آغاز ثبت‌نام تست انسانی واکسن ایرانی کرونا + شرایط داوطلبان

به گزارش رکنا ، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: باتوجه به کسب مجوز وزارت بهداشت و طی مراحل موفق تست، از امروز ثبت‌ نام افرادی که تمایل به مشارکت در مرحله تست نهایی واکسن ایرانی کرونا دارند آغاز می‌شود.

مخبر گفت: علاقمندانی که شرایط سنی و جسمی لازم را دارند می‌توانند با مراجعه به سامانه ۴۰۳۰ در این پروژه ملی ثبت‌نام کنند.

شرایط داوطلبان

مینو محرز - عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفت و گو با رکنا از شرایط داوطلبان در تست واکسن ایرانی کرونا گفت.

در همان روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا بود که شایع شد چین به واکسن کووید-19 دست یافته است. از همان روزهای ابتدایی کشورهای مختلف رقابت برسر تولید واکسن کرونا را شروع کردند. بعد از مدتی ایران نیز به این کشورها پیوست و حالا واکسن ضد کرونای ایرانی به مرحله انسانی رسیده است. داوطلبان برای تزریق این واکسن رضایت نامه ای امضا می کنند و آزمایش های مختلفی روی آنها صورت می گیرد تا کاملا سالم بوده و در طی شیوع کووید-19 به این بیماری مبتلا نشده باشند. داوطلبان در هتلی نگهداری می شوند تا به کووید-19 مبتلا نشوند و تحت نظر باشند. بیمارستان سیار، پزشک و تمام تجهیزات نیز کنار این هتل تعبیه خواهد شد. این واکسن در دو نوبت به داوطلبان تزریق می شود و تمام فعل و انفعالات آنها کنترل می شود و هر روز توسط پزشکان معاینه می شوند. اگر مشکلی پیش بیاید این داوطلبان بیمه هستند و اگر مشکل حادتری پیش بیاید به آنها دیه پرداخت می شود. در دور اول واکسن روی 56 داوطلب تست می شود. اما واکن باید روی 100 نفر آزمایش شود. زنان باردار و کودکان را از چرخه داوطلبان حذف کرده ایم و داوطلبان بین 18 تا 50 ساله هستند.

انتشار فراخوان داوطلبان واکسن کرونا اواسط دیماه

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره شرایطی که داوطلبان خواهند داشت تاکید کرد: هنوز معلوم نیست که چه کسی داوطلب باشد. واسط دیماه فراخوان داوطلبان واکسن کرونا منتشر خواهد شد. تعداد اول را در هتل تحت نظر قرار می دهیم. اگر کسی از شهرستان هم بیاید در هتل می ماند.

داوطلبان از همه گروه های خونی مختلف

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه های مختلف خونی خاصی مد نظر شما هستند؟ گفت: از 18 تا 50 سال هر کس سالم باشد می تواند داوطلب تست واکسن کرونا باشد.

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به آزمایش های اصلی داوطلبان افزود: داوطلبان معاینه کامل می شوند. این افراد نباید به کووید-19 مبتلا شده باشند. از سوی دیگر ایمنی سلولی و آزمایش های روتین را انجام می دهیم و پس از این آزمایش ها می توانند جزو داوطلبان تست واکسن کرونا باشند.

مدت قرنطینه داوطلبان واکسن کرونا

مینو محرز در پاسخ به این سوال که داوطلبان چه مدت در قرنطینه می مانند؟ گفت: داوطلبان در هتل می مانند تا در معرض ابتلا به کووید-19 نباشند. چون اثر واکسن را خراب می کند. معمولا تزریق دوم به فاصله دو تا سه هفته انجام می شود. درست است که در فضای مجازی کارخانه ها با هم رقابت می کنند و سعی می کنند ایرادات واکسن ها را اعلام کنند اما ویروس ضعیف شده، بهترین و حفظ شده ترین واکسن است و هیچ ضرری ندارد. ممکن است تبی هم برای داوطلب به همراه داشته باشد. زمانی می گوییم عارضه رخ داده که اندام مهم بدن مانند قلب، کلیه، کبد، مغز و... را درگیر کند. تب یا رعشه خیلی کم مهم نیست. با وجود این برای اطمینان بیشتر بعد از سری اول دو تا سه هفته در هتل نگهداری می شوند اما بعد از که عارضه ای نداشت کنترل ها به صورت سرپایی انجام می شود.

اولین تزریق واکسن کرونا روی سالمندان و کادر درمان

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که چرا اولین تزریق های واکسن کرونا در جهان روی سالمندان صورت می گیرد؟ اظهار کرد: سالمندان های ریسک هستند. قرار است مهار کرونا از سالمندان شروع شود. اولین تزریق های واکسن کرونا روی سن های بالا و کادر درمان صورت می گیرد.

پرداخت پول به داوطلبان واکسن کرونا

وی در پاسخ به این سوال که چرا داوطلبان بیمه می شوند؟ گفت: این واکسن اصلا عارضه ای ندارد. اما در طرح های تحقیقاتی به کسی که داوطلب می شود، تشویقی می دهیم. بیمه هم می شوند ولی این واکسن (ویروس ضعیف شده) که سال هاست برای خیلی از بیماری ها مصرف می شود عارضه ای ندارد. اما سازمانی که این واکسن را تست می کند همه پیش بینی ها را کرده است و از نظر معاینه بیمار و بررسی او از نظر عوارض داوطلبان را چک می کنیم. در هر صورت تشویقی داده می شود اما نمی دانم چقدر پول به داوطلبان پرداخت می شود.

مینو محرز در پایان تاکید کرد: داوطلبان از هر جای ایران می توانند در این تست ها شرکت کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 642825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟