان می شنویم که فلانی روابط عمومی خوبی دارد ولی نشنیدیم که فلانی مهندسی برق خوبی دارد. در کشورما تعداد زیادی روابط عمومی دیده می شود ودر واقع همان قدر که شاعر داریم، همان مقدار هم روابط عمومی داریم زیرا همه بلدیم که بایکدیگر ارتباط برقرار کنیم. باید توجه داشته باشیم که ارتباط گرفتن به معنای دانستن روابط عمومی نیست. روابط عمومی دانشی است با ویژگی ها و فاکتورهای علمی خودش، یکی از فعالیت های مربوط به روابط عمومی، ارتباط با رسانه هاست. ارتباط با رسانه ها گاهی به روابط عمومی بالا تبدیل می شود.

سمانه نائینی با بیان اینکه ما ایرانی ها افراد لابی گری هستیم، تاکید کرد: ارتباط دو نفر با یکدیگر که چند بار تماس گرفته اند، به معنای روابط عمومی نیست. ما ایرانی ها هر کاری که می کنیم، سعی می کنیم تا در آن آشنا پیدا کنیم و کارهایمان را به نوعی در آن راه بیاندازیم.

انتقاد از نداشتن استراتژی و وضعیت مالی در رسانه

وی بر نحوه غلط اطلاع رسانی و نداشتن استراتژی برای ارتباط با رسانه ها تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات یک رخداد که ارزش خبری دارد در سازمانی رخ می دهد و آن سازمان خبرش را به صد خبرگزاری و رسانه دیگر برای پوشش دادن می فرستد. بنابراین خیلی اوقات ممکن است خبری که در رسانه کار می شود با استراتژی سازمان ما متفاوت باشد. در اکثر روابط عمومی ها شاهد هستیم که استراتژی ها یکسان است، در صورتی که ماهیت اخبار متفاوت است و باید استراتژی های متفاوتی برایشان به کار برده شود. اکنون در بسیاری از مواقع طراحی استراتژیک برای ارتباط با رسانه نداریم و این موضوع هم کار دوستان رسانه ای را سخت تر می کند و هم تاثیر کار روابط عمومی را کمتر می کند.

نائینی در تشریح وضعیت درآمدی  خبرنگاران و تاثیر آن بر مستقل ماندنشان  و مسلط نشدن  روابط عمومی ها با بسته های هدیه بر روند کاری آنها  ابراز داشت: متاسفانه در نشست های رسانه ای مرسوم شده است که وقتی به دوستان می گوییم یک نشست در حال برگزاری است، می پرسند که چه هدیه ای می دهند؟ این سوال مستقیم برخی دوستان رسانه ای است و به یک عادت غلط تبدیل شده است و موضوعی ضد ارزش تلقی نمی شود. هنگامی که بین اهالی رسانه بده و بستان در میان باشد، اگر یک فعال رسانه ای، منتقد یک سازمان باشد با دریافت هدیه دیگر انتقاد نمی کند. بهرحال کار رسانه، کاری سخت است و جزو مشاغل سخت و زیان آور طبقه بندی می شود و طبیعی است که افرادی که در رسانه هستند هم باید زندگی کنند و با دشواری ها مقابله کنند، بنابراین، این وضعیت برخی رسانه ای ها را به مسیری غلط سوق می دهد و از طرفی روابط عمومی ها به این ماجرا تن می دهند.

وی ادامه داد: هر چقدر روابط عمومی دوستان زیادی داشته باشد و ارتباطات بیشتری برقرار کند به نفع سازمانی است که برای آن کار می کند. یک فرد متخصص رسانه ای ممکن است دستمزدی بگیرد که هیچ سنخنیتی با کاری که می کند نداشته باشد. بنابراین ممکن است روابط عمومی به سمت و سو هایی برود که این اتفاقات طبیعی صحیح نباشد.

یک سازمان اجتماعی با کل جامعه در ارتباط است

این کارشناس رسانه در مورد ارتباط روابط عمومی و رسانه با مسائل اجتماعی، سمن ها و انجمن های مردمی گفت: تفاوت بنیادینی بین سازمان های اجتماعی با سازمان های اقتصادی و صنعتی وجود دارد و این موضوع در روابط عمومی آن ها نیز تاثیر گذار است، ضمناً نحوه معاشرت و برخورد با زیربط ها نیز موضوعی حائز اهمیت است. زیربط های یک سازمان صنعتی، کارخانه هایی هستند که از آن قطعات الکترونیک می خرند، زیربط های کارخانه ای که پفک تولید می کند هم کسانی هستند که از او پفک می خرند و زیربط های یک سازمان اجتماعی هم همه جامعه هستند. وظیفه روابط عمومی یک سازمان اجتماعی، ایجاد رابطه سالم و پایدار براساس شفافیت و پاسخگویی است. یکی از پاشنه آشیل های روابط عمومی در سمن ها عدم شفافیت و پاسخگویی در آن هاست. اگر بخواهم ساده بگویم، اگر کسی وارد یک سایت شد باید بداند که حتی یک ریالی که یک فرد به آن سازمان کمک کرده تکلیف اش چه شده و در کجا خرج شده است.

سمانه نائینی با بیان این که کمک فردی مردم نسبت به کمکی که سمن ها می کنند ارزش کمتری دارد، گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم به سازمان محک کنیم، ممکن است هزار تومانی که من به آن کمک می کنم فقط خرج یک داروی هزار تومانی شود اما وقتی این هزار تومان در فرایند ارزش افزایی سازمانی مثل محک می رود، ارزشی به میزان 10 هزار تومان پیدا کند و به عبارتی ارزش افزوده خوبی کسب کند. روابط عمومی در این وضعیت می تواند ارزش افزوده را خیلی راحت به افراد ارائه کند، این همان کاری است که سازمان محک به خوبی انجام می دهد.

ارائه عملکرد و شفافیت در روابط عمومی، سازمان را مقبول، محبوب و مشهور می کند

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم به یک سازمان اعتماد دارند و به سازمانی دیگر خیر، اظهار داشت: سازمانی که اعتماد در آن وجود دارد، دارای شفافیت و پاسخگویی است. وقتی از یک سازمان درخواست و توضیحی خواسته شود، سازمان قابل اعتماد و خوب به سرعت پاسخ می دهد و توضیحاتش را تکمیل می کند. ما موضوع دولت الکترونیک و شفافیت که سال هاست در ایران مطرح شده و اثر چندانی از آن دیده نمی شود را در برخی سمن ها داریم، وقتی به سایت این سمن ها وارد می شویم فرم های حساب رسی قانونی آن ها را مشاهده می کنیم، این عملکرد باعث می شود که مخاطبان و مردم به آن سازمان اعتماد کنند. یکی از مسائلی که سازمان ها نتوانستند آن را پیاده کنند، تفکیک عملکرد و گزارش عملکردشان است.

این فعال رسانه ای در مورد وظایف روابط عمومی ها گفت: یکی از وظایف روابط عمومی ها ارائه عملکرد سازمان است. بعضی سازمان ها بسیار خوب عمل می کنند اما به دلیل نقش ضعیف روابط عمومی، این عملکرد دیده نمی شود و مخاطب نمی داند در آن سازمان چه اتفاقاتی می افتد. روابط عمومی با ارائه عملکرد و شفافیت درست می تواند عملکرد یک سازمان را به خوبی به مخاطبان نشان دهد و سازمان مربوطه را به یک سازمان مقبول، محبوب و مشهور تبدیل کند.

روابط عمومی باید چابک باشد

نائینی در مورد فیک نیوزها و تاثیر آن بر ذهن مردم و همچنین نقش روابط عمومی ها در این مورد، اظهار داشت: فیک نیوز در بخشی از تبادل آزاد اطلاعات قرار می گیرد که هر چه دلش خواست می تواند بیان کند، به هیچ جایی پاسخگو نیست و معلوم نیست که از کجا می آید و در کجا منتشر می شود. بخشی از این مسئله مربوط به تبادل آزاد اطلاعات می شود که در کشور ما جای سوال دارد و باید ببینیم که چقدر تبادل آزاد اطلاعات صحت دارد. همچنین سازمان های ما نیز چابک نیستند، روابط عمومی محور توسعه سازمان است و باید چابک ترین بخش یک سازمان باشد. سوال اینجاست که واقعاً روابط عمومی ها چقدر این گونه اند؟ کار عمده روابط عمومی ها در سازمان های بزرگ شده است طراحی پوستر، طراحی بنر، تبریک، تسلیت و نهایتاً چاپ یک فصلنامه یا نشریه که در زمان بندی های مشخص قرار گرفته است. بیشترین کاری که یک روابط عمومی می تواند انجام دهد برگزاری نشست هایی است براساس مجموعه های بسته شده است و سوالی خارج از آن مجموعه بسته شده ممکن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که تفاوت بین روابط عمومی بین سازمان های مردم نهاد و دولتی چیست و اینکه نقش روابط عمومی باید اسپانسری باشد یا خیر گفت: روابط عمومی در سازمان های گوناگون عموماً تبلیغ فعالیت های آن سازمان را انجام می دهد اما در سازمان های مردم نهاد، کار ترویجی انجام می شود، به عبارتی لازم است تا گاهی کیس مورد حمایت مان را به جامعه معرفی کنیم، همچنین باید نیازهای جامعه به آن گروه باید معرفی شود و در مرحله بعد نگرش مردم به آن گروه باید تغییر پیدا کند. گفتنی است تغییر نگرش جامعه به گروه مدنظر این گونه است که از طریق رهبران افکار عمومی و رسانه ها به افکار عمومی نفوذ کنیم.

این فعال رسانه ای با ذکر مثالی در این رابطه گفت: حدود 15 سال قبل که بحث کارتن خوابی داغ و مطرح شد، بخش اعظمی از افراد کارتن خواب در تهران کسانی هستند که مبتلا به اعتیاد فعال و بالا هستند. مراکزی که برای این افراد وجود داشت، باعث نارضایتی افراد ساکن در آن محله می شد، مردم آن محله برخورد بسیار بدی با معتادان داشتند، مخصوصاً اگر آن مراکز مربوط به زنان بود. مردم می گفتند که آن ها محله را فاسد می کنند و چرا باید در آن محله حضور داشته باشند. منطقه 14 یکی از مذهبی ترین مناطق تهران به حساب می آید، ما در این منطقه یکی از این مراکز که به نام مرکز طلوع بی نشان ها بود را داشتیم. مردم این منطقه با خشم فراوان و پلاکاردهای مخصوص اعتراض کردند که چرا چنین اتفاقی در این منطقه افتاده؟ با این حال با گذشت 10 سال از این اتفاق و ذکر این نکته که مسجدی روبروی آن مرکز قرار دارد، بوسیله روابط عمومی و یکی از خیرین که جزو هیئت امنای آن مسجد است، این مرکز هنوز فعالیت می کند.

بخش عمده ای از کار روابط عمومی سمن ها فرهنگی است

سمانه نائینی ادامه داد: می توان از طریق تکنیک های روابط عمومی و اقناع، رهبران فکری یک جامعه را قانع کرد. جناب آقای رجبی که از مسئولین مرکز طلوع بی نشان ها هستند با بزرگان منطقه مذکور برای حضور آن مرکز گفت و گوهای متعددی داشتند که آن ارتباطات موفقیت آمیز بوده است. مهمترین تفاوت یک سازمان اجتماعی با یک سازمان سیاسی، اقتصادی و صنعتی در روابط عمومی آن است که بخش عمده ای از کار روابط عمومی اجتماعی، فرهنگی است و تاثیر گذاری فرهنگی بر اذهان عمومی می گذارد.

وی با بیان اینکه وظیفه روابط عمومی ها آوردن پول نیست، افزود: کار روابط عمومی این است که به سازمان ما مقبولیت، محبوبیت و مشهوریت می دهد. با این حال موضوع جلب حمایت پایدار نیز زیرمجموعه مارکتینگ هست اما مارکتینگ لزوماً زیرمجموعه روابط عمومی نیست و واحدی مستقل است. با این حال چنین موضوعی خلتط مبحث است و لزوماً جذب پول وظیفه روابط عمومی نیست اما فعالیت روابط عمومی حتماً در میزان جذب فعالیت داوطلبان به سمن ها تاثیر گذار است، علاوه بر این شکل فعالیت روابط عمومی قطعاً در میزان جذب مالی و معنوی یک سازمان تاثیر گذار است. در نهایت باید گفت که هر جا یک سازمان تکان جدی خورد باید در روابط عمومی خود به دنبال دلیل تغییر و تحولاتش باشد، معمولاً دلیل تغییر و برنامه های توسعه پایدار در یک سازمان از روابط عمومی ها شروع می شود و در کل آن سازمان گسترش پیدا می کند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 688072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟