زنگ هشدار افزایش فردگرایی و زندگی مجردی / کاش پول های بلوکه شدن ایران آزاد شود!

کرونا نه تنها بعضی از مشاغل را تعطیل کرده بلکه همه را برای مصون ماندن از ابتلا به این بیماری خانه نشین کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قبل از شیوع کرونا یک چهارم جمعیت ایران از افسردگی رنج می بردند. از سوی دیگر زنگ هشدار افزایش فردگرایی و زندگی مجردی به صدا درآمده بود. کرونا که در ایران شیوع پیدا کرد نگرانی ها افزایش افسردگی، فردگرایی و زندگی مجردی را بیشتر کرد چرا که در خانه ماندن بدون هیچ گزینه جایگزین و تفریحی از یک جا به بعد خطرناک می شود.

جواد خلعتبری، روانپزشک درباره امر و نهی ها برای حفظ سلامت فردی و اجتماعی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بهترین حالت این است که جایگزین داشته باشیم. بهترین شرایط این است که بتوانیم برای اوقات فراغت مردمی که در خانه می مانند و از تفریحات شان دور مانده اند فیلم تولید کنیم.

با شرایط اجباری نجنگید

وی با بیان این که خوب است بتوانیم پردیس سینمایی تلویزیون داشته باشیم، تاکید کرد: اما در زمانی نمی توان این امکانات را فراهم کرد. درست مانند زمانی که باید راهی را طی کنیم اما باران می آید و چتر همراه نداریم. بنابراین هر کاری کنیم خیس می شویم. با وجود کرونا نمی توانیم چیزی را تغییر دهیم. اگر در موقعیتی قرار می گیریم که نمی توانیم تغییری در موقعیت ها به وجود آوریم باید به پذیرش آن اکتفا کنیم چون جنگیدن با آن شرایط را بدتر می کند. مردم باید بپذیرند که شرایط خوبی بر جامعه حاکم نیست و اگر در خانه نباشند سلامت آنها به مخاطره می افتد.

خودمختاری را از جامعه نگیرید

جواد خلعتبری افزود: اینطور نباشد که مسئولان بگویند نباید از خانه خارج شوید. بلکه مردم باید تصمیم بگیرند که با ماندن در خانه سلامتی خود، خانواده و جامعه را به خطر نمی اندازند. این تصمیم شخصی است و حرکت ارزشمدار. این حرکت در مسیر ارزش های انساندوستانه است. اگر فردی تصمیم بگیرد از خانه خارج نشود راحت تر با آن کنار می آید تا این که بقیه برای او تصمیم بگیرند. چون حس خودمختاری می کند. هستند افرادی که وقتی خودمختاری و انتخاب آنها سلب می شود، ممکن است به واکنش جبران رو بیاورند و به کارهای پرریسک اقدام کنند.

سریال و فیلم های خارجی بخرید

این روانپزشک تاکید کرد: باید بخشی از جامعه فرهنگی (عوامل فیلمسازی، برنامه سازان و...) را در اولویت واکسیناسیون قرار داد تا به تولید فرهنگی خود ادامه دهند و بتوانند برای ماندن مردم در خانه برنامه رسازی کنند. همانطور که برای نوروز فیلم و سریال تهیه می کنند باید برای دوران کرونا نیز برنامه های خاص و مفرحی ساخته شود. اگر فضای تولید وجود ندارد می توانند از گزینه خرید سریال و فیلم های خارجی استفاده کنند ولی باید ابزار تفریح در خانه را برای مردم فراهم کرد. مردم اگر فضای مفرحی داشته باشند بهتر سرگرم شده و بیشتر در خانه می مانند.

تغییرات کرونایی در سبک زندگی مردم آسیب ها را افزایش می دهد

جواد خلعتبری در پاسخ به این سوال که آیا در خانه ماندن مردم بدون هیچ گزینه ای می تواند خطرناک باشد؟ گفت: حضور کرونا سبک زندگی و سطح ارتباطات مردم را تغییر داده است و این موجود مزاحم فشارهای روانی را برای مردم به وجود آورده است. مطمئنا این تغییرات و استرس های زیاد باعث می شود نزاع ها، دعواهای خانوادگی و آسیب های اجتماعی افزایش یابد و مسائل جدیدی در جامعه به وجود آورد.

لزوم حمایت های، مالی عاطفی و اطلاعاتی از مردم

وی تاکید کرد: مسئولان باید حمایت های فردی و اجتماعی را افزایش دهند تا مردم این دوره سخت را پشت سر بگذارند. مشاورهای و روانشناس آنلاین وجود داشته باشد تا مردم بتوانند سوالات خود را از آنها بپرسند. چیزی که باعث می شود که فشارهای روانی کاهش پیدا کند حمایت عاطفی، اطلاعاتی و مالی مسئولان است. در دسترس قرار داشتن مشاور و روانشناس حمایت اطلاعاتی محسوب می شود. شاید دولت نمی تواند از مردم حمایت مالی کند، اما می تواند حمایت عاطفی و اطلاعاتی از مردم ایجاد کند.

دریافت کمک مالی با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران

این روانپزشک با اشاره به نقش رسانه ها در حمایت های اطلاعاتی گفت: مطرح کردن مشکلات و فشارهای روانی با مشاوران و روانشناسان و ارائه راهکار به مردم یکی از بهترین حمایت های اطلاعاتی است که رسانه ها از مردم می کنند. ارائه نقطه نظرهای متخصصان عفونی و عمومی نیز می تواند این حمایت را پررنگ تر کند.

جواد خلعتبری در آخر تاکید کرد: امیدوارم پول های بلوکه شده ایران در خارج آزاد شود تا مردم در این مدت شیوع کرونا بتوانند کمک مالی از دولت دریافت کنند. این بزرگترین آرزوی من است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 665683 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟