چگونه شهرداری تهران دستفروشان را از بین می برد؟

دستفروشان و ساماندهی آنها یکی از مسائلی که پیروز حناچی، شهردار تهران در شورای شهر تهران به آن اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موضوعی که از ابتدای شروع به کار شورای دوره پنجم شهر تهران به آن اشاره شد و قرار بود لیستی از دستفروشان تهیه شود. اما این لیست جای بحث های بسیاری داشت. چرا که لیست تهیه شده پس از دوبار کمک به دستفروشان قید شده در آن به راستی آزمایی گذاشته شد و قرار بود این لیست به درستی تهیه شود.

شهردار پایتخت در دویست و شصت و ششمین جلسه شورای شهر و با ارائه بودجه شهرداری از دستفروشان و حجت نظری، عضو شورای شهر از نابودی دستفروشان توسط شهرداری خبر داد. حجت نظری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا برخورد شهرداری با دستفروشان را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: شورای شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ "ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون" را مصوب کرد.

وی افزود: طبق این مصوبه کمیته برنامه ریزی و نظارت باید تشکیل شود و اعضای آن دو نفر از اعضای شورای شهر تهران، تعدای از مدیران شهری و... بودند. این کمیته وظیفه تهیه و تصویب و ابلاغ دستورالعمل مشاغل سیار و بی کانون اعم از موتوری و غیرموتوری را به عهده دارد.

حجت نظری گفت: بنا بود این دستورالعمل که نظارت بر اجرای آن هم‌ بر عهده همین کمیته است، ظرف ۳ماه از تصویب مصوبه شورای شهر تهران تهیه و ابلاغ شود. اما پس از گذشت دو سال که از تاریخ مصوبه شورای شهر تهران می گذرد هنوز این دستورالعمل برای اجرا ابلاغ نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تاکید کرد: در جلسات کمیته برنامه ریزی صرفا درباره نحوه فعالیت مشاغل سیار موتوری بحث، بررسی و در نهایت دستورالعملی تصویب شد. اما کمیته برنامه ریزی درباره مشاغل غیرموتوری مثل دستفروشان هیچ جلسه ای برای تهیه و تصویب دستورالعمل برگزار نکرده است. اما شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر راسا به تهیه دستورالعملی برای ساماندهی دستفروشان اقدام کرد و به هیچ وجه این دستورالعمل را به کمیته برنامه ریزی برای تصویب ارائه نکرد. اما بنا دارد این دستورالعمل را اجرایی کند.

استعفای حجت نظری عضو شورای شهر تهران

وی با بیان این که من به عنوان یکی از اعضای برنامه ریزی این دستورالعمل را خواندم، افزود: به هیچ وجه با این دستوالعمل موافق نیستم و معتقدم اگر این دستورالعمل اجرایی شود عملا دستفروشان را در تهران نابود خواهیم کرد. باید این دستورالعمل به کمیته برنامه ریزی مطرح شود.

حجت نظری تاکید کرد: مصوبه کمیته برنامه ریزی برای مشاغل موتوری صرفا برای ون هاست و به دیگر مشاغل موتوری مانند وانت ها و موتورسیکلت ها هیچ اشاره ای نکرده است. بنابراین نیاز است که آن مصوبه نیز تکمیل شود. این مصوبه مخصوص ون هایی است که به عنوان کافه، فروش گل یا کتاب و... استفاده می شود.

عضو شورای شهر تهران به مشکلات دستورالعمل تهیه شده توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، افزود: اولین چیزی که در به رسمیت شناختن دستفروشان لحاظ می کنید این است که در معبری که محل تردد مردم است حضور داشته باشد. اما اولین اقدام در دستورالعمل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر این است که دستفروشان از منظر و معبر عمومی خارج و در فضاهای محصور یا مسقف مستقر می شوند. این اقدام در طول سالهای اخیر بارها و بارها اجرایی شده و مورد استقبال دستفروشان نبوده است. این مهم ترین ایراد دستورالعمل است ولی تنها ایراد آن نیست و ایرادهای دیگری هم دارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟