شطرنج بازی کردن کرونا با مردم جهان! / تحقیق بر روی احتمال شکل گیری کرونای ایرانی الزامی ست

کرونا سال گذشته در ووهان چین شیوع پیدا کرد. برخی بر این عقیده بودند که این ویروس از آزمایشگاه های این شهر منتشر شده است و برخی دیگر معتقد بودند که خوردن خفاش این ویروس را به بدن انتقال داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تمام کشورها پس از انتشار خبر شیوع کرونا و قرنطینه ووهان، پروازهای ورودی و خروجی به چین را لغو کردند. پروازهای ایران اما تا آخرین لحظه به چین انجام می شد. شاید همین پروازها بود که ویروس را به ایران آورد و اولین بیماری که فوت کرد در قم بود. از آن پس بود که هراس در ایران وسعت پیدا کرد و تاکنون 3 پیک کرونا را پشت سر گذاشته است و ۵۹ هزار و ۱۱۷ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده اند.

هر روز هم از تغییر رفتار یا علائم کرونا خبری منتشر می شد تا آن که جهش کروموزومی این ویروس از کشور انگلستان، آفریقا و برزیل همه کشورها را بر آن داشت که تحقیقات بر جهش های کروموزومی این ویروس را شروع کنند. با توجه به آن که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد که در ایران ژنتیک های مختلفی وجود دارد نیز شروع این تحقیقات ضروری به نظر می رسید.

دکتر ناجی

دکتر سیدعلیرضا ناجی، عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید_۱۹ و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: در دنیا جهت پایش جهش ها استراتژی های مختلفی وجود دارد. یکی از استراتژی ها پایش موارد مثبت کرونا و دومین استراتژی پایش مسافران ورودی است.

امکان تغییرات در جهش کرونا در ایران

وی با اشاره به این که اینطور که معلوم است که در معاونت بهداشتی کشور تاکنون استراتژی پایش ژنتیکی کووید-19 بر روی مسافران است افزود: به نظر می رسد انجام یک پایش عمومی در سطح جامعه نیاز است و این استراتژی در انگلستان صورت می گیرد و ما هم باید آن را انجام دهیم. به غیر از  اقدامات شناسایی کرونای انگلیسی در ایران، انجام یک پایش در نقاط مختلف کشور می تواند ما را به این برساند که شاید در کشور خودمان تغییراتی داشته باشیم. این موضوع بعید نیست. اما باید به مطالعه آن بپردازیم. نباید فقط منتظر جهش های بریتانیایی باشیم. در کشورهای دیگر شواهدی وجود دارد که بدون ارتباط با بیماران و کشورهایی که دارای کرونای انگلیسی یا برزیلی داشتند این جهش ها شناسایی شده است. این هشداری است برای کشور ما که بدون ارتباط رفت و آمدی با کشور مبدا در خود کشورها به وجود آید. این تغییرات ناشی از گردش زیاد ویروس در جامعه است.

دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که تحقیقات در مورد جهش ویروس گفت: دو مرکز به طور محدود در حال تحقیق روی جهش های کرونا در ایران هستند. مرکز انیستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی تهران (با کمک دانشکده توانبخشی) در حال بررسی و تحقیق بر جهش های کرونا در ایران هستند. اما باید هر چه زودتر تصمیم گیری کنیم. این تحقیقات در سطح جامعه است و فکر می کنم باید علاوه بر پایش مسافران، افراد جامعه نیز پایش شوند. اما دو مرکز برای کشوری به وسعت ایران و با جمعیتی که دارد بسیار کم است.

تکنولوژی تحقیق بر جهش کرونا را وارد کنید

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری اظهار کرد: انگلستان پیشروترین کشور در زمین تحقیق روی جهش های کروناست. از تابستان این کشور بودجه ای برای تحقیقات در نظر گرفت و به همین دلیل توانستند جهش کرونا را در کشورشان مشخص کنند. در مورد کشور ما دو مرکز با تجهیزات محدود برای تحقیق بر جهش کرونا فایده ندارد و وزارت بهداشت باید امکانات و تکنولوژی بیشتری وارد کشور کرده و در اختیار مراکز دیگر قرار دهد تا با یک کار جمعی استراتژی تحقیق روی جهش کرونا انجام شود. این تکنولوژی نه تنها کرونا بلکه برای آینده و شیوع بیماری های دیگر که دور از ذهن نیست، نیز قابل استفاده است. در حال حاضر تکنولوژی این تحقیقات را داریم اما تعداد آن محدود است. استاندارد طلایی شناسایی جهش ها، پایش ژنوم است. در این زمینه از دو روش استفاده می شود: 1) روش قدیمی که تعداد دستگاه آن در ایران بسیار زیاد است. 2) روش تکنولوژی جدید که دستگاه فعال آن در ایران کم است دو دانشکده بهداشت و توانبخشی این دستگاه را دارند. این دو دانشکده بر روی جهش کرونا در ایران تحقیق می کنند و با این تکنولوژی با اطمینان بیشتری می توانیم در مورد تغییرات ژنومی جهش ها صحبت کنیم. تکنولوژی آن به طور محدود در ایران است و موارد مبتلا به کرونای انگلیسی که شناسایی شده نیز از طریق همین تکنولوژی توانستیم شناسایی کنیم.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید_۱۹ افزود: در شرایطی هستیم که با توجه به مشاهدات خودمان باید به طور وسیع تر و در تمام استان ها به ویژه مناطق جغرافیایی که شاهد شیوع بیشتر کرونا هستیم، باید این کار را انجام دهیم و احتیاج است با توجه به پهناور بودن کشورمان مراکزی را تجهیز کنیم تا برای کووید-19 بلکه در آینده برای طغیان بیماری های دیگر نیز این تکنولوژی در کشور وجود داشته باشد.

چگونگی بازگشت به دنیای بدون ماسک و ویروس

دکتر علیرضا ناجی در پاسخ به این سوال که آیا دوباره به دنیای بدون ماسک و ویروس باز می گردیم یا خیر؟ گفت: در مورد جهش ها باید صراحتا بگویم علاوه بر خصوصیات ژنتیکی که در ویروس به وجود می آید، بیشتر حاصل چرخش ویروس در جامعه است. پس باید از شیوع و گردش ویروس پیشگیری شود. اگر همه کشورها نسبت به رعایت کامل اصول کنترلی و مشخص متعهد باشند می توانیم به دنیای بدون ماسک و ویروس نزدیک شویم. افزایش بهداشت اجتماعی، انجام تست های فراوان و شناسایی سریع موارد بیماری، قرنطینه و درمان و ایزولاسیون بیماران، درمان های بهتر و واکسیناسیون از جمله اصول کنترلی است که می تواند جهان را به سوی زندگی عادی سوق دهد. در واقع واکسیناسیون نقش بسیار مهمی را بازی می کند. البته پیش بینی در مورد کووید_19 سخت است چون ویروس کرونا با انسان شطرنج بازی می کند. اما با ایجاد ایمنی جمعی به وسیله واکسیناسیون جمعی می توان این کرونا را به یک بیماری اپیدمی مانند آنفلوآنزا تبدیل کرد که هر ساله بخشی واکسیناسیون می شوند و داروهای موثرتری برای این ویروس تولید شود. اگر ایمنی جمعی خوب و درمان های مناسبی وجود داشته باشد، مراقبت های بهداشتی راحت تر خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟