خشک شدن 25 درصد میانکاله  / سمی که فقط پرندگان را انتخاب می کند!

میانکاله پناهگاه حیات وحش است، اما چند سالی است که شاهد مرگ و میر پرندگان هستیم و گونه های مختلف پرندگان مهاجر یکی بعد از دیگری می میرند. برخی کارشناسان از عمدی بودن این مرگ و میرها می گویند و اعلام می کنند: "چرا از 252 تالابی که در ایران وجود دارد فقط میانکاله هر ساله با این مشکل روبروست؟" آنها مرگ و میر پرندگان براثر بوتولیسیم را قبول ندارند. حسینعلی ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره عمدی بودن تلف شدن پرندگان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: تاکنون سندی برای عمدی بودن این موضوع سندی ارائه نشد و سال گذشته نیز فرضیات متعددی مطرح شد اما همه این فرضیات رد شد.

فعلا علت مرگ پرندگان میانکاله بوتولیسم است

وی افزود: در حال حاضر نمونه هایی از تمام مواردی مانند آب، رسوب، زیستگاه و... را برای آزمایش ارسال کرده ایم و در تحقیقات اولیه بوتولسیم تایید شد. اما معنایش این نیست که علت یابی تمام یا متوقف شده است. دامپزشکی هنوز روی این موضوع کار می کند و اگر به علت جدیدی دست بیابند اعلام رسمی می کنیم. اما تاکنون علت اعلام شده مرگ پرندگان بوتولیسم است.

در تالاب میانکاله سم نریخته اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال که کارشناسان می گویند بوتولیسم نمی تواند در تالاب باشد، گفت: خیلی ها فرضیاتی مطرح کردند ولی کسی سندی ارائه نکرد. تشخیص علت مرگ پرندگان با سازمان دامپزشکی است ولی فرضیات زیادی نیز در این مورد مطرح شده است. به عنوان مثال گفتند برای گرفتن انتقام در تالاب سم ریخته اند. این سم در آب و بدن پرندگان باید پیدا شود. اگر کسی سند دارد آن را ارائه کند ما از این موضوع استقبال می کنیم چون دنبال حقیقت هستیم.

کدام سمی فقط پرندگان را انتخاب می کند؟

حسینعلی ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا از 252 تالاب فقط در میانکاله پرندگان تلف می شوند؟ تاکید کرد: چرا آنفلوآنزا فقط در تالاب میقان اتفاق می افتد؟ این گفته ها محلی از اعراب در کارشناسی ندارد. اگر بگویند سم است باید بپرسیم کدام سم است که انتخاب کند و فقط پرندگان را می کشد؟ کدام سم است که پرندگان را می کشد ولی آبزیان تلفاتی نمی دهند؟ اگر چنین سمی درست شده یک تحول در علم است.

حسینعلی ابراهیمی رئیس حفاظت محیط زیست مازندران

بگذارید مسئولان در بحران کار کنند

وی افزود: در بحران برخی انتظار دارند به مدیر کل استان زنگ بزنند و مدیرکل کارش را کنار بگذارد و به آنها بپردازد. در آخر هم صحبت هایی می شود که مستندات علمی ندارد. اگر بحران به وجود آمده بگذارید مسئولان کار کنند. نگذارید مدیران فقط به شبهه آفرینی بعضی جواب بدهند. آنهایی که دلسوز هستند اظهارنظرهایشان را مستند کرده و آن را ارائه کنند و حتما ما همه احتمالات را بررسی می کنیم. حتی یک روستایی براثر تجربیاتش موضوعی را مطرح کند مورد توجه ما قرار می گیرد تا دامپزشکی آن بررسی کند.

با خاطیان طبق قانون برخورد می کنیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این که اقدامات ما در راستای قانون است، اظهار کرد: با نظر من امروزه کسی نیست که از اهمیت محیط زیست مطلع نباشد. امروز کسی نیست که بگوید من آموزش ندیده ام. همه جا بحث محیط زیست است پس مردم اطلاعات لازم را دارند. تمام دنیا قوانین بازدارنده ای دارند. اگر کسی با آموزش تغییر رفتار نمی دهد طبق قانون با او برخورد خواهیم کرد و بیشتر از آن اقدامی نمی کنیم.

رد فرضیه عمدی بودن مرگ پرندگان میانکاله

حسینعلی ابراهیمی با اشاره به این که احتمال دارد با برخورد حفاظت محیط زیست کسی اقدام اشتباه می کند، گفت: وقتی با تمام مستندات فرضیه عمدی بودن مرگ پرندگان رد می شود با قدرت می گوییم تا کنون این موضوع اثبات نشده است.

تلاش بی وقفه در میانکاله با وجود کرونا

وی درباره کمبود نیرو گفت: در استان مازندران 58درصد ردیف پستی اجرایی خالی است. ضمن آن که پست های مصوب نیز متناسب با مسئولیت واگذار شده محیط بان من با غیرت و تعصبی که دارند جهادی رفتار می کنند تا محیط زیست حفظ شود.ک در همین شرایط کرونایی همکاران من باز با غیرت در میانکاله جهاد و ایثار می کنند. آنها شب مجبورند 10-15 نفر در پاسگاه می مانند و در یک قایق 4نفری بنشینند. دو نفر لاشه ها را از تالاب می گیرند و یک نفر کیسه می گیرد. یعنی زندگی جمعی را در دوره کرونا تجربه می کنند. اما تجهیزات لازم را در اختیار آنها قرار می دهیم. اگر هر سه ساعت ماسک عوض می کردند حالا هر ساعت یک ماسک و لباس های یکبار مصرف در اختیارشان قرار می گیرد تا بیماری آنها را تهدید نکند.

میانکاله آب ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به این که ما مطالباتی داریم، تاکید کرد: باید تجهیزات و نیروی انسانی ما متناسب با عده ما شود. در استان مازندران از کمبود تجهیزات و نیروی انسانی رنج می برند. البته علاوه بر این توقع داریم وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت اقدام کند. شاید گردش در آب و آب رساندن به تالاب در آینده از فاجعه مرگ پرندگان جلوگیری کند. اما این موضوع نیاز به آبرسانی به تالاب دارد. جنوب میانکاله ظرفیت صیفی کاری و کشاورزی آب بر را ندارد. میانکاله آب ندارد و 20 تا 25 درصد آن خشک شده است. باید طرح های فوری و اضطراری انجام شود تا آب به میانکاله بیاید و در سال های آینده شاهد فاجعه نباشیم.

وی درپاسخ به این سوال که چرا استخر پرورش ماهی در اطراف میانکاله وجود دارد؟ گفت: ذخیره گاه زیستی میانکاله 68800 هکتار است. پرورش های ماهی ربطی به زیستگاه ندارد بلکه در جنوب زیستگاه و درآبریز تالاب قرار دارد. تالاب آینه تمام نمای فعالیت های ما در حوزه آبریز است. این حوزه ابریز شاید صدها هزار هکتار باشد. آب از ارتفاعات البر می آید و به تالاب میانکاله می ریزد. در این حوزه باید آب را مدیریت کنیم و بر چاه های غیرمجاز و مجاز نظارت صورت گیرد و حق آبه تالاب را بپردازیم و سدسازی در جنوب میانکاله به شدت پرهیز شود. پرورش ماهی محدود شود.

تالاب باید میانکاله احیا شود

حسینعلی ابراهیمی با اشاره به این که شرق مازندران همیشه کم آب بوده و شوره زار داشته است، افزود: نمی توانیم حق کشاورزی را از کشاورزان سلب کنیم. اما می گوییم جهاد کشاورزی با کمک مردم تغییر الگوی کشت دهند و کشت کم آب جایگزین کشت پرآب کنند. از سوی دیگر چاههای غیرمجاز پر شود و چاه های مجاز به کنترل هوشمند تجهیز شوند. اگر سدی در بالا دست وجود دارد حق آبه تالاب را بردازیم. اگر تالاب بر اثر نوسانات سطح دریای خزر کم آب شده، به روشی آب را از دریا به تالاب برسانیم. این مجموعه عملیاتی است که مردم و همه دستگاه ها باید انجام دهند تا زیستگاه احیا شود. اگر در کنترل بوتولیسم تاثیر چندانی نداشته باشد (که کارشناسان حوزه محیط زیست می گویند که بوتولیسم تاثیر دارد) حداقل تالاب احیا می شود و جلوی مخاطرات بعدی گرفته می شود و کانون ریزگرد نمی شود. یعنی تهدیدهای آینده امروز کنترل می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟