علل  افزایش آمبولی ریه در ایران  / موج ناگهانی عمل های جراحی و بی تحرکی

کرونا آمبولی در بیماران را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمبولی همان مسدود شدن شریان هاست. لخته شدن خون باعث انسداد رگ ها می شود. گاهی در قلب و ریه و گاهی در شریان های دیگر حتی پا. این لخته شدن خون می تواند باعث مرگ یک فرد شود. فوت بر اثر آمبولی این روزها در بیمارستان ها افزایش یافته است؟ دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی.سی.یو در بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: آمبولی پدیده جدیدی در دنیا نیست. بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه (آی.سی.یو) بستری می شوند به دلیل نداشتن تحرک حتی با داروی ضد انعقاد نیز در معرض آمبولی قرار می گیرند. با توجه به عفونت های مختلف (ویروسی و باکتری) شانس آمبولی در بیماران آی.سی.یو افزایش می یابد.

وی با اشاره به این که اختلالات خونی در بیماری های عفونی، افزود: این اختلالات در بیماری های عفونی ویروسی به وجود می آید. درباره کووید-19 اختلالات آمبولی و بدتر از آن خونریزی به دلیل کاهش پلاکت خون اتفاق می افتد. در این شرایط این اتفاقات بدتر شده است.

دکتر محمدرضا هاشمیان درباره نحوه تشخیص آمبولی تاکید کرد: از طریق برخی فاکتورهای کلینیکی مانند افزایش تنفس و ضربات قلب، افت اکسیژن رسانی خون انجام می شود. اما تشخیص قطعی آن با تست های مکمل مانند اکوکارگرافی و سی تی اسکن حاذق انجام می شود. در مورد مهرداد میناوند تشخیص آمبولی از طریق کلینیکی انجام شد. با توجه به این که ریه و قلب پایدار بود و ناگهان ناپایدار شد، آمبولی ریوی تشخیص داده شد. با این همین تشخیص بالینی علت و سبب مرگ، مشکل تنفسی ناشی از کرونا اعلام شد.

فوق تخصص آی.سی.یو در بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که چرا آمار آمبولی ها افزایش یافته است؟ گفت: یکی از علت آن افزایش تعداد عمل جراحی پیشرفته است. سال های گذشته بسیاری از جراحی ها انجام نمی شد اما به دلیل پیشرفت و به روز شدن تکنیک های جراحی، تعداد جراحی ها بیشتر شده و به همین دلیل تعداد آمبولی ها نیز افزایش یافته است.

دکتر محمدرضا هاشمیان تاکید کرد: موضوعی که به عنوان دبیر انجمن تسریع بهبودی پس از جراحی می توانم بگوییم این است که در دنیا اعلام شده که بیماران پس از عمل جراحی باید سریع تر راه بروند. ما این که بیشتر در تخت استراحت داشته باشند را قبول نداریم. هرچقدر بیماران بیشتر در تخت اقامت داشته باشند شانس افزایش آمبولی در آنها افزایش می یابد. عوارض بیشتر در کووید-19 به دلیل آن است که علاوه بر مشکلات کرونا، بیماران روی تخت بیشتر می مانند. بیماران مبتلا به کرونا وابسته به اکسیژن شده و تحرک کمتری دارند و این کم تحرکی احتمال آمبولی را افزایش می دهد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 655675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟