بلایی که تورم بر سر عیدی کودکان آورد / نباید به گرانی عادت کنیم

عیدی های نوروز 1400 نسبت به سال های گذشته بیشتر شده اما باید روش سرمایه گذاری آن را نیز بلد باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم در سال گذشته، اگرچه مبلغ عیدی ها زیاد شده است، اما به به نظر می رسد کسی که عیدی می دهد و و عیدی می گیرد، نسبت به میزان پولی که می دهد و دریافت می کند احساس خوب و ارزشمندی دریافت نمی‌کند. مثلاً در گذشته با 100 هزار تومان می شد برای کودکان وسیله اسباب بازی با کیفیت خرید و یا آن را در جایی سرمایه گذاری کرد. با این حال امسال چنین مبلغی ارزش خود را از دست داده است.

آلبرت بغزیان

نباید به تورم عادت کنیم

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در مورد کاهش ارزش پول ملی و عیدی های نوروزی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: قبل از بررسی ابعاد کلی و عمومی کاهش ارزش پول ملی بهتر است این نکته را یادآور شویم که دولت باید امسال جلوی تورم را بگیرد. همه باید هرسال این مطالبه را از دولتمردان داشته باشند که تورم را مهار کند. در سال گذشته برجام، تحریم ها و مسائل دیگر اثر خودشان را بر اقتصاد ما گذاشتند و تمام شد. بهترین راه برای احیای اقتصاد ما این است که حداقل همین وضع فعلی را ثابت نگه داریم و جلوی اقدامات مخرب دیگر را بگیریم.

وی در مورد لزوم تلاش دولت برای جلوگیری از تورم اقتصادی در سال جاری تاکید کرد: اینکه ما هر سال به تورم عادت کنیم، جالب نیست، باید این مطالبه را از دولت داشته باشیم که قیمت ها و هزینه های تولید بالاتر نرود، همچنین در خصوص نرخ ارز، محدود شدن قطعات و واردات و موضوعاتی از این دست، نباید کشور و اقتصاد ما تحت تاثیر قرار گیرند.

مردم در صندوق های سرمایه گذاری پول شان را قرار دهند

بغزیان در مورد عیدی های عید نوروز و روش های بهینه برای استفاده و پس انداز آن گفت: امسال بر خلاف سال های گذشته با رشد عیدی مواجه شدیم، به عنوان مثال اگر تا چند سال قبل 5 هزارتومانی عیدی داده می شد، امسال 50 هزارتومانی می دهند. بنابراین برای عیدی های کمی که جمع می شود، به افراد و اقشار متوسط پیشنهاد می شود تا در صندوق های سرمایه گذاری و یونیت هایی که آن ها ارائه می دهند سرمایه شان را قرار دهند. بهتر است مردم در این صندوق ها سپرده باز کنند، زیرا معمولاً این صندوق ها افت نمی کنند و پولی که مردم در آن قرار می دهند صرف پروژه های تولیدی می شود.

این اقتصاددان در ارائه پیشنهاد برای پس انداز عیدی های نوروزی ادامه داد: افراد می توانند با مطالعه بورس و سواد این بازار، پول شان را در بازار سرمایه بگذارند و سهام داری کنند. علت اینکه پیشنهاد می کنیم در بورس سرمایه گذاری کنید این است که ارزش سهم ها در بازار بورس اکنون پایین است و بعید است که از این پایین تر برود، اکنون پیش بینی می کنیم با سیر صعودی در بازار سرمایه مواجه شویم. با این حال عده ای هم تمایل دارند که در بازار طلا سرمایه گذاری کنند که امیدواریم دولت هم نرخ ارز را کاهش دهد.

هیچکس در دنیا در بانک سرمایه گذاری نمی کند

آلبرت بغزیان در مورد پس انداز کردن پول در بانک ها گفت: هیچکس در دنیا پس انداز نمی کند تا بهره دریافت کند، افراد صرفاً در بانک ها به علت ریسک نداشتن و امن بودن پس انداز می کنند. با این حال در ایران پیشهاد می شود تا در صندوق های سرمایه گذاری بانک ها سرمایه گذاری کنند، مردم همانطور که گفته شد یونیت های این صندوق های سرمایه گذاری را دریافت می کنند و سود مازادی نیز دریافت می کنند، در این صندوق ها پول افراد بلوکه نمی شود و هر وقت بخواهند می توانند آن را دریافت کنند.

وی در پایان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: امیدوارم نگرش دولت های ایران که حتماً باید تورم 25 تا 30 درصدی داشته باشیم و تلاشی برای جلوگیری از افزایش نرخ نمی کنند به اتمام برسد. این موضوع باید امسال تغییر یابد و رسانه ها باید به صورت یک مطالبه به مردم آموزش دهند تا در سال 1400 که به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام‌گذاری شده است، از دولت و مجلس مطالبه گری کنند و دولت را زیر ذره بین قرار دهند و ماه به ماه شاهد تغییرات مثبت اقتصادی باشند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟