نماینده زاهدان : ما جزو سلسله صفویان هستیم چون همیشه در صف ایستاده ایم! / مشکل جدی آرد و نان در زاهدان

سیستان و بلوچستان نامی است که با قاچاق سوخت گره خورده است و بسیاری از سوخت هایی که قاچاق می شود از مرز شرقی کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، انگار این استان شده راهی برای ترانزیت سوخت قاچاق ولی قرار است مردمش در مشکل تهیه و تامین سوخت بسوزند و بسازند... گاهی هم جان خود را در سرما از دست می دهند چون نمی توانند سوخت تهیه کنند. درست مانند مریم، همان زن زاهدانی 35 ساله ای که با وجود سه فرزندش نتوانست نفت تهیه کند و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

دکتر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا شرایط دسترسی به سوخت در سیستان و بلوچستان را بررسی و تاکید کرد: شرایط سوخت در سیستان و بلوچستان خوب نیست.

مردم سیستان و بلوچستان جزو سلسله صفویان هستند

وی افزود: دو روز پیش جلسه ای درباره گاز و آرد با مسئولان استان داشتیم. مردم در شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان می گویند: "ما جزو سلسله صفویان هستیم چون همیشه در صف ایستاده ایم. در صف گاز، نفت، نان و... هستیم." متاسفانه بخشی از کپسول های گاز قاچاق می شود چون لب مرز قیمت ها بسیار بالاست و حتی نان قاچاق می شود. لب مرز نان از 12 تا 25 هزار تومان به فروش می رسد. دلیل این نوع قاچاق هم نبود مدیریت و مراقبت است. ما درخواست کردیم که این نظارت ها را بیشتر کنند.

35تا 40درصد زاهدان گاز خانگی دارد

حسینعلی شهریاری با اشاره به این که سیستان و بلوچستان در زمستان سرمای زیادی دارد، گفت: اطراف زاهدان شب ها به 8-9درجه زیر صفر می رسد. در حال حاضر 35 تا 40درصد شهر گازرسانی خانگی شده است ولی باز مردم مشکل دارند. از سوی دیگر احتمال دارد دو پالایشگاه در کشور (مثلا پالایشگاه اصفهان و شازند اراک) با مشکل روبرو می شود، در توزیع گاز سیستان و بلوچستان تاثیر می گذارد.

در سیستان و بلوچستان نفت کمتر قاچاق می شود

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که گازوئیل، بنزین و نفت قاچاق هم قطعا می شود، تاکید کرد: البته نفت کمتر و بیشتر گازوئیل و بنزین قاچاق می شود. اصل قاچاق هم توسط مردم معمولی صورت نمی گیرد. مقام معظم رهبری فرمودند: "مشکل قاچاق کولبرها نیستند، چه در شرق و چه در غرب کشور!" وقتی یک پارت سوخت با تانکر می آید معمولا آدم های دیگری پشت آن قرار دارند که آدم های بزرگتری هستند. کولبرها فقط توزیع کننده و حمل کننده هستند. قاچاق اصلی توسط کانال ها و آدم های دیگری انجام می شود که باید آنها را مدیریت کرد.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی

زنگنه می گوید گازکشی سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی ندارد

وی درباره تاخیر گازکشی در استان سیستان و بلوچستان توضیح داد: زنگنه در دولت خاتمی و مرحوم آیت الله هاشمی هم حضور داشتند و تفکرشان این است که سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی برای گازکشی ندارد. علیرغم این که سال خاتمی در مجلس تصویب کردیم 165میلیون دلار برای گازکشی استان سیستان و بلوچستان تخصیص پیدا کند اما زنگنه به ما شفاف گفت: "توجیه اقتصادی ندارد و من گازکشی را انجام نمی دهم." با وجود آن خاتمی به عنوان رئیس جمهور وقت هم به او تاکید کرد، گازکشی سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار ندادند و انجام نشد. این تفکر باعث تاخیر گازکشی در استان سیستان و بلوچستان شد.

قطار مرگ به سوی سیستان و بلوچستان

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان این که در حال حاضر گازکشی شروع شده و تکمیل آن زمان بر است، گفت: استان ما 20-30سال از استان های دیگر عقب تر است. حمل و نقل سوخت به صورت تانکر و کشنده انجام می شود، با یک اتفاق استان سیستان و بلوچستان با مشکل روبرو می شود. قرار بود یک خط لوله از کرمان به زاهدان بیاید که مواد نفتی را از این طریق به زاهدان منتقل کنند. گفتند این لوله توجیه اقتصادی ندارد و انجام نشد. در حال حاضر حمل و نقل موادنفتی یا همان سوخت از طریق قطار و کشنده ها به استان سیستان و بلوچستان می رسد. قطار تا زاهدان می آید در حالی که جنوب استان تا زاهدان 700 کیلومتر یا زابل 220 کیلومتر فاصله دارد. بنابراین سوخت باید دوباره از زاهدان توزیع شود.

صف های طولانی برای خرید نان در زاهدان

حسینعلی شهریاری در پاسخ به این سوال که آرد در استان سیستان و بلوچستان با مشکل روبرو شده است؟ تاکید کرد: در این باره مشکل جدی پیدا کرده ایم. در شهر زاهدان مشکل جدی آرد داریم و مردم در صف های طولانی می مانند. البته سوءاستفاده و تخلفاتی انجام شد که در حال بررسی است. امیدواریم جلسه ای که با مسئولان استانی درباره گاز و آرد داشتیم به نتایج خوبی منتهی شود.

قاچاق دام سنگین از استان سیستان و بلوچستان

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قاچاق آرد و نان نیز توسط افراد خاص صورت می گیرد؟ گفت: این قاچاق ساماندهی شده و شبکه ای نیست. یک روز بود که ما دام سنگین از پاکستان وارد می کردیم اما دام سنگین نیز از ایران قاچاق می شود. با توجه به این که ارزش پول ما تا این حد پایین آمده است، همه چیز برای کشورهای دیگر مقرون به صرفه است.

پول خودمان را در مقابل قاچاق به خودمان می دهند

وی با اشاره به این که اما مهم ترین نکته این است که ارزی بابت این قاچاق وارد کشور نمی شود، اظهار کرد: زمانی می گوییم که با این قاچاق ارز وارد کشور می شود اما درباره قاچاق های شرق کشور اینگونه نیست. پول ایرانی از کشور خارج می شود و بعد از خرید کالا از سوی طرف خارجی، همان پول های ایرانی را می پردازند. در حقیقت قاچاق با پول ایرانی انجام می شود. تا زمانی که ارزش پول ملی ما به این صورت باشد، همه اقلام از ایران قاچاق می شود. دام سنگین، برنج و... از کشورهای دیگر به ایران می آمد و ارزان بود اما متاسفانه در حال حاضر همه چیز برعکس شده است.

بدوکی های سیستان و بلوچستان به دلیل فقر تن به قاچاق می دهند

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: امیدواریم در برنامه بودجه جدید، مسائل ارزی طوری مدیریت شود که ارزش پول ملی حفظ شود وگرنه قطعا با مشکل زیادی روبرو خواهیم شد و شاهد قاچاق اقلام اساسی از ایران هستیم. چه قلمی واجب تر از نان؟ حتی کیسه آرد نیز قاچاق می شود. دیروز آماری بود که حتی یک کیسه آرد 50کیلویی آن سوی مرز 350هزار تومان بوده اما در حال حاضر به یک میلیون تومان هم رسیده است.

قاچاق اقلام اساسی مردم سیستان و بلوچستان

حسینعلی شهریاری با اشاره به این که نیروهای مرزبانی زحمت زیادی می کشند، گفت: در حال حاضر در مرزهای ما قرارگاه سپاه و مرزبانی تلاش خودشان را می کنند اما مرزهای بسیار گسترده ای در حد 1200کیلومتر مرز خاکی داریم. بعضی مناطق صعب العبور است. قاچاق ها از این مناطق توسط بَدوکی (کولبرهای سیستان و بلوچستان) به دلیل فقر انجام می شود. هنوز نتوانسته ایم در سیستان و بلوچستان مشکل فقر را حل کنیم. فقیرترین مردم کشور در استان سیستان و بلوچستان زندگی می کنند و آدم ها وقتی فقیر می شوند، دست به هر کاری می زنند. قاچاق باعث کمبود اقلام اساسی می شود. برای آرد، سوخت و... سهمیه داریم و وقتی قاچاق شود مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکل اساسی می شوند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 649241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟