کارگران نمی توانند روز پدر را جشن بگیرند / 690 هزار کارگر نمی توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند

کارگران و بازنشستگان امسال در شرایطی بسیار سخت و گاه اسفبار روز مرد را جشن می گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انگار دامن مشکلات شغلی و اقتصادی گریبان گیر مردان ایرانی این روزها گسترده شده و سلامت آنها نیز با مشکل روبرو شده است. روز مرد امسال برای مردان ایرانی سخت تر از همیشه برگزار خواهد شد. محسن باقری، فعال کارگری و نائب رئیس کانون کارگری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به بررسی شرایط کارگران و بازنشسته ها پرداخته و تاکید کرد: مشکلات کارگران کشور ما بیشتر از کشورهای دیگر بود.

چه کارگرانی بیمه بیکاری مستثنی شدند؟

وی در تشریح علت شرایط کارگران ایرانی گفت: در همان سال های ابتدایی که قانون کار تصویب شد، دیوان عدالت اداری دادنامه 179 را در راستای بخشنامه وزارت کار صادر کرد و براساس این دادنامه قردادهای موقت را در کارگاه هایی که جنبه مستمر دارند رسمیت پیدا کرد. بعد از آن نیز سال 84 تفاهم نامه ای بین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی منعقد شد که کارگران پروژه ای و کارگرانی که یکسال با کارفرمایان قرارداد نداشتند را از بیمه بیکاری مستثنی کرد. مجموعه این مقررات طی سال های گذشته باعث شد امسال که کارگران نیاز به حمایت کارفرمایان و دولت داشتند، کارفرمایان به راحتی شانه خالی کنند.

نمی توانیم در بحران کرونا از کارگران حمایت کنیم

محسن باقری افزود: کارفرمایان لغو قرارداد کردند و کارگران به سمت سازمان تامین اجتماعی فرستادند. سازمان تامین اجتماعی نیز منابعی برای حمایت از کارگران نداشت و آنها را به سازمان برنامه و بودجه سوق داد و در حال حاضر 690 کارگر نتوانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند و همچنان بلاتکلیف مانده اند. بازار کار آنقدر آشفته است که نمی توانیم از کارگران در بحران هایی مانند کرونا حمایت کنیم. این نداشتن توانایی حمایت از کارگران حاصل مقررات زدایی آن سالهاست که قرادادهای موقت ارجحیت پیدا کردند به قراردادهای دائم. چتر حمایتی که باید از طرف سازمان تامین اجتماعی بالای سر کارگران باشد وجود ندارد.

فعال کارگری و نائب رئیس کانون کارگری تهران تاکید کرد: دولت طبق اصل 43 موظف است صندوق بیکاری تشکیل داده و از بیکاران حمایت کند اما حمایتی از آنها نکرد.

تحمیل بیمه تکمیلی به کارگران

وی به بحث درمان اشاره کرده و افزود: کارگران 9 بیست و هفتم حقوق خود را به عنوان درمان به سازمان تامین اجتماعی می دهند. قانون نیز می گوید کارگری که بیمه شد باید از خدمات درمانی به صورت رایگان استفاده کند. متاسفانه به دلیل آن که دست دولت ها همیشه در جیب سازمان تامین اجتماعی بوده درمان رایگان هیچگاه محقق نشده است. دولت و تامین اجتماعی نه تنها درمان را رایگان نکردند بلکه بیمه تکمیلی را به کارگران تحمیل کردند. کارگران اما در مقابل این بیمه تکمیلی نیز بیمه خوب و شایسته ای دریافت نمی کنند. در حقیقت کارگران هم 9 بیست و هفتم حق بیمه و هم بیمه تکمیلی را می پردازند اما از هزینه درمان رایگان استفاده نمی کنند و بیمه تکمیلی نیز سقف دارد. بیمه ها هزینه های آزمایش و نسخه بازنشسته ها را نمی پردازد و فقط هزینه های بستری را به آنها می دهند. در حالی که این بازنشستگان حق بیمه خود را در دوران اشتغال پرداخت کرده و از حقوق بازنشستگی نیز 2درصد برای درمان می پردازند. ضمن آن که داروهای خارجی نیز از پوشش بیمه ای خارج شده است.

یک بام و دو هوای مسئولان در اعلام آمار بیکاری

استانداران در ارائه گزارش عملکرد خود در جشن دهه فجر اعلام کردند که بیکاری کاهش یافته است. محسن باقری در پاسخ به این سوال که در دوره شیوع کرونا و ورشکستگی برخی مشاغل آیا بیکاری کاهش یافته یا خیر؟ گفت: در آماری که وزارت کار اعلام کرده 690هزار کارگر هنوز بلاتکلیف هستند و هیچ خدمات و مقرری بیکاری دریافت نکرده اند. چطور اعلام می کنند که کاهش آمار بیکاری داشتیم؟ البته در بعضی از مشاغل درآمد نیز افزایش یافته است هر چند کارگران از این افزایش درآمد بهره مند نشدند، اما از افزایش قیمت های امسال بهره مند شدند. برخی از کارفرمایان درآمد خوبی داشتند.

وی گفت: طی دو سال اخیر 400درصد هزینه های مسکن افزایش یافته است. امسال نیز سبد معیشت (خوراکی ها) افزایش بی سابقه ای را داشتیم و سفره کارگران کوچک و سفره بازنشستگان کوچک تر شده است. تجمعاتی که تشکل های رسمی و غیررسمی این روزها برگزار می کند این گفته را تایید می کند. شاهد هستید که هر روز کارگران و بازنشستگان در یک گوشه از کشور تجمع می کنند.

دستمزدهای سال 99 حداکثر 55درصد هزینه های معیشت را تامین می کرد

محسن باقری با اشاره به روز مرد، شرایط مردان کارگر و بازنشسته در خانواده ها را بررسی کرده و تاکید کرد: با توجه به این که دستمزد امسال حداکثر 55درصد هزینه های سبد معیشتخانواده را تامین می کرد و همچنین افزایش قیمت دلار، افزایش بی رویه قیمت ها و نوسانات اقتصادی دستمزد 99 بی اثر شد و مشکلات زیادی را برای کارگران به وجود آورد و قطعا درصد بسیاری از کارگران و بازنشستگان نمی توانند روز مرد را جشن بگیرند. به اطمینان می گویم که با مشکلات بسیاری مواجه بودند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟