زنان کارتن خواب کرونایی، آواره کف خیابان / کسی از معتادان تست کرونا نمی گیرد! + فیلم
حجم ویدیو: 38.10M | مدت زمان ویدیو: 00:04:32

این زنان، تنها نمونه ای از هزاران کارتن خوابی هستند که در ماه های گذشته جزو موارد مشکوک به کرونا بوده اند، اما در اغلب موارد، مسئولان مراکز بهداشتی، بدون توجه به خطر شیوع کرونا توسط این افراد و بدون این که از آنها تستی بگیرند، آنها را در سطح شهر رها می کنند.

هیچ برنامه ای مدونی برای معتادان کرونایی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مواردی از این دست نشان می دهد گویا در 15 ماه گذشته که شاهد همه گیری کرونا در کشور بوده ایم، هیچ برنامه مدونی برای رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی و بی خانمان ها، فارغ از این که به مواد مخدر مبتلا هستند یا خیر، وجود نداشته است و هنوز هم مشخص نیست که اگر این افراد مبتلا به کرونا شوند، دولت به آنها چه خدماتی ارائه می کند.

به نظر می رسد اگر مسئولان معتقد بودند که معتادان و کارتن خواب ها نیز مانند سایر افراد به کرونا مبتلا می شوند، حتما بعد از 15 ماه باید راهکاری برای رسیدگی به بی خانمان های مبتلا به کرونا در نظر می گرفتند. این در حالی است که در طول دوره شیوع کرونا در کشور، هیچ وقت رسیدگی مناسبی نه به معتادانی که مشکوک به کرونا هستند و نه به سایر کارتن خواب ها صورت نگرفت و چه بسا معتادان بسیاری که در طول این 15 ماه، از کرونا فوت کرده باشند، اما آمارشان در هیچ کجا ثبت نشده است.

سپیده علیزاده، فعال حوزه کاهش آسیب اعتیاد در این باره به خبرنگار رکنا گفت: اگر زندگی انسان ها فارغ از میزان دارایی شان، اهمیت داشت، باید در وزارت بهداشت ، ستاد ملی مقابله با کرونا و ده‌ها ارگان متولی و مدعی دیگر حوزه اعتیاد که به همین عنوان بودجه های کلان بیت المال را دریافت می کنند، در 15 ماه گذشته راهکاری برای ارائه خدمات به افراد آسیب دیده اجتماعی مبتلا به کرونا اندیشیده می شد.

جایی برای معتادان کرونایی در گرمخانه نیست

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب بانوان «نور سپید هدایت» تاکید کرد: این افراد به صورت عادی در طول شبانه روز در مراکز کاهش آسیب و گرمخانه ها تردد دارند، اما معلوم نیست که اگر یکی از آنها کرونا بگیرد، باید به کجا پناه ببرد. البته گفته شده است که هر گرمخانه باید یک اتاق برای قرنطینه بیماران کرونایی داشته باشد، اما واقعیت این است که گرمخانه جای مناسبی برای نگهداری فرد مبتلا به کرونا نیست؛ چون در گرمخانه ها پزشک، پرستار و نیروی متخصص برای رسیدگی به بیماران کرونایی وجود ندارد.

وی افزود: سوال اصلی ما این است که چرا در 15 ماه گذشته حتی یک مرکز قرنطینه برای معتادها و کارتن خواب ها در کلانشهرها راه اندازی نشد؟! این در حالی است که پذیرش مددجویی با بیماری واگیر در گرمخانه ها، به معنای شیوع بیماری در میان سایر مددجوها و مراکز خدمات دهنده به افراد آسیب دیده است.

معتادان مبتلا به کرونا، آواره کف خیابان می شوند

علیزاده با تاکید بر این که مسئولان مراکز کاهش آسیب و گرمخانه ها نمی توانند موارد مشکوک ابتلا به کرونا را بپذیرند، عنوان کرد: روزانه در مراکز کاهش آسیب، ده ها فرد آسیب دیده رفت و آمد می کنند و ما به عنوان مسئولان این مراکز نمی توانیم ریسک کنیم و کسانی را که مشکوک به کرونا هستند بپذیریم، چون در آن صورت زمینه ابتلای دیگران به بیماری را فراهم کرده ایم. این در حالی است که در این مدت شاهد آن بودیم که بیمارستان ها، بیمار کارتن خوابی که مبتلا به کرونا باشد و یا علایم بیماری های زمینه ای مانند اسهال و استفراغ را داشته باشد، به سختی پذیرش می کنند.

وی به ترس معتادان مشکوک به کرونا از مراجعه به بیمارستان ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خیلی وقت ها، وقتی ما یک مورد مشکوک به کرونا را به اورژانس معرفی می کنیم، خود آن شخص همراه اورژانس به بیمارستان نمی رود، چون می ترسد در بیمارستان قرنطینه شود و دسترسی به مواد مخدر نداشته باشد. البته این ترس طبیعی است و متاسفانه هیچ برنامه درمانی با متادون یا داروهای جایگزین مواد در طی مدت قرنطینه این افراد در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که طی مدت اپیدمی، باید به خاطر مردمی که در طی شبانه روز در شهر تردد دارند یا حتی به خاطر پرسنل گرمخانه و شلترها راهکاری اندیشیده می شد.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب بانوان ادامه داد: اما حالا که هیچ راهکاری برای حل این معضل در نظر گرفته نشده است، کارتن خواب های مشکوک به کرونا یا از آمبولانس فرار می کنند یا از بیمارستان می گریزند و به گرمخانه ها پناه می برند. البته متصدیان این گرمخانه ها نیز چون می خواهند از ابتلای دیگران به کرونا جلوگیری کنند، تا زمانی که برگه سلامت از این معتادان دریافت نکنند، آنها را نمی پذیرند و در نتیجه معتادان مبتلا به کرونا در چنین شرایطی آواره کف خیابان می شوند و به پارک ها پناه می برند.

معتادان کرونا می گیرند، مسئولان باور نمی کنند

فقدان برنامه ای مدون برای رسیدگی به بی خانمان های مشکوک به کرونا در شرایطی رخ می دهد که نزدیک 15 ماه از شیوع کرونا می گذرد و با این وضعیت به نظر می رسد خود مسئولان هم باور کرده اند که معتادان کرونا نمی گیرند. علیزاده ضمن بیان این صحبت ها تصریح کرد: من شهادت می دهم، هرچند جمعیت معتادان مبتلا به کرونا کم بوده است، اما آنها هم به کرونا مبتلا می شوند. علت پایین تر بودن آمار معتادان مبتلا به کرونا این است که اولا مراکز بهداشتی به سختی حاضر می شوند از معتادان تست کرونا بگیرند، ثانیا معتادان کمتر در آمار می آیند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین در بسیاری از موارد، ممکن است یک معتاد کرونا داشته باشد، اما دلیل مرگ آن اوردوز قید شود. بنابراین اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که معتادها و کارتن خواب ها هم کرونا می گیرند و فرقش این است که اگر بمیرند در آمار نمی‌آیند و زنده و مرده بودنشان در بیشتر مواقع برای بیشتر مردم و مسولان اهمیت چندانی ندارد و حتی خانواده هایشان نیز چشم به راهشان نیستند.

این فعال حوزه اعتیاد به سایر بیماری های واگیر شایع در میان کارتن خواب ها نیز اشاره کرد و گفت: غیر از بیماری کرونا، بیماری های واگیر دیگری مثل گال و شپش نیز در میان معتادان شایع است. همچنین بسیاری از آنها به محض این که هوا گرم می شود، در طول روز بارها دچار اسهال و اسفتراغ می شوند. البته متاسفانه کارشناسان بهداشتی ما، این علایم را بعضا با کرونا اشتباه می گیرند. وقتی هم که پرسنل اورژانس با این علایم در میان معتادان مواجه می شوند، تاکید دارند که آنها باید تست کرونا بدهند، اما کمتر بیمارستانی حاضر می شود که از این افراد تست بگیرد.

چگونه این زنان در پارک شوش رها شدند؟

علیزاده درباره خانم هایی که در فیلم بالا در یکی از پارک های اطراف میدان شوش تهران رها شده اند نیز توضیح داد: این خانم هایی هم که در فیلم مشاهده می کنید، ساعت 12 شب تحویل اورژانس داده بودیم و اورژانس آنها را به بیمارستان منتقل کرد، چراکه کارشناس اورژانس تاکید کرد که این زنان مشکوک به کرونا هستند و باید در بیمارستان تست شوند. اما وقتی این خانم ها به بیمارستان برده شدند، هیچ کس از آنها تستی نگرفت و اصلا به این خانم ها نگفتند که کرونا دارید یا نه.

وی در ادامه عنوان کرد: بعد هم، این خانم ها هم خیلی راحت بعد از گرفتن مقداری دارو از بیمارستان بیرون آمدند و وقتی هم که به نزد ما برگشتند، بدون این که از بیمارستان برگه سلامتی ارائه کنند، به ما گفتند کرونا نداریم، چون این زنان می ترسند که به ابتلا به کرونا اعتراف کنند، چون در این صورت، هم از جمع طرد می شوند و هم به آنها انگ می خورد.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب بانوان با تاکید بر این که این زنان توسط بیمارستان به آنها تحویل داده نشده اند، اظهار داشت: این خانم ها از سوی بیمارستان رها شدند و خودشان به گرمخانه آمدند، یعنی بیمارستان آنها را بیرون کرد و صرفا با ارائه چند دارو، آنها را در یکی از پارک های اطراف شوش کرد. سوال من این است که آیا کسی که از شدت اسهال و استفراغ نمی تواند راه برود و از او مدفوع به بیرون می ریزد، موردی است که باید ترخیص شود؟

این فعال حوزه اعتیاد از روند کلی رسیدگی به کارتن خواب های مشکوک به کرونا در بیمارستان ها انتقاد کرد و تاکید داشت: متاسفانه اکنون مد شده است که بیمارستان ها کارتن خواب ها را ترخیص می کنند و برای آنها دربست می گیرند و آنها را در میدان شوش رها می کنند، یعنی خودشان کاری می کنند معتادانی که احتمالا خیلی هاشان مبتلا به کرونا هستند، در پارک ها تجمع کنند.

بیمارستان ها معتادان را به پاتوقشان می فرستند!

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب بانوان مشکل اصلی در زمینه رها شدن زنان کارتن خوا در خیابان را ضعف سیستم مددکاری توصیف کرد و گفت: اکنون شرایط به گونه ای است که حتی در مراکز بهداشتی نیز تعداد مددکاران نسبت به میزان مراجعه مددجویان بسیار کمتر است. ضمن این که مددکاری بیمارستان ها هیچ تعهدی ندارد که بخواهد این معتادان را به گرمخانه تحویل دهد یا حتی به یکی از مدیران گرمخانه های تهران هماهنگ کنند که چنین موردی به ما مراجعه کرده است.

وی در ادامه به روند رسیدگی به معتادان مشکوک به کرونا در بیمارستان طعنه زد و گفت: تنها اقدام برای رسیدگی به معتادان در بیمارستان ها، این است که یک گان، چند دارو و حداکثر یک دمپایی به معتادان داده می شود و بعدا، مددکاران بیمارستان ها سر ما منت می گذارند که این مددجوی شما حتی لباس هم نداد و ما به او لباس دادیم! بنابراین در بسیاری از موارد ما مشاهده کرده ایم که مددجوی بیماری که ما به سختی به اوژانس می سپاریم تا به مرکز درمانی برود، چند ساعت بعد با لباس بیمارستان ترخیص می شود و فقط گاهی معرفت به خرج می دهند و تا جلوی درب گرمخانه یا پاتوق مصرف مددجو برایش دربست می‌گیرند!

ابتلای بسیاری از پرسنل گرمخانه ها به کرونا

از این صحبت های علیزاده می توان این طور برداشت کرد که احتمالا بسیاری از معتادانی که در بوستان های جنوب شهر تهران هستند، وضعیت مشابهی داشته باشند و ممکن است مبتلا به کرونا باشند. مدیرعامل موسسه کاهش آسیب بانوان این موضوع را تایید کرد و اظهار داشت: مشکل اساسی اینجاست که کسی از معتادان تست نمی گیرد و آنها را بررسی نمی کند که آیا به کرونا مبتلا هستند یا خیر؛ این در حالی است که قطعا بخش زیادی از معتادان کرونا دارند، چراکه در بسیاری از موارد دیده شده است که کارکنان گرمخانه ها و سامان سراها به کرونا مبتلا شده اند.

وی تصریح کرد: در نتیجه می توان گفت کرونا بین مددجویان شایع است و به راحتی از مددجویان به فعالان حوزه اعتیاد منتقل می شود؛ اما پرسنل این مراکز، آن قدر از خودگذشتی دارند که یکی یکی به کرونا مبتلا می شوند و بیماری را به عزیزانشان منتقل می کنند، ولی در نهایت بدون هیچ حمایت و تقدیری دوباره به سر کارشان بازمی‌گردند، چون مجبور هستند برای گذران زندگی‌شان کار کنند.

مشاهده علایم کرونای جهش یافته در کارتن خواب ها

علیزاده در جمع بندی صحبت هایش خطاب به مردمی که فکر می کنند، نباید هیچ نوع رسیدگی از معتادان حتی در شرایط همه گیری کرونا صورت گیرد، گفت: شاید برخی افراد گمان کنند که این سبک زندگی، انتخاب خود معتادان بوده تاوان اعتیاد هم جز این نیست! ولی قضاوت کردن این گونه گناهی بزرگتر است، چون بسیاری از این افراد در خانواده و شرایطی زیست کرده اند که انتخابی جز اعتیاد نداشته اند.

این فعال حوزه اعتیاد در پایان خطاب به مسئولان هم گفت: آقایان مسئول، عزیزان دلسوز، اولویت دریافت واکسن پیشکش ما، کرونای جهش یافته را دریابید که علایمش در بین کارتن خواب ها به وضوح مشاهده می شود، حتی اگر عفونت باشد و کرونا هم نباشد بازهم این شیوع همگانی اسهال و استفراغ در کنار شپش و گال ، در فصول گرم سال خطرناک و طاقت فرساست. شما به همه ما مدیون هستید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 684977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟