زاگرس همچنان می سوزد / بلوط ها در حال نابودی + فیلم
حجم ویدیو: 3.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:25

در دو شبانه روز گذشته بخش های زیادی از "سیاه کوه دهلران" در آتش سوخته است و از آنجا که آتش در رخ غربی کوه نبوده و از شهر دهلران دیده نمی شود، واکنش درخوری با آن در حوزه اطلاع رسانی نشده است.

به گزارش رکنا درست در روزهایی که همه جا صحبت از بحران آب در سال جاری هست و متولیان ادعای حل مساله را دارند، مهم ترین منبع تامین آب 40 درصد ایران، یعنی زاگرس، همچنان با بی توجهی مسوولان مواجه است و همه ساله قربانی آتش سوزی های زنجیره ای در فصل های مختلف خشک سال می شود.

هر چند طی سال های گذشته خصوصا سال گذشته که زاگرس دائما در جدال با آتش بود و فرزندان خود را نیز در این راه از دست داد، باز هم مسوولان و متولیان توجهی به این هشدارها نکرده و امکاناتی برای مقابله با حریق و حفاظت بهتر از بلوط های ارزشمندی که همه ساله در آتش سوزی ها خاکستر می شوند نکرد.

به گفته مسوولان و کارشناسان منابع طبیعی و آب، 40 درصد از آب کشور از رشته کوه‌ها و کوهستان های زاگرس تامین می‌شود و 7 رودخانه مهم کشور نیز از زاگرس سرچشمه می‌گیرد.

به نظر می رسد حفظ منابع طبیعی دغدغه مسوولان نیست؛ ضمن اینکه مسوولان هنوز به این درک از مددیریت نرسیده اند که برای پیشگیری از بحران آب، باید منابع تامین کننده آب کشور،از جمله زاگرس و البرز را حفظ کنند.

سازمان متولی جنگل ها و منابع طبیعی از سازمان های فقیر در لیست بودجه است و با وجود هشدارهای همه ساله فعالان محیط زیست و منابع طبیعی و نیز مدیران مربوطه، هیچیک از دولت ها نه اقدامی جدی برای افزایش بودجه این سازمان انجام می دهند و نه برنامه و بودجه ای برای تشکیل یگان اطفای حریق جنگل و تهیه تجهیزات و امکانات لازم. در این میان آنچه که از دست می رود جنگل ها، مراتع و منابع ملی تامین کننده آب و اکسیژن کشور است؛ به گونه ای که در آینده ای نه چندان دور جنگ آب ممکن است باعث ایجاد ناامنی سیاسی شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 687578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟