روحانی از خاتمی تقلید کرد! / در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ تَکرار کنیم + فیلم
حجم ویدیو: 12.03M | مدت زمان ویدیو: 00:01:44

روحانی از ارائه مجوز به بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا خبر داد و عنوان کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از شنبه این هفته هر کدام از فعالان بخش خصوصی می توانند با استفاده از ارز نیمایی واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان را وارد کشور کنند.

خدا نکند انتخاباتمان مشارکت حداکثری نداشته باشد

به گزارش خبرنگار رکنا، حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو گفت: خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد، ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده ایم که در۱۲ فروردین انتخاب کردیم.

وی افزود: تا مشارکت در انتخابات و صندوق رای هست، نظام جمهوری اسلامی با همین قدرت و شکوه خواهد بود، اما اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد، این به معنای پایان تمام حرکت‌ها و انقلاب‌ها در کشور است.

رئیس جمهور ادامه داد: اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌های کشور و مدیریت کشور را با رای خود انتخاب می‌کنند.

روحانی با بیان این که همه حرکت های انقلابی در کشور برای این بوده است، که مردم بتوانند انتخاب کنند، تصریح کرد: بنایراین کسی نمی تواند به مردم رای و چیزی را تحمیل کند و ما باید در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ این کار را تَکرار کنیم.

همه پرسی راه حل همه مشکلات پیچیده است

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از صحبت هایش راه حل مشکلات پیچیده در کشور را اصل 59 قانون اساسی دانست و گفت: مگر 12 فروردین غیر از همه پرسی بوده است؟ مگر خود قانون اساسی یا نسخه بازنگری شده آن جز با برگزاری رفراندوم نهایی شد؟

روحانی با اشاره به برگزاری همه پرسی در موضوعات مختلف در کشور سوئیس اظهار داشت: در سوئیس از مسائل کوچک تا بزرگ رفراندوم برگزار می کنند، این مساله ممکن است مربوط به حقوق زنان باشد که مساله ای مهم است یا ممکن است به مسائل کوچکتر مانند ساخت یک اتوبان در یک منطقه مربوط شود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته ما مثل کشور سوئیس نیستیم که صد هزار نفر یک نامه امضا کنند و دولت مجبور شود رفروندام برگزار کند. رئیس جمهور سوئیس به من گفت که خیلی راحت این رفراندوم ها را برگزار می کنیم تا هر چه مردم می خواهند همان بشود.

رئیس جمهور ادامه داد: البته کشور ما با سوئیس متفاوت است، اما در اصل 59 قانون اساسی ذکر شده است که در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اگر موضوع بسیار مهمی وجود داشت، می توان برای قانون گذاری به همه پرسی مراجعه کرد.

روحانی تاکید کرد: من سال هاست که به این می اندیشم که اگر درباره مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رفراندوم برگزار کنیم، تمام دعواهای جناحی و حزبی به راحتی حل خواهد شد.

بخش خصوصی می تواند واکسن وارد کند

روحانی در سخنرانی امروز خود در هیات دولت به ارائه مجوز به بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از شنبه این هفته هر کدام از فعالان بخش خصوصی می توانند با استفاده از ارز نیمایی واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت و درمان را وارد کشور کنند و زیر نظر این وزارتخانه این واکسن ها را در بیمارستان های بخش خصوصی یا دولتی توزیع کند.

رئیس جمهور در ادامه توضیح داد: البته برنامه دولت این است که واکسن کرونا به صورت رایگان توزیع شود و حساب این برنامه جداست. طبق این برنامه واکسن کرونا بایدذ ابتدا به کادر درمان و افراد دارای بیماری زمینه ای تزریق شود و به افراد عادی ممکن است دیرتر برسد.

وی تاکید کرد: ولی ما هیچ مشکلی با این که هر کسی بخواهد واکسن کرونا را وارد کشور کند و به افرادی عادی واکسن بزند، نداریم، چرا یک ایرانی باید از اینجا به کشور دیگر برود و در آنجا هزینه کند و واکسن بزند؟

آمریکایی ها یک روزه می توانند به تعهدات برگردند

روحانی همچنین تاخیر در برداشتن تحریم را خلاف شرع، قانون اساسی و نظر مردم دانست و عنوان کرد: مجری این کار دولت است و دولت هم برای اینکه این اقدام بزرگ را انجام دهد آماده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی ها دروغ می گویند که اگر بخواهیم به تعهداتمان بازگردیم، دو تا سه ماه زمان می برد، این کار یک ماه بیشتر زمان نمی برد و آمریکایی ها دروغ می گویند.

وی افزود: آنها در یک ساعت می توانند تحریم ها را لغو کنند و از لحظه ای هم که آن ها تحریم ها را بردارند، ما به تمام تعهداتمان باز می گردیم.

روحانی ادامه داد: آمریکایی ها می توانند با یک فرمان تمام مقرراتی را که در این مدت حاکم شده است، کان لم یکن تلقی کنند. آنها ظرف یک ساعت می توانند این کار را انجام دهند و دروغ می گویند که زمان می خواهند. ما هم زمان نمی خواهیم، چراکه در یک لحظه می توانیم به کل تعهداتمان بازگردیم. چون نهایتا می خواهیم چهار پیچ را ببندیم و باز کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید بازگشت به تعهدات برجامی را نیازمند اراده جدی در دو طرف دانست و تاکید کرد: اگر اراده ها جدی باشد، آمریکا می تواند در یک روز به کل تعهدات بازگردد و ما هم می توانیم در یک روز این کار را انجام دهیم. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 673572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟