بیشترین دختران مجرد تهران ساکنان منطقه 3  / منطقه 19 پایتخت بیشترین جوان را دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرکز آمار ایران نتایج دو سرشماری مرکز آمار ایران که در سال‌های ١٣٩٠ و ١٣٩٥ را اعلام کرد. طبق سرشماری سال ١٣٩٥ از مجموع هشت میلیون و ٦٩٣ هزار و ٧٠٦ نفر جمعیت شهر تهران، ۱۷.۴ درصد در گروه سنی صفر تا ١٤ ساله، ٧٤.١ درصد درسنین ١٥ تا ٦٤ ساله و ٨.٤ درصد نیز در سنین ٦٥ ساله و بیشتر قرار دارند. منطقه ١٩ با ٢٣.٥ درصد جمعیت صفر تا ١٤ ساله جوان‌ترین و منطقه ۳ با ۱۵ درصد جمعیت ٦٥ ساله و بیشتر، مسن‌ترین مناطق شهر تهران محسوب می‌شوند. این آمارها فرصت و تهدیدها را نمایان می کند. منطقه 19 که با خلازیل  یا همان شیطان بازار تهران ، کورهای آجرپزی که از کار افتاده اند و کلونی های اعتیاد به عنوان یکی از مناطق پرآسیب تهران به حساب می آید. این در حالی است که پتانسیل های این منطقه که مورد غفلت قرار گرفته اند بسیار زیاد است.

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: منطقه 19 منطقه آسیب زایی نیست و نمی توان به آن برچسب آسیب دار زد.

بی همتاهای منطقه 19

وی با اشاره به پتانسیل های این منطقه افزود: منطقه 19 پتانسیل های بی همتایی دارد. به عنوان مثال بازار پرده و پارچه یافت آباد، بازار میوه و تره بار و.... از جمله پتانسیل هایی است که نمونه آن جایی وجود ندارد. به نظر من یک منطقه ترکیبی است و مانند بقیه مناطق تهران گوشه هایی از آن به محله های مسئله دار مثل خلازیل و... می رسد.

آسیب های منطقه 19 عریان است

این پژوهشگر اجتماعی در توضیح دلایل جوان بودن جمعیت منطقه 19 گفت: به دلیل دسترسی به حمل و نقل عمومی و تنوع فعالیت منطقه 19 مورد اقبال جوانان قرار می گیرد. عموما افراد ساکن منطقه 19 سنی زیر 35-36 هستند. ضمن آن که بافت این منطقه اشتغال زیادی را ایجاد کرده که جاذبب جمعیت جوان است. به نظر من منطقه 19 همان اندازه مناطق دیگر تهران درگیر مسئله و آسیب است. اما آسیب های مناطق دیگر تر و تمیز است و آسیب های منطقه 19 بیشتر عریان است. آسیب های این منطقه به سمت اعتیاد فراگیر می رود.

جوانان نمی توانند در منطقه 3 خانه اجاره کنند

اردشیر گراوند درباره منطقه 3 نیز تاکید کرد: قشر میانه نشین و مرفه نشین قبل از انقلاب در منطقه 3 ساکن هستند. فرزندان ساکنان منطقه 3 اکثرا از خانواده جدا شده اند. این منطقه طوری نیست که هر فردی با هر توان مالی بتواند در آن سکنی گزیند و قشر جوان نمی تواند در آنجا خانه اجاره کند. این در حالی است که اجاره خانه در منطقه 19 ارزان است. جوان ها در منطقه 22 نیز ساکن هستند اما قشر تر و تمیزتری هستند. منطقه 19 از قدیم مهاجرپذیر بوده است. منطقه 19 از قدیم بافت مسئله داری بوده است اما نمی توان گفت به دلیل جوان هستند آسیب زیادتری دارد. منطقه 19 یکی از مناطق جنوب تهران است که معمولا در معرض آسیب است.

دختران مجرد ساکنان منطقه 3

وی در پاسخ به این سوال که با وجود سن بالای ساکنان منطقه 3 چه آسیب هایی این منطقه تهدید می کند؟ گفت: به طور طبیعی آسیب هایی از جنس جوانان مانند خشونت ، سرقت ، اعتیاد ، مزاحمت و نزاع در مناطق جوان نشین جنوب شهر بیشتر قابل ملاحظه است. البته ما جوان نشینی را در منطقه 22 و 5 نیز می بینیم اما جوانان این مناطق از قشر تحصیلکرده و فرهیخته ساکن این دو منطقه است. جوان منطقه 19 عموما مهاجر و در معرض آسیب های اجتماعی هستند. آسیب های منطقه 3 به دلیل سن بالای ساکنانش نسبت جنسی بهم می خورد. یعنی پیرزن و پیرمردها می مانند. آسیب این منطقه بیشتر به سختی نگهداری سالمند برمی گردد. دختران مجرد بیشتر در آن منطقه خانه اجاره می کنند. این دختران جوان مجرد نیستند بلکه دخترانی که به تجرد قطعی رسیده اند نیز در این منطقه سکنی گزیده اند.

مرکز تقاطع بزرگراه های تهران

این پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: منطقه 19 به هر دلیلی در حاشیه شهر تهران قرار گرفته ولی زیرساخت های عظیمی در آنجا وجود دارد. یکی از بزرگترین بازارهای پارچه، بازار سمساری ها (که تا 5 سال آینده تبدیل به قطب فروش کالای دست دوم خانگی می شود)، شریان های اصلی شهر تهران، پارک ولایت، فرهنگسرای بهمن و... آنجا قرار دارد که هر کدام در نوع خود بی همتاست. مهم تر از همه جوانان آماده به کار در این منطقه هستند و باید با استفاده از این پتانسیل و ظرفیت ها در جهت توسعه شهری، اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم. منطقه 19 در کنار صنایع خرد جاده ساوه قرار دارد. بازار آهن و مفتول نیز در این منطقه قرار گرفته است و به نظر می رسد یک پکیج کامل در این منطقه برای زندگی جوانان وجود دارد. به دلیل نزدیکی به مشاغل است که میانگین سن جمعیت پایین آمد. شرق این منطقه بزرگراه نواب، مرکز آن بزرگراه آیت الله سعیدی، پایین آن بزرگراه آزادگان و بزرگراه ساوه است در حقیقت مرکز تقاطع بزرگراه های تهران است. با مترو نیز تردد ساکنان این منطقه را به مرکز شهر آسان کرده است. بنابراین زیرساخت های شهری و اقتصادی و تنوع مشاغل بالایی دارد و می شود در مدیریت شهری انقلابی به پا کرد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 640139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟