قانون گذاران برای خرید سیگار، سن قانونی مشخص کنند/ فروشگاه های متخلف جریمه شوند

مصرف سیگار به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد می تواند مقدمه ای برای شروع اعتیاد به سایر مواد مخدر باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی از نگرانی های خانواده ها و والدین، اعتیاد نوجوانان به سیگار است. وقتی فرد به سن نوجوانی می رسد، با توجه به کنجکاوی ها و احتمال در دسترس بودن همسالانِ به اصطلاح ناباب و البته دسترسی آسان به سیگار، خطر اعتیاد به سیگار افزایش می یابد.

به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد، سیگار دروازه مصرف مواد مخدر است. بنابراین لازم است تا علاوه بر خانواده ها، قانون گذاران و سایر نهاد های مسئول در اعتیاد نوجوانان دست به کار شوند و جلوی این آسیب را بگیرند.

دیلمی زاده

سیگار دروازه شروع مصرف مخدر است

عباس دیلمی زاده، کارشناس حوزه اعتیاد در مورد وضعیت اعتیاد سیگار در بین جوانان و نوجوانان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: سیگار دروازه شروع مصرف مواد مخدر است، این نکته ای است که تجربیات جهانی و داخلی و منابع علمی آن را تایید می کنند. نکته حائز اهمیت این است که در حوزه کنترل اعتیاد سیگار نسبت به برخی کشورها ضعیف عمل کرده ایم، به عنوان مثال در کشور ما سیگار را از بسیاری از مکان ها می توان تهیه کرد، اکنون در دکه، سوپر مارکت و سایر جاهای دیگر می توانیم به راحتی سیگار تهیه کنیم. این در حالی است که در برخی کشورهای دنیا سیگار را فقط در سیگارفروشی ها می توان تهیه کرد.

وی ادامه داد: در برخی کشورها، برای تهیه سیگار از دستگاه های خودپرداز سیگار، کارت های مخصوصی وجود دارد که در آن ها ثابت شده است، سن فرد از سن قانونی مصرف سیگار بالاتر است، به عبارتی فقط کسانی که به سن قانونی رسیده باشند، می توانند از آن سیگار تهیه کنند. با این حال در کشور ما به اندازه ای تهیه کردن سیگار آسان است که مثلاً یک پدر به فرزندش پول می دهد تا از نزدیک ترین سوپرمارکت محله برایش سیگار بخرد.

قانون گذاران برای خرید سیگار، سن قانونی مشخص کنند

دیلمی زاده با انتقاد از ساده بودن تهیه سیگار گفت: متاسفانه نه تنها خانواده ها بلکه فروشندگان سیگار در فروشگاه ها نیز به سن و سال کسانی که درخواست سیگار می کنند توجه نمی کنند. بنابراین قانون گذاران و سیاست گذاران باید برای سن قانونی تهیه سیگار فکری بکشند و در مورد آن برنامه ریزی نمایند. باید در نظر داشت که کنترل کامل مصرف سیگار زمانی محقق می شود که افراد نتوانند به راحتی و در هر جایی اقدام به تهیه سیگار کنند، ضمناً می توان مراکز فروش سیگار را تحت نظر داشت و مدیریت و رصد کرد.

اگر یکسری قوانین در موضوع ممنوعیت آزادانه فروش سیگار به نوجوانان و گروه های خاص وجود داشت، امیدواری نسبت به کنترل مصرف سیگار نیز ممکن بود، دیلمی زاده، کارشناس حوزه اعتیاد در این رابطه ذکر یک مثال گفت: باید قانون به گونه ای باشد که اگر پدر یک فرزند در دادگاه به صورت قانونی شکایتی مبنی بر این داشته باشد که پسر 15 ساله اش از فروشگاه محله شان اقدام به خرید سیگار کرده، قانون گذار، فروشنده آن فروشگاه را به شدت جریمه کند. این ها مواردی هستند که در بسیاری از نقاط دنیا نتیجه بخش بوده و به نظر می رسد که اگر در جامعه ما نیز چنین مواردی لحاظ شود، تا حد زیادی در کنترل مصرف سیگار و مواد مخدر موفق خواهیم بود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟