4 راهکار ضد کرونایی برای برگزاری امتحانات نهایی/ دولت برای کرونا نگرفتن دانش آموزان هزینه کند

این کارشناس آموزشی معتقد است با وجود دغدغه خانواده های دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم درباره احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا در صورت شرکت در امتحانات نهایی ، امکان برگزاری آزمون های نهایی به ویژه برای پایه دوازدهم به صورت مجازی وجود ندارد، اما دولت می تواند با اجرای برخی راهکارها و صرف هزینه های لازم برای رعایت حداکثر نکات بهداشتی، می تواند احتمال ابتلای شرکت کنندگان در امتحانات نهایی به کرونا را کاهش دهد.

زیرساخت های لازم برای مجازی شدن امتحانات نهایی فراهم نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که امتحانات پایان سال دروس نظری همه پایه ها به جز پایه نهم و دوازدهم به صورت مجازی برگزار می شود؛ علت برگزاری امتحانات حضوری در پایه های نهم و دوازدهم نیز این است که در این پایه ها، آزمون های نهایی به صورت هماهنگ و کشوری برگزار می شود و با وجود گذشت بیش از 14 ماه از شیوع کرونا در کشور،  آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است راهکار مناسب دیگری به جز برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری پیدا کند.

این مساله در روزهای اخیر اعتراضات بسیاری از خانواده های دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم را به همراه داشته و کارزارهای گوناگونی نیز برای ارائه درخواست لغو یا تعویق امتحانات حضوری این دو پایه تحصیلی از آموزش و پرورش در فضای مجازی به راه افتاده است؛ کارزارهایی که البته تا کنون نتوانسته است نظر مسئولان این وزارتخانه را به خود جلب کند و به نظر هم نمی رسد که حداقل در این سال تحصیلی، حتی در شرایط حاد کنونی شیوع کرونا در کشور، آموزش و پرورش از تصمیم خود مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری عقب نشینی کند.

این تصمیم آموزش و پرورش البته با وجود مخالفت های بسیار خانواده ها، موافقانی هم در میان کارشناسان آموزشی و مدیران سابق این وزارتخانه دارد؛ از جمله ابراهیم سحرخیز ، معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که معتقد است با توجه به این که امتحانات پایه دوازدهم هم در تراز کنکور سراسری دانش آموزان تاثیر می گذارد و هم قبولی در این امتحانات و اخذ مدرک دیپلم ، شرط لازم برای ورود به دانشگاه است، بنابراین حتی اگر امتحانات پایه نهم نیز به صورت مجازی برگزار شود، به هیچ وجه نمی توان امتحانات نهایی پایه دوازدهم را به صورت غیرحضوری برگزار کرد.

این کارشناس آموزشی با اشاره به نقش برگزاری امتحانات نهایی در برقراری عدالت آموزشی در گفت و گو با رکنا تاکید کرد: اگر به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستیم، چاره ای نداریم جز اینکه امتحانات نهایی پایه دوازدهم را به صورت حضوری برگزار کنیم؛ چراکه اکنون طبق آنچه که مسئولان خود آموزش و پرورش اعلام کرده اند، حداقل 3.5 میلیون دانش آموز هنوز به ابزارهای لازم برای آموزش مجازی دسترسی ندارند که بدون شک بخش زیادی از آنها را دانش آموزان پایه دوازدهم تشکیل می دهند؛ بنابراین وقتی ما با این مشکل عمده مواجهیم، چطور می توانیم امتحانات این پایه تحصیلی را به صورت هماهنگ و کشوری برگزار کنیم؟

سحرخیز زیرساخت های آموزشی کشور را نیز برای برگزاری امتحانات نهایی به صورت مجازی ناکافی دانست و گفت: حتی اگر مشکل عدم دسترسی بخش زیادی از دانش آموزان به آموزش های مجازی نبود، بازهم امکان نداشت که بتوانیم امتحانات نهایی را به صورت مجازی و به گونه ای برگزار کنیم که امکان وقوع تقلب در آن به صفر میل کند؛ چراکه اگر ما این امکانات را داشتیم، کنکور را به صورت مجازی برگزار می کردیم، پس هر وقت که امکان برگزاری کنکور به صورت غیرحضوری برایمان فراهم شد، در آن صورت می توان امتحانات نهایی را نیز به صورت مجازی برگزار کرد.

احتمال لو رفتن سوالات با برگزاری امتحانات نهایی به صورت مجازی

معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امکان لو رفتن سوالات پیش از برگزاری آزموان را از جمله مهمترین دلایل مخالفت خود با با برگزاری امتحانات نهایی به صورت مجازی ذکر کرد و گفت: عدالت آموزشی ایجاب می کند که در امتحانات نهایی، سوالات برای همه دانش آموزان به شکل یکسان طرح شود. این در حالی است که با وجود تمام تلاش هایی که در سال های گذشته برای برگزاری امتحانات نهایی انجام می شد، همواره انتقاداتی نسبت به لو رفتن سوالات در برخی شهرها پیش از برگزاری امتحان یا عدم دقت نظر کافی مراقبان امتحانی در برخی حوزه ها وجود داشت.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: حال اگر ما بخواهیم امتحانات نهایی را به صورت مجازی برگزار کنیم، قطعا این انتقادات بسیار بیشتر می شود، چون زمینه های بروز تقلب در فضای مجازی فراهم تر است و خطر هک شدن سرورهای آموزش و پرورش و لو رفتن سوالات نیز بالاتر خواهد بود. ضمن این که ما هنوز نتوانسته ایم راهکاری پیدا کنیم که مطمئن باشیم هیچ کدام از افرادی که به صورت مجازی در یک امتحان نهایی شرکت می کنند، دست به تقلب نخواهند زد.

امتحانات پایه نهم به صورت مجازی برگزار شود

سحرخیز البته با وجود همه تاکیدی که بر لزوم برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت حضوری دارد، معتقد است که می توان امتحانات پایه نهم را به صورت غیرحضوری برگزار کرد. وی در این باره گفت: اهمیت آزمون های پایه نهم چندان کمتر از امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیست، چراکه اگر یک شخص بدون ارزشیابی تحصیلی مناسب وارد مقطع متوسطه دوم شود، قطعا گرفتاری های زیادی برای خود و معلمانش ایجاد خواهد کرد؛ اما بازهم چون امسال، سال ویژه‌ای است و بیشتر مناطق کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، می توان صرفا برای سال تحصیلی جاری از خیر برگزاری امتحانات نهایی پایه نهم به صورت حضوری گذشت.

وی در ادامه تاکید کرد: البته اگر آموزش و پرورش مجبور به برگزاری امتحانات پایه نهم به صورت مجازی شود، بازهم این کار صرفا از روی ناچاری خواهد بود، چون خلاهای موجود در آزمون های مجازی می تواند ورود افراد زیادی با بنیه تحصیلی ضعیف را به مقطع دبیرستان به همراه داشته باشد؛ بخصوص که ما تجربه ای مشابه را در زمینه ارزشیابی توصیفی مقطع ابتدایی داریم و بر ما ثابت شده است حداقل یک سوم دانش آموزانی که با این روش نامناسب ارزشیابی، جواز حضور در مقطع متوسطه اول را پیدا می کنند، بخش های اندکی از دروس دوره ابتدایی را فرا گرفته اند و همین مساله به کاهش کیفیت آموزش در مقطع متوسطه اول دامن زده است.

پیشنهاد تعویق برگزاری امتحانات نهایی دوازدهم به صورت حضوری

از صحبت های سحرخیز این طور برمی‌آید که حتی اگر قرار باشد آزمون های پایه نهم به صورت مجازی برگزار شود، اساسا امکان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت مجازی وجود ندارد و در عین حال، با توجه به گزارش هایی که در سال گذشته از رعایت ناکافی پروتکل های بهداشتی در حوزه های امتحانی مربوط به امتحانات نهایی و کنکور سراسری منتشر شد، خانواده ها نیز به درستی دغدغه امکان ابتلای فرزندانشان به کرونا در صورت حضور در جلسات امتحانی را دارند.

براین اساس، مسئولان وزارت آموزش و پرورش چاره ای ندارند جز این که به راهکارهایی بیندیشند که احتمال سرایت کرونا در میان دانش آموزان را به حداقل ممکن برساند. معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تعویق برگزاری امتحانات نهایی تا بهبود نسبی وضعیت شیوع کرونا در کشور را از جمله مهمترین راه حل های این مساله دانست و تصریح کرد: با وجود این که در سال گذشته شاهد به تعویق افتادن مکرر کنکور سراسری بودیم، در سال جاری هنوز خبری درباره تعویق کنکور اعلام نشده و حتی شنیده شده است که مسئولان ارشد دستگاه اجرایی قصد دارند کنکور را در همان تاریخ اعلام شده برگزار کنند. البته امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و نظام آموزشی کشور، امکان تعویق کنکور یا امتحانات نهایی را از دستور کار خارج نکند.

امتحانات نهایی در خود مدارس برگزار شود

راهکار دیگری که از نظر معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش می تواند به کاهش احتمال شیوع کرونا در صورت برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت حضوری منجر شود، برگزاری این آزمون ها در فضای خود مدارس به جای حوزه های امتحانی بزرگ و شلوغ است؛ راهکاری که البته به گفته این کارشناس آموزشی، اخیرا مورد توجه برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته و بعید نیست که در سال تحصیلی جاری اجرایی شود.

سحرخیز درباره نقش برگزاری امتحانات در فضای مدارس به جای حوزه های امتحانی در کاهش احتمال شیوع کرونا در میان دانش آموزان توضیح داد: اساسا در بسیاری از مدارس تعداد دانش آموزان پایه دوازدهم به ۵۰ نفر نیز نمی رسد و اکنون هم در شرایطی قرار گرفته ایم که تمام کلاس ها و امتحانات حضوری مدارس مقطع متوسطه دوم تعطیل است. بنابراین در شرایط کنونی می ‌توان برای اولین بار، امتحانات نهایی را به جای حوزه های امتحانی شلوغ، در خود مدارس برگزار کرد و مسئولان مدرسه ها نیز می تواند دانش آموزان را در کلاس های جداگانه یا در حیاط، راهرو و سایر بخش های مدرسه با رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۳ متر مستقر کنند.

معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش البته تاکید کرد که این کار قطعا منجر به افزایش تعداد مراقبان امتحانی و صرف هزینه های بیشتر برای آموزش و پرورش خواهد شد، اما از نظر او، دولت چاره ای ندارد جز این که برای برقراری عدالت آموزشی و تلاش جهت کاهش امکان سرایت کرونا در میان دانش آموزان در حین برگزاری امتحانات نهایی، چنین هزینه هایی را صرف کند.

از دانش آموزان و کادر برگزارکننده امتحانات نهایی تست کرونا بگیریم

انجام تست کرونا روی تمام دانش آموزان و کادر برگزارکننده امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز راهکار دیگری است که سحرخیز برای کاهش احتمال ابتلای دانش آموزان به کرونا در صورت شرکت در امتحانات نهایی و رفع دغدغه های خانواده ها در این زمینه پیشنهاد کرد. معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره این راهکار پیشنهادی خود توضیح داد: آموزش و پرورش می‌تواند برای کاهش احتمال ابتلای دانش آموزان بر اثر حضور در امتحانات نهایی به کرونا، حداقل یک بار در فاصله نزدیک به شروع امتحانات، از همه دانش‌آموزان و کادر برگزارکننده امتحان تست کرونا بگیرد.

وی افزود: البته همین مساله نیز با توجه به جمعیت بالای دانش آموزان پایه دوازدهم و کادر برگزار کننده امتحانات و قیمت تست های کرونا، بدون شک هزینه های سنگینی را بر دوش آموزش و پرورش خواهد گذاشت؛ اما اگر دولت قصد برگزاری امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری را دارد، چاره ای ندارد جز این که این هزینه را انجام دهد.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که بسته بودن مدارس در بیشتر ایام سال تحصیلی جاری، قطعا باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های مدارس و پرداخت کمتر اضافه کاری به فرهنگیان شده است و دولت می تواند بودجه ای را که به این شکل صرفه جویی کرده، برای تست کرونای دانش آموزان پایه دوازدهم و کادر برگزارکننده امتحانات نهایی صرف کند.

امتحانات نهایی در چند نوبت برگزار شود

راهکار دیگر پیشنهادی معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برای کاهش احتمال شیوع کرونا در میان دانش آموزان، برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در چند نوبت است؛ یعنی از نظر سحرخیز، آموزش و پرورش می تواند به جای این که امتحانات نهایی تمام دانش آموزان را در ماه خرداد برگزار کند، از بعضی از آنها در خردادماه امتحان بگیرد و از برخی دیگر نیز در ماه های بعدی.

این کارشناس آموزشی در توضیح بیشتر گفت: چه اشکالی دارد که امتحانات نهایی را به جای یک مرتبه، در سه نوبت برگزار کنیم تا اگر خانواده ای دغدغه دارد که در شرایط حاد کرونایی کنونی فرزندش برای شرکت در امتحان نهایی به مدرسه نرود، بتواند در ماه های بعدی که احتمالا موج شیوع کرونا کاهش می یابد، در امتحانات نهایی شرکت کند.

وی افزود: البته برای این منظور، لازم است که مسئولان آموزشی برای برقراری عدالت آموزشی سطح یکسانی را برای سوالات تمام دانش آموزان در هر نوبت در نظر بگیرند، اما این کار قطعا به خلوت تر شدن هرچه بیشتر حوزه های امتحانی و رعایت مطلوب تر فاصله اجتماعی در میان دانش آموزان کمک کند.

سحرخیز با بیان این که اجرای این راهکار نیز هزینه های زیادی را بر دولت تحمیل می کند، عنوان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که ارزش هیچ کدام از این هزینه ها، از جان انسان ها بخصوص دانش آموزان بالاتر نیست. بنابراین دولت حتما باید این هزینه ها را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا دغدغه خانواده ها در این خصوص کمتر شود.

حیثیت آموزش و پرورش ایران به امتحانات نهایی دوازدهم است

معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مجموع برگزاری کنکور و امتحانات نهایی پایه دوازدهم را برای نظام آموزشی کشور مساله ای حیثیتی با ابعادی سیاسی دانست و تاکید کرد که به این دلیل، دولت به هیچ وجه نمی تواند این آزمون ها را به صورت مجازی برگزار کند، اما با این حال دستگاه اجرایی موظف است با صرف هزینه های لازم، این امتحانات را با رعایت حداکثر نکات بهداشتی برگزار کند.

سحرخیز در همین راستا امتحانات نهایی پایه دوازدهم را هم‌سنگ با کنکور ارزیابی کرد و گفت: حیثیت آموزش و پرورش نوین ایران بعد از دوران مشروطیت به همین امتحانات نهایی پایه دوازدهم است، چون حتی اگر ماه در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نیز امتحانات نهایی برگزار نکنیم، حتما باید در آخرین سال تحصیلی دان ‌آموزان این امتحانات را به صورت جامع و کامل برگزار کنیم تا کسی که نتوانسته است مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرد، نتواند به راحتی مدرک دیپلم را اخذ کند.

وی در پایان تصریح کرد: در مجموع با توجه به جمیع جهات، حتی اگر قرار بر برگزاری امتحانات پایه نهم به صورت مجازی باشد، به هیچ وجه نمی توان امتحانات پایه دوازدهم را به صورت غیرحضوری برگزار کرد؛ ولی دولت موظف است با صرف هزینه‌های لازم، حتما این امتحانات را طوری برگزار کند که احتمال سرایت کرونا در میان دانش‌آموزان به حداقل ممکن برسد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟