افزایش فقر با بازنشستگی های زودرس / ازدیاد افسردگی و اضطراب در جامعه

یک روانشناس با بیان اینکه بازنشستگی یکی از دوره‌های زندگی است که ممکن است برای افراد و به‌ویژه مردان، آسیب‌های جدی مانند افسردگی، احساس بیهودگی و ناامیدی ناشی از کاهش روابط اجتماعی و خانوادگی و کاهش توان جسمی به دنبال داشته باشد، افزود: بازنشستگی زودتر از موعد باعث ایجاد عدم تعادل و بحران روحی و اقتصادی افراد بازنشسته می‌شود.

فقر

اصغر کیهان نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا افزود: قطع ناگهانی ارتباط فرد با محیط کار و این احساس روا یا ناروا که «دیگر پیر شده‌ام و به هیچ دردی نمی‌خورم» در کنار عوامل دیگر، زمینه را برای بروز افسردگی ناخواسته فراهم می‌کند. به‌عبارتی‌دیگر، بازنشستگی برای سالمندان به معنای جدایی از یک نقش فعال و دارای اعتبار و پیوستن به یک نقش غیرفعال است. این امر برای افرادی که از قبل آن را پیش‌بینی نکرده یا مقدمات آن را فراهم نکرده‌اند، با اضطراب و افسردگی و گاه، سرگردانی همراه است.

به گفته این روانشناس، در بازنشستگی زودتر از موعد تغییرات زیادی در فرد به‌ویژه سبک زندگی او رخ می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها تغییر پایگاه اجتماعی، کاهش روابط اجتماعی، افزایش اوقات فراغت و بیکاری، کاهش درآمد، افزایش هزینه خانوار، و مهم‌تر از همه عدم بهره‌گیری از تجربه و تخصص آن‌ها در محیط کار است. و مجموع یا بخشی از این عوامل، می‌تواند، نشانه‌های ورود پای ناسازگاری و علائم منفی بازنشستگی تلقی شود.

بازنشستگان در معرض تهدید جدی سردرگمی و بلاتکلیفی

 کیهان نیا درعین‌حال معتقد است که مردان به نسبت زنان در معرض آسیب‌های روحی بیشتری قرار می‌گیرند و اگر نتوانند به کسب‌وکار مجددی مشغول شوند، از حس بطالت فزون‌تری، رنج خواهند برد.

این روانشناس با بیان اینکه کار بخشی از هویت افراد است، گفت: اعتمادبه‌نفس ناشی از اشتغال و باور افراد به توانمندی و مجرب بودن خود، پس از بیکاری دوره بازنشستگی زودرس، متزلزل شده و ضربه می‌بیند و تلفیق این احساس با دیگر مشکلات روحی و روانی، اغلب آنان را در معرض تهدید جدی سردرگمی و بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

بازنشستگی زودرس باعث ورشستگی مالی خانواده ها

او با اشاره به اینکه طرح بازنشستگی پیش از موعد کمکی به افزایش اشتغال جوانان نخواهد کرد، گفت: بازنشستگی زودرس، باعث می‌شود محیط کار، از حضور افراد توانمند و باتجربه تهی شود. همچنین اجرای این طرح، باعث فشار مالی بر خانواده نیز می‌شود؛‌ زیر به علت تورم بالا و شرایط نامناسب اقتصادی کشور، حقوق بازنشستگی، کفاف زندگی فرد را نمی‌دهد.

 

 

کدخبر: 651498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟