وزارت بهداشت در کنترل کرونا کم کاری کرده است / مردم از حرف های تکراری کرونایی خسته اند

کرونا در کشورمان به همراه مشکلات اقتصادی و معیشتی اوضاع سختی را بوجود آورده است. علاوه بر این شیوع کرونای جهش یافته در کشور بر نگرانی های مردم نسبت به این بیماری افزوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیش از یکسال است که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که کرونای انگلیسی و مسائل اقتصادی و معیشتی نیز زندگی مردم را تحت فشار قرار داده است. با این حال به نظر می رسد تا زمانی که شیوع کرونا ادامه داشته باشد، بهبود وضعیت اقتصادی نیز میسر نیست، زیرا برخی از اقشار مثل کارگران نمی توانند در خانه بمانند و از نظر درآمدی دچار مشکل می شوند. این موضوعات همگی نیازمند تصمیمی جامع و جدی توسط همه نهادهای دولتی و غیردولتی است تا شاید قدری از دغدغه های مردم کاسته شود.

یحیی ابراهیمی

دو روش برای کنترل کرونا

یحیی ابراهیمی، رئیس ستاد کمیته مبارزه با کرونا در مجلس در خصوص وضعیت مدیریت کرونا در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در خصوص کرونا مردم آنقدر حرف های تکراری ما را شنیدند که هم خودشان و هم ما خسته شدیم. واقعیت این است که بیماری ویروسی با قدرت سرایت بالا و از نوع جهش یافته انگلیسی در کشور شیوع یافته و راه مقابله با آن به دو شیوه است؛ روش اول واکسیناسیون گسترده کرونا بین 70 درصد از مردم که امکان اجرای آن به یکباره و در حال حاضر وجود ندارد. روش دوم بحث رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی است.

در تهران مردم با ماشین هایشان بیرون اند و ترافیک تهران قفل شده است

ابراهیمی در خصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار کرونا تاکید کرد: دولت، نهاد های اجتماعی و خود مردم باید به یکدیگر در موضوع مهار کرونا و مشکلات اقتصادی کمک کنند. انصافاً نباید همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم، اکنون در تهران همه مردم با ماشین های شخصی شان بیرون آمده اند و وضعیت ترافیکی در پایتخت فاجعه آمیز است و ماشین ها در هم قفل شده اند. همه نیروهای لشکری و کشوری باید در موضوع کرونا به میدان آیند و تلاش یک ارگان کافی نیست.

انتقاد از عدم حمایت دولت از طرح شهید سلیمانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص اقدامات انجام شده در جهت بهبود وضع موجود با اشاره به طرح شهید سلیمانی افزود: اکنون اگر طرح شهید سلیمانی به درستی اجرا می شد، از آن حمایت می کردند و از نظر مالی با مشکل مواجه نمی شد، می توانستیم به شکلی بهتر روند افزایشی بیماری کرونا را کنترل کنیم. اگر پولی را که برای خرید واکسنی نامطمئن و غیرقابل اعتماد در خارج خرج کردیم را به طرح شهید سلیمانی می دادیم، مطمئناً می توانستیم این بیماری را بیشتر و بهتر کنترل کنیم.

از برگزاری دید و بازدید نوروزی و راهیان نور جلوگیری شود

یحیی ابراهیمی در مورد قرنطینه و اعمال محدودیت های بیشتر در کشور ابراز داشت: اکنون به برنامه هایی مثل دید و بازدید و مراسمات استقبال از عید نوروز، اردوهایی مثل راهیان نور و امثالهم نزدیک می شویم که باید از اجرا و برگزاری آن ها جلوگیری کنیم. ضمناً باید بدانیم که نمی توان به کارگر و اقشار ضعیف جامعه اجبار کرد تا در خانه بمانند و از طرفی به آن ها از نظر مالی هیچ گونه کمکی نکرد. در این صورت حتماً با شکست مواجه خواهیم شد. باید از افراد و خانواده های بی بضاعت حمایت کنیم زیرا بعضی از این خانواده ها حتی توان تامین ماسک، اقلام بهداشتی و ضروری خود را ندارند.

نمی توان شهرهایی که مشکل کرونا ندارند را قرنطینه کنیم

نماینده دلفان و سلسله در رابطه با قرنطینه سراسری و یکماهه کشور برای قطع زنجیره انتقال کرونا گفت: اینجانب با قرنطینه سراسری کرونا موافق نیستم و معتقدم قرنطینه باید متناسب با شرایط هر استان اعمال شود، نمی توان شهرهایی که مشکل چندانی از نظر کرونا ندارند را به طور کامل قرنطینه کنیم. با این حال محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی باید با جدیت اجرایی شود. ضمن اینکه اگر طرح هایی مثل طرح شهید سلیمانی مورد حمایت قرار گیرند، می توانیم تا حدود زیادی این بیماری خطرناک را کنترل کنیم.

وزارت بهداشت در حوزه کنترل کرونا کم کاری کرده است؟

ابراهیمی در مورد اعتقاد برخی افراد مبنی بر اینکه در کنترل کرونا بیشتر به جیب و خزانه دولت توجه شده تا سلامتی مردم، اظهار داشت: این درست است که در بعضی حوزه ها دولت مشکل مدیریتی داشته اما نباید همه مشکلات را بر گردن دولت بیندازیم. واقعیت این است که دولت، حاکمیت و نظام همه هدف شان رسیدگی به سلامت مردم است. سوال اینجاست که آیا واقعاً وزارت بهداشت در حوزه کنترل کرونا کم کاری کرده است؟ طبیعتاً خیر. در حوزه بهداشت و درمان، افراد در خط مقدم مبارزه با این بیماری بودند و تا جایی که توان داشتند برای مردم مایه گذاشتند.

به عنوان رئیس کمیته مبارزه با کرونا از اینجانب دعوت نشده است

رئیس ستاد کمیته مبارزه با کرونا در مجلس با انتقاد از سوء مدیریتی ها و کم کاری ها در حوزه مدیریت کرونا گفت: به نظر می رسد اگر سطوح مدیریتی نبود و تصمیماتی واحد و توام با همکاری سایر ارگان ها گرفته می شد، می توانستیم در کنترل این بیماری موفق تر عمل کنیم. اکنون از اینجانب به عنوان رئیس کمیته مبارزه با کرونا در مجلس حتی یک بار هم برای ارائه پیشنهاد در خصوص مدیریت کرونا دعوت به عمل نیامده است. در حال حاضر ما کارگروهی داریم که در آن جا گوشزد می کنیم و هشدار می دهیم که کرونای انگلیسی همه کشور را در بر گرفته است، شما را به خدا قسم این موضوع را کنترل کنید، از نیروهای انتظامی، امنیتی و امثالهم می خواهیم پای کار بیایند و در شهرستان ها جلوی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را بگیرند، متاسفانه کسی به این ها گوش نمی دهد. این موضوع بحثی حاکمیتی است و باید همه نهادها پای کار آیند. با یک نفر و یک گروه و یک مجمع این بیماری کنترل نمی شود.

ابراهیمی در پایان تاکید کرد: مردم باید تا جایی که می توانند به نکات و توصیه های بهداشتی عمل کنند، ضمناً اینکه از مردم بخواهیم به قرنطینه بروند و به آن ها از نظر معیشتی کمک نکنیم، امکان پذیر نیست و حتماٌ با شکست مواجه خواهیم شد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 666378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟