تفکیک جنسیتی در اتوبوسرانی تهران / زنان اصلاح طلب فقط شعار دادند

تفکیک جنسیتی در پایتخت با اتوبوسرانی شروع شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اصلاح طلبان ۳۰ درصد لیست اعضای شورای شهر را به زنان اختصاص دادند. زنانی که یا در عرصه سیاست فعال بودند یا در حوزه زنان و تنها یک زن در حوزه شهری در این لیست به چشم می خورد. زهرا صدراعظم نوری، اولین شهردار زن پس از انقلاب توانست با استفاده از نردبان اصلاح طلبان روی صندلی سبز پارلمان شهری نشست. این زنان و حتی مردان اصلاح طلب شعارهایشان زیبا بود اما نه در حوزه زنان موفق بودند نه به شعارهایی که دادن پای بند.

آنها پا به عرصه گذاشتند تا امنیت زنان را در شهر افزایش دهند اما این امنیت را با تفکیک جنسیتی عملی کردند و قرار است از امروز ده اتوبوس در ساعتهای پیک ترافیک به زنان اختصاص یابد. شاید این خبر خوبی باشد اما مهم اینجاست که فرمان این BRTها در دستان مردان راننده است و راننده های زن BTR اتوبوسرانی به بخش های اداری تبعید شده اند.

حالا زنان اصلاح طلب نه اعتراضی می کنند و صدایشان در می آید و نه برای حذف این تفکیک جنسیتی اقدامی انجام می دهند. این تفکیک جنسیتی در اتوبوس ها آن هم در ساعت پیک ترافیک برای امنیت زنان است یا برای پاک کردن صورت مسئله؟ اتوبوسرانی جواب درستی به این سوال نداد و فقط به این بسنده کرد که به دلیل سخت و زیان آور بودن رانندگی اتوبوس زنان به بخش اداری انتقال یافته اند.

این در حالی است که بخش زنان شهرداری نیز در طی مدیریت دوره پنجم شهری هیچ اقدام خاصی انجام نداده و می توان گفت این بخش نیز به نوعی تعطیل بوده است.

تفکیک جنسیتی در اتوبوس ها شاید مورد تایید مدیران شهری باشد اما این اقدام نمی تواند فرهنگ سازی ایجاد کند تا زنان بتوانند در شهر با خیال راحت و در امنیت تردد داشته باشند. کمااینکه هنوز تبلیغاتی که روی پل های عابر پیداست می تواند امنیت زنان را در شهر خدشه دار کند. موضوع حذف تبلیغات از پل های عابر پیاده جزو اولین شعارهای زنان شورای شهر تهران بود اما درآمدزایی برای شهرداری به نظر اهمیت بیشتری داشت تا امنیت زنانه پایتخت نشین.

دیگر مسائلی که زنان اصلاح طلب به آن بسیار تاکید می‌کردند؛ ساماندهی زنان دستفروش، سرپرست خانوار و بدسرپرست بود که آن هم ابتر مانده و هنوز زنان به روال قبل در مترو فروشی می‌کنند و هیچ سامانی نیافته است. در این سه سال و نیم زنان مدیریت شهری حتی نتوانستند شماری از زنان دستفروش، سرپرست خانوار و بدسرپرست تهیه و تدوین کنند.

به نظر می رسد آنچه در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد قوت گرفته بود مبنی بر این که دیوار جدایی قرار است در پیاده روها، خیابان ها و اماکن عمومی شهر را دو نیمه زنانه و مردانه تقسیم کند، در دوره مدیریت اصلاح طلبان در دوره پنجم شهری با تفکیک جنسیتی در اتوبوس های BRT شروع شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟