بهره مندی بیکار شدگان و مستمری بگیران از خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی/ تا ده روز آینده

به گزارش خبرنگار رکنا، یکی از مهمترین مواردی که سازمان تامین اجتماعی در ماه های اخیر به آن مبادرت ورزیده موضوع خدمات غیرحضوری این سازمان است. این سازمان با توجه به این که مراجعان زیادی دارد، لازم است تا حتماً یکسری از خدمات خود را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه دهد.

مهندس علی اکبر ربیع زاده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در مورد غیرحضوری کردن خدمات پر مصرف تامین اجتماعی و اقدامات این سازمان برای بیمه اختیاری و بیمه بیکاری به رکنا اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی امکان دوشنبه های دیجیتال را در قالب طرح 3070 راه اندازی کرده است، قرار شده تا 30 سرویس پرفرکانس و پرمراجعه تامین اجتماعی را بهمن ماه غیرحضوری کنیم که 70 میلیون مراجعه از 96 میلیون مراجعه سازمان تامین اجتماعی حذف کنیم، یکی از سرویس های پرمراجعه بیمه اختیاری بود، بد نیست بدانیم که اکنون قریب به یک میلیون بیمه شده اختیاری داریم که حداقل سالانه باید 4 بار بابت پرداخت حق بیمه شان به مراجعه کنند، بنابراین سرویسی هوشمند را طی هفته گذشته راه اندازی کردیم که الان عملیاتی شده و مردم می توانند از طریق آدرس tamin.ir به آن مراجعه کنند. این درحالی است که قبلاً باید بیمه شدگان متقاضی بیمه اختیاری به یکی از شعب تامین اجتماعی مراجعه می کردند و پس از طی شدن فرایند ثبت نام و فرایند پزشکی اقدام به عقد قرار داد می کردند، سپس باید پرداختی شان را انجام می دادند و حداقل 48 تا 72 ساعت منتظر می ماندند تا وصول پرداختی شان از سازمان تامین اجتماعی برگردد و پس از آن دریافتی شان را از تامین اجتماعی دریافت می کردند.

وی تاکید داشت : سازمان تامین اجتماعی هم اکنون صفر تا صد این اقدام را به صورت غیرحضوری طراحی کرده است، این برنامه کاملاً هوشمند است و وقتی کسی وارد آن می شود شرایط احرازش کنترل می شود، مثلاً این که فرد بیمه است یا خیر، فعال است یا خیر و... کنترل می شود، همین طور شرط سنی و سابقه فرد استعلام می شود، چون کسی که می خواهد بیمه اختیاری شود باید حداکثر 50 سال سن داشته باشد و یکماه حداقل پرداخت بیمه داشته باشد، در هر مرحله بیمه شده هدایت می شود که به مرحله بعدی برود و کل فرایند به طور هوشمند صورت می گیرد، لازم به ذکر است این سرویس هفته گذشته رونمایی شد و طبق آمار 276 نفر نیز طی چند روز اخیر ثبت نام کردند و فعال شدند.

ربیع زاده در مورد خدمات غیرحضوری بیمه بیکاری افزود: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری، سازمان تامین اجتماعی پکیج کاملی را خدمت وزارتخانه محترم تقدیم کرد که خدمت دولت تقدیم شود و شاید عمده ترین مشکل در بحث بیمه بیکاری، موضوع غیرحضوری نبودن آن بود، بنابراین با بررسی فرایند بیمه بیکاری به این نتیجه رسیدیم که با دو مراجعه عمده مواجه بودیم، یکی ثبت شماره حساب و دیگری تاییدیه بانک که آیا شماره حساب فرد معتبر است یا خیر؟ موضوع بعدی که حائز اهمیت است بحث تعداد افراد تحت تکفل افراد بیکار است. بنابراین این دو موضوع باید به نحوی حل می شد که خوشبختانه با تعاملی که با سازمان ثبت احوال کشور و آقای درخشان نیا داشتیم، سرویس بنوت فعال شد یعنی اکنون به راحتی می توان تعداد افراد تبعی هر بیمه شده را از اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور دریافت کرد. بحث معتبر بودن شماره حساب افراد نیز از طریق سرویسی که با بانک ها راه اندازی شده است حل شد. به نظر می رسد طی ده روز آینده کل فرایند پرداخت بیمه بیکاری، چه افرادی که در نتیجه بیماری کرونا بیکار شدند و چه افرادی که در روال عادی بیکار شدند، از خدمات غیرحضوری بهره مند خواهند شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی در خصوص خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی دو شاخص کلیدی در خصوص خدمات غیرحضوری دارد، اولی شماره حساب بانکی و دومی شماره موبایل، در پایان خواهش می کنیم که همه بیمه شدگان و مستمری بگیران عزیز حتماً به سامانه خدمات غیرحضوری مراجعه کنند و شماره حساب و موبایل خود را در آن درج کنند، این باعث می شود که سازمان بتواند عمده ای از خدمات خود را به صورت هوشمند و غیرحضوری به مردم ارائه دهد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟