علت مرگ گورخر آفریقایی شفاف نیست

به گزارش رکنا، سمیه رفیعی با انتقاد از مرگ گورخر آفریقایی، گفت: علت احداث باغ وحش صفادشت و مجوزهای احداث و عملکرد مسئولان مربوطه باید مورد بررسی جدی قرار گیرد و همچنین اینکه این باغ وحش بر اساس چه استدلال و ارزیابی احداث شده و چرا تخلفات متعدد حیات وحش در آن اتفاق می افتد باید بررسی شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور قطع نواقصی در نقل و انتقلال گورخرها وجود داشته است، افزود: برای انتقال هر گونه جانوری باید مجوزهای لازم از کنوانسیون سایتیس که مربوط به تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض است و سازمان محیط زیست اخذ شود اما با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از دستگاه‌های متولی و گزارش‌هایی غیررسمی، اخذ مجوزها شفاف نبوده و دارای ابهام است.

وی یادآور شد: بر اساس اظهارات معاون فنی گمرک این سازمان همکاری مناسبی را با مسئولان باغ وحش صفادشت داشته است البته موضوع انتقال مجوزهای اخذ شده برای انتقال و علت مرگ گورخر آفریقایی به هیچ وجه شفاف نیست و در این رابطه باید شفاف‌سازی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: برای نخستین بار نیست که شاهد چنین اتفاق‌هایی در کشور هستیم و مشخص نیست که چرا گونه‌هایی را وارد می کنند که قادر به نگهداری از آنها نیستند.

رفیعی با بیان اینکه به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس پیگیری‌هایی را برای علت مرگ گورخر آفریقایی داشتم، گفت: متولیان این موضوع باید به مجلس پاسخگو باشند البته حفاظت از گونه‌های وحش در خطر انقراض برای ما در اولویت قرار دارد در این رابطه یک گونه گورخر ایرانی داریم که در معرض انقراض است و می‌طلبد رسانه‌ها در کنار پرداختن به این مسائل گونه‌های در معرض انقراض کشور خودمان را هم مورد توجه قرار دهند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه مساله قاچاق حیات وحش کشور موضوع بسیار مهمتری است، ادامه داد: متاسفانه پرنده ها و شاهین‌های ایرانی به کشورهای عربی قاچاق می‌شوند و برای آنها فستیوال‌های متعددی برگزار می‌شود اما متاسفانه تاکنون هیچکدام از مسئولان محیط زیست در این رابطه اظهارنظری نکرده اند.

وی یادآور شد: به عنوان فراکسیونی که موضوعات کلان محیط زیست کشور را پیگیری می‌کنیم تنها به سوژه‌ها اکتفا نمی کنیم و موضوعات محیط زیست را جامع نگرانه دنبال می کنیم؛ در این رابطه مرگ گورخر آفریقایی به تجارت حیات وحش و عدم تبعیت کامل از قوانین بین المللی برمی‌گردد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 686156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟