ضیائیان : آغاز نبرد 50 ساله ایران با خشکسالی  / امسال 30 درصد بارش در کشور کم داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بارش ها در ایران همیشه با نوسانات بسیاری روبرو بوده و خشکسالی و

ترسالی را در پی داشته است. اما خشکسالی چند سالی است که گریبان ایران را گرفته و رها نمی کند. بارندگی های چند سال اخیر هم نتوانسته زمین های ایران را سیراب کند و باز هم هشدارهای جدی خشکسالی توسط مسئولان داده می شود. مسئولانی که خود باید به این خشکسالی ها رسیدگی کند حالا به هشدار دادن می پردازند و تاکنون نتوانسته اند آبهای سطحی را هدایت کرده و از آن استفاده بهینه ای داشته باشند.

30 درصد  بارش در کشور کم داریم

دکتر صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: امسال کل کشور خشکسالی را تجربه می کند. چیزی حدود 30درصد کاهش بارش را در کل مجموعه کشور داریم و نسبت به آن چیزی که میانگین بلندمدت بوده است. میزان کاهش بارش قابل توجهی را داریم.

خشکسالی در کشور

وی با اشاره به استان تهران افزود: در استان تهران تفاوت بارش امسال نسبت به بلندمدت فقط 2.5درصد است که قابل توجه نیست. در مجموع کل کشور کم بارشی را شاهد هستیم. هنوز نمی توانیم 1400 را پیش بینی کنیم. سال های آبی از اول مهر شروع شده و تا انتهای شهریور سال آینده ادامه دارد. سال آبی 1399 تا 1400 است. از اول مهر 99 شروع شده و تا شهریور 1400 پیش خواهد رفت. در این سال آبی پیش رو با توجه به کاهش بارش قابل توجه در زمستان گمان می کنیم که در پایان سال آبی با کاهش باران روبرو باشیم و امسال خشک باشد. سال آبی بعدی که از مهر 1400 شروع می شود قابل پیش بینی نیست. با توجه به شرایط اقلیمی، آنچه برای دهه های آینده و دورنمایی که برای ایران تصور می شود این است که تعداد سال های خشک در 50 یا 60 سال آینده از سال های تر بیشتر خواهد بود.

وقوع سیل در خشکسالی

وی در پاسخ به این سوال که آیا مناطقی هستند که با خطر سیل روبرو باشند؟ گفت: به هر حال کشور ما سیل خیز است و با توجه به تغییر اقلیم، تعداد وقوع پدیده های حدی مانند سیل افزایش می یابد هم شدت آنها. وقوع سیل و خشکسالی دو روی سکه است. امسال که خشکسالی است چند سیل و پدیده های مخرب نیز داشتیم. سیل دو یا سه روز قبل از وقوع قابل پیش بینی است و در هیچ کشوری در دنیا از چند ماه قبل انجام نمی شود.

دستکاری در طبیعت نفوذ واقعی آب را از بین برده

دکتر صادق ضیائیان در پاسخ به این سوال که خاک ایران آنقدر خشک شده که آب به آن نفوذ نمی کند؟ تاکید کرد: مسئله زمین نیست. به عنوان مثال تهران آنقدر وسیع شده که ساختمان است یا آسفالت شده است. خاکی وجود ندارد که آب به آن نفوذ کند. آبی که باید از دامنه های کوه نفوذ می کرد و تا پایین به خاک نفوذ می کرد در جوی ها جاری شده است و در جنوب تهران جمع می شود. در حقیقت در دامنه نفوذ نمی کند بلکه از طریق کانال های آب و فاضلاب در جنوب تهران نفوذ می کند. بنابراین دستکاری که در طبیعت شده نفوذ واقعی و تدریجی آب را از بین برده است.

سیستان و بلوچستان هیچ بارشی ندارد

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی در پاسخ به این سوال که این مختص شهرهای بزرگ و کلانشهرهاست اما چرا آب در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان نفوذ نمی کند؟ گفت: سیستان و بلوچستان اساسا بارشی ندارد که باعث ذخیره آبی در دراز مدت شود. کل بارش سالانه این استان به طور متوسط حدود 100 میلیمتر است. این در حالی است که متوسط بارش کشورمان 235 میلیمتر است که یک سوم متوسط جهانی است. با این حساب استان سیستان و بلوچستان تقریبا هیچ بارشی ندارد. کشوری مانند امارات بارشی مانند سیستان و بلوچستان دارد. یعنی کمتر از 2درصد آب خود را از بارش باران می گیرند. شاید جمعیت کشور امارات از جمعیت استان سیستان و بلوچستان کمتر است و مجبور شدند کل آب شرب را از آب شیرین کن ها دریافت کنند. سیستان و بلوچستان بخشی از آب خود را از رودخانه هایی می گرفتند که سرمنشا آن در افغانستان بود. آبی که از طریق بارش ذخیره می شد خیلی اندک بود.

بارش های شدید در جنوب کشور

وی در پاسخ به این سوال که چرا بارش های اندک به سیلاب در سیستان و بلوچستان تبدیل می شود؟ گفت: عموما بارش ها جنوب کشور شدت زیادی دارد. یعنی در مدت کم با شدت فراوان می بارند. از قدیم نیز اینگونه بوده و هزاران سال پیش آب انبارهایی وجود داشت که بارش های سیلابی در آنجا ذخیره می شد و برای یکسال از آن استفاده می شد. ولی در حال حاضر آب انبارها نیست و سدها جایگزین آنها شده است. بخش دیگر اجتناب ناپذیر است و جزو طبیعت منطقه سیستان و بلوچستان است.

سازه ها متناسب با اقلیم کشور ساخته شود

دکتر صادق ضیائیان تاکید کرد: مردم باستان در گذشته ایران خود را با این شرایط اقلیمی وفق داده بودند. به عنوان مثال پلدختر با ارتفاع عجیبی ساخته شده است چون ممکن بود سیلاب این پل را خراب کند. نیاز است که سازه هایمان متناسب با اقلیم کشور ساخته شود. به غیر از این که اقلیم در آن لحاظ می شود اقلیم آینده را نیز باید ساخت سازه ها مورد توجه قرار گیرد. البته در مورد ساخت سازه ها نمی توان صفر و صدی نگاه کرد. برخی از سازه ها براساس اقلیم ساخته شده و ساخت دیگر سازه ها اقلیم مورد توجه قرار نگرفته است. توصیه این است که مهندسین مشاور و دستگاه های اجرایی براساس داده های موثق سازمان هواشناسی کشور اقدام کنند تا سازه ها براساس اقلیم کشور ساخته شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟