ساکی: امتحانات دانش آموزی در سطح متوسط برگزار می شود / دسترسی نداشتن دانش آموزان به آموزش های مجازی ادعای بی اساس است

خسرو ساکی با بیان این که آموزش و پرورش آزمون ها را مطابق با شرایط آموزشی سال تحصیلی جاری برگزار خواهد کرد، گفت: ما به کسی ارفاق نمی کنیم، مثلا این طور نیست که وقتی یک شخص نمره پایین تری کسب کرده است، بخواهیم نمره او را افزایش دهیم و ارفاق ما صرفا به لحاظ کاهش سطح دشواری سوالات آزمون خواهد بود.

همه دانش آموزان به امکانات آموزشی دسترسی داشته اند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که مهرماه سال 99، حسن الحسینی، مسئول شبکه شاد وزارت آموزش پرورش، اعلام کرده بود که 3.5 میلیون دانش آموز معادل 21 درصد دانش آموزان کل کشور به ابزارهای لازم و اینترنت برای بهره‌مندی از شبکه شاد ندارند و حتی آمارهای ارائه شده توسط برخی نمایندگان مجلس از عدم دسترسی 5 میلیون دانش آموز به ابزارهای لازم برای آموزش مجازی حکایت دارد، اما خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اظهار نظری عجیب در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که تمام ادعاها مبنی بر محروم ماندن بخشی از دانش آموزان از آموزش های مجازی، ادعاهایی کذب و بی اساس است!

ساکی در این باره گفت: قطعا بعد از یک سال و اندی فعالیت آموزشی در شرایط کرونا ، دسترسی به امکانات آموزشی به شیوه های مختلفی برای دانش آموزان فراهم شده است و ما نمی توانیم مدعی شویم که یک گروهی هرچند اندک به ابزارهای لازم برای آموزش مجازی دسترسی نداشته اند. این ادعا، ادعای بی اساسی است و از اسفند 98 تا کنون، این شرایط حاکم بوده است و در این مدت هم آموزش و پرورش ، هم اولیا و هم معلمان و خیران دلسوز وارد عمل شده اند و به شیوه های مختلف زمینه دریافت آموزش های مجازی را برای دانش آموزان فراهم کرده اند.

وی افزود: البته ممکن است در برخی مناطق دسترسی به فرصت ها بیشتر بوده و در برخی مناطق نیز دسترسی به فرصت ها کمتر بوده است که این هم مساله ای است که نه تنها در شرایط کنونی، بلکه در شرایط عادی هم وجود دارد؛ بنابراین وقتی در این شرایط، ما می خواهیم آزمونی را به صورت ملی یا هماهنگ استانی برگزار کنیم، ملاک ما حد متوسط است و نه حد ایده آل.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شیوع کرونا در کشور، بلکه بیش از 14 ماه است که ایران را درگیر کرده است و در این مدت اطلس های آموزشی مختلفی در سطح مدارس، مناطق و استان ها پیش بینی شده است؛ به نحوی که برای گروهی آموزش های تلوزیونی برگزار شده و برای گروهی دیگر آموزش های مجازی پیش بینی شده و برای گروهی دیگر بسته های آموزشی تهیه شده و حتی در مناطق محروم که کم جمعیت بوده اند، معلم به صورت حضوری به دانش آموزان تدریس کرده است. بنابراین این طور نیست که ما دانش آموزان را رها کرده باشیم.

در امتحانات حضوری، پروتکل های بهداشتی را جدی می گیرم

صرف نظر از عدم دسترسی مناسب دانش آموزان به ابزارهای لازم برای استفاده از آموزش مجازی، این روزها نقد مهم دیگری از سوی خانواده ها در زمینه برگزاری حضوری امتحانات نهایی پایه های نهم و دوازدهم وارد می شود. ساکی اما در پاسخ به این انتقادات تاکید دارد که حفظ سلامت دانش آموزان برای وزارت آموزش و پرورش از اولویت ویژه ای برخوردار است و اولیای دانش آموزان نباید دغدغه حفظ ضوابط بهداشتی را در هنگام برگزاری آزمون های حضوری داشته باشند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه تصریح کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی مشخص شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و بازرسان وزارت بهداشت نیز از تمام حوزه های امتحانی بازدید کرده اند و نهایت تلاش انجام شده است، تا حداقل امکان ابتلای دانش آموزان به کرونا وجود داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما تیم های نظارتی را که در آن هم کارشناسان ستاد کرونا و هم بازرسان آموزش و پرورش حضور دارند، برای نظارت بر نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی پیش بینی کرده ایم تا تخلفی نسبت به ضوابط بهداشتی انجام نشود. اما اگر در یک حوزه امتحانی، اولیا و دانش آموزان مشاهده کردند که پروتکل ها رعایت نمی شود، می توانند موارد را به سامانه رسیدگی به تخلفات وزارت آموزش و پرورش اعلام کنند و ما هم بلافاصله تیم هایی را اعزام می کنیم تا موارد را بررسی کنند؛ بنابراین خانواده ها در زمینه حفظ سلامت دانش آموزان خود نباید دغدغه ای داشته باشند.

اهمیت آزمون های نهم و دوازدهم بر سرنوشت تحصیلی دانش آموزان

نکته دیگری که مسئولان آموزش و پرورش در هفته های اخیر برای دفاع از برگزاری آزمون های حضوری در پایه های نهم و دوازدهم مطرح کرده اند، این است که آزمون های حضوری فقط در همین دو پایه تحصیلی که لزوما نیاز به برگزاری امتحانات آنها در سطح کشوری وجود دارد برگزار می شود و اساس نمی توان عدالت آموزشی برای این دو پایه تحصیلی را به جز فراهم کردن زمینه برگزاری امتحانات حضوری فراهم کرد.

موضوعی که ساکی هم مثل دیگر هم قطاران خود در آموزش و پرورش روی آن دست گذاشت و گفت: ما سه نوبت تجربه برگزاری آزمون حضوری در شرایط کرونایی را در خرداد، شهریور و دی سال گذشته برای پایه دوازدهم داشتیم و دو نوبت از این آزمون های حضوری را نیز برای پایه نهم برگزار کردیم. ضمن این که از میان 12 پایه آموزشی، فقط امتحانات 10 پایه به صورت غیرحضوری برگزار می شود و فقط برای برگزاری آزمون های حضوری 2 پایه برنامه ریزی کرده ایم.

وی با تاکید بر تاثیر آزمون های نهایی پایه نهم و دوازدهم بر سرنوشت تحصیلی دانش آموزان عنوان کرد: باید توجه داشت که آزمون های پایانی پایه نهم و دوازدهم تاثیر زیادی بر سرنوشت تحصیلی دانش آموزان دارد و به همین دلیل، امتحانات این دو پایه بسیار خطیر محسوب می شود. بنابراین نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا به گونه ای برنامه ریزی شده است که آزمون های پایانی این دو پایه تحصیلی به شکلی دقیق تر برگزار شود.

دانش آموزان ما تنبلی نکرده اند

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در یک سال و نیم گذشته که تداوم آموزش های مجازی موجب شده است که برخی دانش آموزان چندان درس خواندن را جدی نگیرند و حالا که قرار است نهمی ها و دوازدهمی ها در آزمون های حضوری شرکت کنند، ممکن است بسیاری از آنها نه به خوبی درس خوانده باشند و نه آموزش های مناسبی دریافت کرده باشند.

ساکی اما این مساله را که بعضی دانش آموزان در سال گذشته در امر تحصیل اهمال کرده اند، به شدت رد کرد و گفت: ما معتقدیم بیشتر دانش آموزان کوشا، مستعد و توانمند هستند و از نظر ما، این طور نیست که با وجود تداوم آموزش های مجازی در سال تحصیلی جاری، بخش زیادی از دانش آموزان، به خوبی درس خوانده باشند. همچنین من معتقدم که به هیچ وجه نباید از واژه تنبلی برای دانش آموزان استفاده کرد، چون تمام بچه های ما افرادی ساعی و پرتلاش هستند که با اراده می توانند هر کاری را که خواستند، انجام دهند.

وی ادامه داد: البته ما قبول داریم که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی براساس اصول عقلی و علمی باید متناسب با شرایطی باشد که آموزش گیرنده در آن آموزش دیده است. بر این اساس ما از پاییز گذشته، مطابق رنگ بندی وضعیت کشور، در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محتوای دروس را تقسیم بندی کردیم تا فشاری به دانش آموزان در حین برگزاری امتحانات حضوری فراهم نشود.

آزمون ها متناسب با شرایط آموزشی دانش آموزان خواهد بود

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط فراهم شده برای تسهیل امتحانات حضوری و مجازی اظهار داشت: با توجه به این که آموزش ها به صورت غیرحضوری انجام می شود و قطعا کم و کاستی های زیادی در زیرساخت ها و سخت افزارهایی که باید در دسترس همگان باشد، وجود داشته است، ما بخش هایی از کتاب ها را حذف کرده ایم یا قسمت هایی را به عنوان مطالعه آزاد تعیین کرده ایم و بخش هایی را هم برای تدریس به صورت غیرحضوری معین کرده ایم تا آزمون های ما متناسب با شرایط آموزشی دانش آموزان در این سال تحصیلی باشد.

این مقام ارشد آموزش و پرورش تاکید کرد: از این لحاظ، ما هیچ نگرانی از این که امسال آزمون های ما با کیفیت پایین برگزار شود، نداریم؛ بنابراین ما هم درک می کنیم که شرایط این سال تحصیلی شرایط ویژه ای بوده است و تمام دبیران با تلاش هایی که داشتند، نتوانستند تمام محتوایی را که در سنوات گذشته تدریس می شد، تدریس کنند و آن بخش ها را به عنوان قسمت های محذوف کتاب در نظر گرفته ایم.

ساکی ادامه داد: از این لحاظ، سوالات ما صرفا از حوزه هایی طراحی می شود که تدریس شده است، البته ما قصد نداریم که به کسی ارفاق کنیم، ولی باید توجه داشت که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای این انجام می شود که ما ببینیم تلاش هایی که معلمان و دانش آموزان انجام داده اند، تا چه حد به اهداف تعیین شده نزدیک شده است. حال در شرایط عادی ما اهداف را دست بالا می گیریم، اما در شرایطی که یک مقدار از حالت عادی فاصله گرفته ایم، اهداف را نسبت به شرایط عادی دست پایین تر می گیریم.

وی در ادامه عنوان کرد: از این لحاظ ما این آزمون ها را به صورت حضوری و به طور دقیق برگزار می کنیم تا ببینیم چه تعدادی از دانش آموزان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده اند، نه این که بخواهیم به کسی ارفاق کنیم و مثلا وقتی یک شخص نمره پایین تری کسب کرده است، بخواهیم نمره او را افزایش دهیم و ارفاق ما صرفا به لحاظ کاهش سطح دشواری سوالات آزمون خواهد بود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با تاکید بر این که وقتی شرایط آموزشی به صورت متوسط بوده است، آموزش و پرورش آزمون ها را در سطح ایده آل برگزار نخواهد کرد، گفت: اما در هر صورت ما بازهم موظفیم که سنجش دقیقی انجام دهیم تا این سنجش بتواند بین دانش آموزان تفکیک مناسبی ایجاد کند تا سوابق تحصیلی دانش آموزان براساس یک آزمون دقیق در حضور آنها در دانشگاه ها یا استخدام مراکز مختلف تاثیر بگذارد؛ بخصوص که در کنکور سراسری امسال، نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم 30 درصد تاثیر مثبت دارد و بنابراین حتما باید آزمون عادلانه ای برای این پایه برگزار شود و باید آزمون این پایه به صورت حضوری برگزار شود.

وی در پایان تصریح کرد: اطمینان می دهم که نه در شرایط کنونی، بلکه حتی در شرایط عادی هم وقتی یک آزمون ملی یا هماهنگ استانی برگزار می شود، طراحان سوال متوسط شرایط را در نظر می گیرند؛ چون نه تنها در زمان شیوع کرونا، بلکه در گذشته هم که وضعیت به صورت عادی بوده است، همه مناطق کشور ما از فرصت برابر برخوردار نبوده اند و ما همیشه شرایط متوسط را در نظر گرفته ایم.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 686343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟