مافیای پشت پرده زاغه نشینی اطراف تهران / آدرس کاخ های رئیس باندها

حاشیه نشینی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این حلقه های خاص از قشر ضعیف زاغه نشین سوءاستفاده کرده و آنها را به بیگاری می کشند. این زاغه نشینان همان هایی هستند که حتی حداقل حقوق را هم دریافت نمی کنند و فقط برای آن که زنده بمانند دست و پا می زنند و قابل هر سوءاستفاده ای هستند.

محمدرضا محبوب فر، کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا موضوع زاغه نشینی و افرادی که از این زاغه نشینی سودهای هنگفتی به جیب می زنند، را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: پدیده تحت عنوان زاغه نشینی نوعی حاشیه نشینی است. این نقاط توسط باندهایی از مافیای اقتصادی هدایت و تشکیل می شود و افرادی که در این زاغه ها مکان ها سکنی می کنند در اختیار مافیای اقتصادی هستند.

شغل های سیاه زاغه نشینان

وی افزود: ممکن است آن مافیای اقتصادی از طریق افرادی که به کار گرفته و در ازای فعالیت و شغل آنها مکان زندگی در حاشیه شهرها به آنها اختصاص می دهد. اما این افراد را به کارهای سیاه هدایت کرده و وامی دارند که در طبقه بندی مشاغل، در دسته شغل های غیررسمی قرار می گیرد. بخشی از مهاجران (که تعدادشان کم نیست) به جهت نداشتن دسترسی به شغل مناسب و درآمدی که کفاف رزق و روزی آنها را بدهد، به تهران و کلانشهرها می آیند اما توسط باندهای مافیایی به کار گرفته می شوند. بخش اعظم مافیای اقتصادی در دل سازمان ها، ادارات و وزارتخانه ها فعال هستند. به عبارت دیگر افراد نیازمند شغل را جذب کرده اند. این افراد نیازمند شغل خردسال، کودک، نوجوان، جوان و حتی سالمندان هستند و توسط باندهای اقتصادی در مشاغل غیررسمی به کار گرفته می شوند که بسیار درآمدزاست.

جذب مهاجران در مقابل مشاغل غیررسمی

محمدرضا محبوب فر با اشاره به مشاغل درآمدزای غیررسمی، گفت: یکی از این مشاغل غیررسمی زباله گردی است. افرادی هستند که مهاجران را جذب کرده و برای آنها شغل تعریف می کنند و مکان استراحت و خواب به آنها می دهند اما در مقابل مهاجران را به سمت بسیاری از خرید و فروش موادمخدر و بسیاری از مشاغلی که به دنبال موادمخدر به وجود می آید، سوق می دهند. یکی از مشاغلی که به دنبال موادمخدر پیش می آید، روسپیگری است. در بخشی از زاغه نشین در کشور (تهران، مشهد، اصفهان، قم و...) زنانی هستند که به صورت مهاجر در این بخش ها به امرار معاش می پردازند. باندهای مافیایی برای آنها بازاریابی می کنند و این زنان را در معرض فروش قرار می دهند و درآمدها سرزیر جیب مافیا می شود.

محبوب فر/ آسیب شناس

نفوذ باندهای مافیایی در رگ های شهر

این کارشناس آسیب های اجتماعی تاکید کرد: باید موضوع زاغه نشینی را ریشه یابی کرد. این باندها در نقاط مختلف شهر به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند. قوه قضائیه به این باندهای مافیایی و تبهکار رسیدگی کند و از همه اقشار جامعه بخواهد با مشاهده بروز خلاف به صورت محرمانه آن را گزارش دهند و تحت نظر قرار بگیرند. می شود سرنخ هایی از این باندهای مافیای اقتصادی پیدا کرد و حتی به افرادی که در آن قرار دارند دسترسی پیدا کرد و به سازمان ها و اداراتی که در جهت منافع سازمانی و شخصی مهاجران را به زاغه نشینی هدایت می کنند، مشخص شود. به عنوان نمونه تعدادی از شرکت های زیرزمینی که فاقد مجوز هستند یا حتی بعضی از این شرکت ها مجوز تفکیک زباله دارند، در کارگاه ها و کارخانه های زیرزمینی، غیرمجاز، نامناسب و غیربهداشتی اقدام به تفکیک زباله می کنند. این شرکت ها زیرنظر سازمان های شهرداری هستند و افراد را به سمت زباله گردی و تفکیک از مخازن زباله هدایت می کنند.

فعالیت باندهای مافیایی در جنوب تهران

محمدرضا محبوب فر با بیان این که این باندهای مافیایی در سطح تهران بزرگ پراکنده هستند، اظهار کرد: جنوب تهران بیشترین مهاجر را پذیرفته و بیشترین ناهنجاری ها و بافت حاشیه نشین را در خود جای داده است و بیشترین فعالیت باندهای مافیایی در جنوب تهران است. در مناطق جنوبی تهران کلونی های تهیه و توزیع موادمخدر و خودفروشی زنان و دختران بیشتر شکل گرفته است. بخشی از کارگاه های بازیافت زباله، زیرزمینی و غیرمجاز نیز در جنوب تهران نمود پیدا کرده اند. اما با توجه به توسعه های آتی تهران که از چهار جهت صورت گرفته، تهران مهاجرپذیر شده است. این توسعه ناپایدار و نامتوازن بوده که تهران در وضعیت فعلی غرق در آسیب های اجتماعی است.

زندگی رئیس زاغه نشینان در بالای شهر

وی در پاسخ به این سوال که این مافیای اقتصادی در کجای تهران ساکن است؟ گفت: افرادی که سودهای کلان را به جیب می زنند، جزو طبقه اشرافی هستند. برخلاف افرادی که در بافت ناهنجار فرسوده یا حاشیه نشین جای داده اند، خودشان در بهترین مناطق مرکزی و شمال تهران زندگی می کنند. وقتی صحبت از مافیای زاغه نشینان صحبت می شود که مشاغل غیررسمی را در دست دارند، قطعا جزو اشرافی ها هستند. آنها زاغه نشینان و حاشیه نشینان را در دست خود گرفته اند تا جیب شان را پر کنند.

تفاوت زاغه نشینان چهارگوشه تهران

این کارشناس آسیب های اجتماعی به مقایسه حاشیه و زاغه نشینان در تهران پرداخته و افزود: تفاوت زاغه نشینان براساس کارکرد مناطق مختلف شهر تهران تعریف می شود. به عنوان مثال بیشتر زاغه نشینان جنوب تهران به زباله گردی می پردازند و کسب و کار آنها زباله گردی و خرید و فروش کالاهای دست دوم است. آنها کارگران محلی و دوره گرد هستند. اما زاغه نشینان شمال تهران در زمینه موادمخدر یا فروش و عرضه زنان و دختران بی سرپناه و مهاجر بیشتر به چشم می آید. بخشی از مردان زاغه نشین شمال تهران کارگر ساختمانی هستند. البته بخشی از زاغه نشینان در شمال شهر نیز به عنوان نیروی خدماتی به منازل فعالیت می کنند. زاغه نشینان و حاشیه نشینان در غرب بیشتر مشاغل رسمی از نوع جنوب تهران را دارند البته با شدت کمتری این مشاغل را در پیش می گیرند. شرق تهران وضعیت بیشتر شبیه شمال تهران است.

تهران هنوز جذابیت دارد

محمدرضا محبوب فر با بیان این که اما نکته مهم این است که جذابیت های تهران همچنان برای کل کشور ادامه دارد، تاکید کرد: دولت و مدیریت شهری در تبلیغات و اطلاع رسانی ها، تهران را محلی برای امرار معاش و کسب درآمد بیشتر نسبت به روستا، استان و شهرهای دیگر معرفی می کنند. تهران بسیاری از کارگران ماهر و آماتور را جذب می کند اما این مهاجران متوجه می شوند که برای خود تهرانی ها نیز شغل وجود ندارد و بیکاری موج می زند. بلافاصله این مافیا مهاجران را در چنگال خود گرفته و از آنها در مشاغل غیررسمی و مشاغل کاذب به کار می گیرند. متاسفانه اکثر این مشاغل نیز هنجار شکن و مولد آسیب های اجتماعی است. تهران بیشتر مهاجرپذیر بوده و اطلاع رسانی در خصوص تهران به این سمت می رود که در تهران شغل وجود دارد حتی به قیمت این که مهاجران در زاغه ها، بافت فرسوده و ناهنجار، حلبی آبادها و حاشیه ها سکنی گزینند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639536 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟