شکست عاطفی چیست

شکست عشقی اتفاقی دردناک و ناراحت‌کننده است که استرس و اضطراب‌های زیادی را برای ما به همراه دارد. این شکست نوعی تحقیر شدگی و سرخوردگی و طرد شدن است که کیفیت زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، از جمله نشانه‌های هیجانی آن اختلال خواب ، عصبی بودن ، عذاب کشیدن بر اثر مرور خاطرات ، احساس غم ، ناامیدی ، شرم ، احساس خشم ، درماندگی ، خودکشی و ... است. در واقع فرد بعد از تمام شدن رابطه و شکست عاطفی دچار پریشانی هیجانی می‌شود و احساس می‌کند که هیچ کنترلی بر اتفاقات زندگی‌اش ندارد ! علاوه بر آن نشانه‌های فیزیکی از جمله تهوع ، لرز ، سرگیجه ، بیقراری ، گرفتگی و... در او بروز پیدا می‌کند.

به گزارش رکنا ، از جمله رفتارها و مکانیسم‌های دفاعی که افراد بعد از تمام شدن رابطه برای کاهش احساس درد از آن استفاده می‌کنند ، انکار و نپذیرفتن تمام شدن رابطه ، عادی جلوه دادن شکست عاطفی ، حذف کردن جنبه های عاطفی رابطه و نگاه کردن به آن با منطق و استدلال ، خشم ، انتقام جویی و پرخوری کردن است. باید توجه داشت که این رفتارها در طولانی مدت مشکلات زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت. پس هر چه سریع‌تر باید به فکر درمان شکست عاطفی باشید.

درمان شکست عاطفی :

میزان ناراحتی افراد و واکنش آن‌ها به تمام شدن رابطه بنا بر شخصیت ، جنسیت و نوع رابطه متفاوت است. به طور مثال شکست عاطفی ، زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال به وجود آمدن افسردگی در زنان پس از این تجربه بیشتر است. روان شناسان جدایی از همسر را شبیه به مردن و از دست دادن فرد مقابل می‌دانند زیرا فرد با یک فقدان روبرو می‌شود و باید مراحل سوگواری را پشت سر بگذارد تا سلامت روان او دچار خدشه نشود و از این درد رهایی پیدا کند. این اتفاقات ظرف شش ماه پس از جدایی می‌افتد و به واکنش (( سوگ )) معروف است. به خودتان اجازه دهید که درد این فقدان را احساس کنید حتی اگر باید به سختی آن را تحمل کنید یا مدتی در آن اندوه باقی بمانید.

شکست عاطفی و افسردگی

مرحله فقدان یا سوگ در شکست عاطفی

1 - انکار ( شکست نخورده ام ) : بعد از تمام شدن رابطه ، فرد هنوز برای پذیرش جدایی آمادگی ندارد و فکر می‌کند با صحبت نکردن در مورد آن می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند اما در نهایت انکارش به پایان می‌رسد و مجبور می‌شود باور کند.

2 - خشم و خشونت پس از شکست : هنگامی که فرد با واقعیت شکست عاطفی روبرو می‌شود، درد و غم آن می‌تواند بیش از حد تحمل او باشد ، در این زمان او دچار خشم می‌شود و خودش و دیگران را سرزنش می‌کند. احساس خشم اگر اشتباه جهت‌دهی شود می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

3- چانه زنی : در این هنگام فرد شکست خورده در رابطه احساس ناتوانی دارد و چانه‌زنی به او کمک می‌کند که موقعیت را از موضع انفعال کنترل کند و افکاری مانند اگر این طور بود ، اگر آن طور بود در ذهن او شکل می‌گیرد اما حقیقت آن است که هر فرد فقط می‌تواند خودش را کنترل کند و بقیه اتفاقات خارج از کنترل اوست.

موفقیت در زندگی

4- افسردگی : پس از تمام شدن رابطه ممکن است علائم افسردگی در فرد پدید آید . در این مرحله او بسیار نا امید و غمگین می‌شود و باور می‌کند که دیگر هیچ کاری از دستش برنمی‌آید و نمی‌تواند جلوی اتفاقات ناخوشایند زندگی را بگیرد ! در طی گذر از این دوران ، نکته‌ی مهم این است که او این ناراحتی را کاملا احساس کند و بداند که می‌تواند هرقدر که دلش می‌خواهد گریه کند زیرا پس از آن احساس رهایی و آرامش خواهد داشت. در این مرحله ، فرد به مراقبت بیشتری احتیاج دارد و نیاز به دوستانی حمایتگر دارد. دکتر علی میرصادقی در یکی از همایش‌های اکسیژن در مورد گریه کردن می‌گویید " یک وقت‌هایی باید خوب گریه کرد ، مرد و زن ندارد. خود من بارها شکسته شده‌ام و گریه کرده‌ام ولی من افتخار می‌کنم به آن گریه‌ها چون اساسا فلسفه ی روانشناسی اکت نیز همین است ؛ پذیرش دردهای زندگی . زندگی ما از روز اول با درد همراه بوده و تا امروز هم دردها ادامه دارند . به دنیا آمدن و آغاز زندگی ما با جیغ آغاز می‌شود و در ادامه‌ی زندگی هم در نوجوانی با دردهای درس خواندن و در جوانی با درد پیدا کردن شریک زندگی و شغل مواجه می‌شویم . حتی ممکن است که دردهای روزهای سخت شکست عاطفی و ترد شدن را هم در همان جوانی تجربه کنیم . اکت از ما می‌خواهد که درد زندگی ، جدایی ، فقدان و سوگواری زندگی را بپذیریم و نخواهیم دردها را به پایان برسانیم . زندگی ما وقتی تغییر می‌کند که دردهای ما تغییر کنند نه اینکه دردهای ما از بین بروند چون دردها به پایان نخواهند رسید."

در واقع این جملات بدین معنا هستند که حتی درصورتی که فرد بتواند از این بحران روحی و عاطفی خارج شود و در آینده نیز یک رابطه جدید را آغاز کند ، دردهای زندگی به طور مطلق از بین نخواهند رفت. پس اتفاقا او باید بیاموزد که از این فرصت پیش آمده استفاده کند و قدرت ذهن آگاهی و پذیرش خود را بالا ببرد زیرا دردها فقط از شکلی به شکل دیگر در می‌آیند و از بین نمی‌روند. از همین رو نام دیگر روانشناسی اکت ، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش است.

درمان افسردگی

5- پذیرش : فردی که شکست عاطفی را تجربه کرده سرانجام به مرحله پذیرش می‌رسد و تمام شدن رابطه قبلی و شروع زندگی جدیدش را می پذیرد البته همه‌ی افراد این مرحله را تجربه نمی کنند اما کسی که به این مرحله می‌رسد ، احساس مسولیت پذیری اش با این پذیرش افزایش پیدا می‌کند و برای زندگی جدیدش تصمیم‌های تازه‌ای می‌گیرد و به گونه‌ای که حتی بعد از این مرحله می‌تواند یک رابطه جدید را شروع کند و با آگاهی داشتن از اشتباهاتی که در رابطه قبلی‌اش مرتکب شده بود ، سعی می‌کند آن‌ها را تکرار نکند. در نتیجه می‌تواند چیزهایی را تجربه کند که در رابطه قبلی‌اش از آن‌ها بی‌بهره بوده است!

درمان شکست عاطفی چیست؟

چه چیزهایی می‌تواند به درمان شکست عاطفی کمک کند؟

1. کمک گرفتن : کمک گرفتن از کسانی که شما را حمایت می کنند و یا تجربه ای مشابه تجربه شما را داشته‌اند ، می‌تواند برای درمان شکست عاطفی شما مفید باشد. مهم این است که شما جایی را داشته باشید تا بتوانید بدون ترس از قضاوت شدن به راحتی خودتان را بروز دهید.

2. نجنگیدن با احساسات خود : با احساسات خود نجنگید ، طبیعی است که بعد از تمام شدن رابطه احساسات متناقض زیادی را تجربه کنید ولی نباید با آن‌ها مقابله کنید و به دنبال سرکوب آن‌ها باشید. نوشتن احساسات مثل خاطره نویسی نیز می‌تواند راه حل خوبی باشد تا شما احساس بهتری داشته باشید.

چگونه انگیزه پیدا کنیم؟

3. صبوری کردن : صبر پیشه کنید و به سرعت وارد یک رابطه جدید نشوید ، به خودتان اجازه دهید تا التیام روحی پیدا کنید ، درمان شکست عاطفی قبلی تکمیل شود و آمادگی لازم برای شروع یک رابطه جدید را به دست آورید.

4. کمک گرفتن از مشاور : از خودتان مراقبت کنید. از مشاور و متخصص کمک بگیرید ، آموزش ببینید زیرا اگر تغییرات جدیدی را ایجاد نکنید ممکن است در رابطه‌ی آینده خود نیز نتوانید موفق عمل کنید. از جدایی و شکست عاطفی که تجربه کردید ، درس بگیرید تا پس از التیام و شروع یک رابطه جدید آن‌ها را تکرار نکنید و رابطه بهتری را تجربه کنید.

5. انجام فعالیت‌های اجتماعی : به کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید بپردازید و فعالیت‌های اجتماعی انجام دهید زیرا پرداختن به این کارها به مرور می‌تواند به بازسازی فکری روانی و بهبود اعتماد به نفس و در نهایت درمان شکست عاطفی شما کمک کند.

شکست عاطفی فشار های روانی زیادی را به فرد تحمیل می‌کند و روز های سختی را برای او رقم می‌زند از این رو او باید بفهمد که چگونه این اتفاقات را مدیریت کند تا هرچه زودتر به روال عادی زندگی خودش بازگردد.همایش اکسیژن که بر اساس روانشناسی اکت می باشد ، می‌تواند به این افراد در پذیرش درد و سپس تغییر دادن آن کمک زیادی کند تا در روابط آینده هم متفاوت‌تر و بهتر از گذشته عمل کندآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 649049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟