انتقامجویی سیاه یک زن از شوهرش / از او کینه به دل داشتم !

نفرت و کینه‌توزی و به دنبال آن خشم ، عصبانیت ، قهر و...

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، نفرت در هر فرد با فرد دیگر متغیر است و با اشکال گوناگون بروز می‌کند. به طور مثال چندی پیش خبری منتشر شده بود که زنی جوان به خاطر کینه‌ای که از همسرش به دل داشته وی را به کام مرگ فرستاده بود و با این کار هم خود را به خطر انداخته و در آستانه مرگ قرار داده و هم خانواده‌ای را داغدار کرده بود.

آیا در مقابل کینه و نفرتی که در دل داریم باید آن را بروز دهیم یا کنترل کنیم!؟

در جامعه ما که سنت‌ها دارای ارزش قابل توجهی هستند در برابر کینه‌توزی‌ و نفرت، گذشت وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از بروز برخی مسائل ناگوار و ناخواسته پیشگیری کرد یا اینکه به آنها پایان داد. دکتر فرشته پناهی، روانشناس و مشاور درباره بروز کینه‌ورزی و نفرت می‌گوید؛ هر انسانی که به دنیا می‌آید دارای اثر انگشت منحصر به فردی است یعنی جدای از اینکه در خانواده یا شهر یا یک محیط اجتماعی به سر می‌بریم و وابستگی‌هایی به اطرافیان‌مان داریم ما از بالا که رصد می‌کنیم، تنها هستیم.

وقتی سر زده وارد اتاق خواب خانه ام شدم، خشکم زد / شوهرم حتی دستپاچه هم نشد !

همخوابی بی شرمانه داماد پولدار با مادرزن / عروس تهرانی فقط 14 سال سن داشت !

در موبایل شوهرم راز هووی پنهانی ام را فهمیدم / دختر دایی ام عروس موقت شوهرم بود !

منظور این است که به اندازه تعداد انسان‌های روی کره زمین طرز تفکر، نوع نگرش، طرز تلقی و دیدگاه وجود دارد پس کاملا روشن است که هرگز نمی‌توان فردی را پیدا کرد که صددرصد با افکار، روحیات و احساسات ما سازگار باشد. لذا هر انسانی به ناچار باید به یک قدرت ماورای مافوق و بی‌توقع از همه چیز وصل شود و آن هم خدا است.

تجربیات روانشناسی و جامعه‌شناسی و فلسفی نشان می‌دهند، افرادی که به یک قدرت برتر و خدای مطلق توکل داشته‌اند و او را عشق مطلق، محبت مطلق و علم مطلق تلقی کرده‌اند به نسبت کمتر دچار یاس، ناامیدی و البته کینه‌توزی شده‌اند. به زبان ساده‌تر انسان‌ها نمی‌توانند همزمان دو فعل متضاد را انجام دهند یعنی در یک لحظه و در آن واحد هم بخندند، هم گریه کنند. اعتقاد و ایمان کامل به خداوند مهربان نیز همین گونه است. اگر خدا را باور داریم و او بهترین حسابگر، بهترین وکیل و بهترین کفیل است پس دیگر لزومی ندارد به خاطر موارد ریز و اطرافیان و افرادی که از دیدگاه ما به ما ضربه زده‌اند، کینه‌توزی کنیم.

وی در ادامه افزود: باید ایمان داشته باشیم، دوست، یار و یاوری داریم که برتر و صادق‌تر و عاقل‌تر از هر مخلوقی است. مطالعات و تجربیات نشان می‌دهد هر انسانی باید یک مکتب، تئوری و به زبان دیگر مانیفستی برای خود در نظر داشته باشد و آن لغت کلیدی این است که افرادی مشروط و وابسته به شرایط نباشیم. یعنی هر روز صبح با یاد خدا و توکل به عظمت خداوند، نیروی جسمی و روحی سالم خودمان را به جو و شرایط اطرافمان سنجاق کنیم و به اصطلاح علمی کاندیشنال باشیم.

این درست نیست که با شنیدن یک خبر خوب روزمان خوب شود و با شنیدن یک تلفن بد روزمان خراب! انسان باید در زندگی جنگنده باشد.این روانشناس معتقد است همه افکار مثبت و منفی و کینه‌توزی به اطرافیان و یا علاقه مفرط به آنها از ذهن و نوع تربیت افراد سرچشمه می‌گیرد. پس باید به‌گونه‌ای تصمیم بگیریم که خود را بازیچه دست روزگار که روزی بر وفق مراد است و روزی برخلاف خواسته ما نکنیم. باید آزاده باشیم و به قول سهراب سپهری زندگی را کلیشه‌ای نکنیم و همه انسان‌ها و موجودات را به‌رغم مخالفت‌مان دوست داشته باشیم این یک هنر است.

باید از تضارب اندیشه‌ها استقبال کنیم. اگر به خود و روحیات‌مان مسلط باشیم و توکل به خدای جمیل و قوی و عظیم داشته باشیم همه مشکلات افراد و مخالفان او ریز دیده می‌شوند، همچون مورچه‌ای که از روی پای انسان رد شود که می‌بینیم تاثیری روی جسم ما نخواهد داشت چرا که در غیر این صورت نفرت و کینه‌ورزی انسان را به انواع امراض و بیماری‌های قلبی ـ عروقی مبتلا خواهد کرد و فراموش نکنیم می‌شود که گاه دست به انتقامجویی و کارهایی زند که عبور از خط‌ قرمزهای جامعه و جرم است. «من یتوکل علی‌ا... فهو حبسه». وقتی خدا کافی است به نام اعظمش سوگند که کلمه‌ای به نام کینه،‌دشمنی و انتقامجویی در فرهنگ لغت ذهن و روح همه افراد پاک خواهد شد پس بهتر است هدایت انسان‌های ناآگاه و کم‌اطلاع را به خداوند واگذار کنیم زیرا وظیفه یک فرد نرمال به طور عام و یک فرد مذهبی به طور خاص و یک فرد شیعه به طور خاص‌تر حال خوش با دوام است.

باید طعم سیب زندگی را چشید و از این فرصتی که خداوند قهار به انسان عنایت کرده، حداکثر استفاده را برد. کار، مطالعه و عبادت، کینه و نفرت را دور کرده و گل لبخند و تبسم را بر لبان انسان هدیه می‌دهد. در این حالت دیگر فرصتی برای توجه به امور ریز و تاریک و منفی افراد نااهل باقی نمی‌ماند.دکتر فرشته پناهی در پایان خاطرنشان کرد؛ کینه‌توزی و انتقامجویی و لجبازی فرد از ضعف و سستی ایمان منشا می‌گیرد باید به قدری قوی بود که به افرادی که به ما ظلم و بدی می‌کنند بی‌اعتنا باشیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟