بی تفاوتی سازمان های حقوق بشری در برابر جا ماندن ایرانیان از واکسن کرونا!

واکسن کرونا/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع بیماری کرونا مسئله ای مختص ایران نیست که کشورها برای رساندن یا نرساندن دارو به آن تعلل شود. اگر کرونا در ایران بماند مبارزه با آن در جهان به بن بست می خورد. می گویند ایران تحریم است... ما تحریم هستیم به اتهام آن که با ساخت بمب اتم حقوق بشر را به خطر انداخته ایم. اما این ایران است که با مشکلات دست و پنجه نرم می کند و حقوقش پایمال شده است.

مسعود اخوان فرد، کارشناس حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره مشکلاتی که تحریم در جهت خرید واکسن کرونا به وجود آورده است، گفت: موضوع انسانی و حقوق بشری در اسناد متعدد بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق، منشور ملل متحد و کنوانسیون های مختلف حقوق بین الملل ذکر شده است. به تعبیری در مسائل انسانی به ویژه حل مشکل بیماری و بیماری های فراگیر منطقه ای و جهانی، باید همه تمهیدات در عرصه بین الملل فراهم شود. در مجموعه مباحث دارویی و غذایی نه تنها تحریمی نمی توان قائل بود بلکه وظیفه حقوق بشری همه کشورها کمک به کشوری است که درگیر بیماری فراگیر شده اند.

نژاد پرستی در ارائه واکسن کرونا

وی افزود: این نوع رفتار با ایران (که نمی تواند دارو و غذا) جنایت علیه بشریت و گروگان گیری است. چرا که مقاصد شوم سیاسی در این موضوع دخیل است. در این رابطه هیچ ربطی به مقاصد سیاسی کشورها ندارد و براساس اسناد بین المللی کمک به کشورهای یک وظیفه مشترک است. واکسن کرونا باید در اختیار همه کشورها و مردم جهان قرار گیرد. در غیراینصورت نژادپرستی آشکار در جهان محسوب می شود.

ایران باید شکایت کند

مسعود اخوان فرد با اشاره به شکایت ایران گفت: تحریم ایران استثنا بوده و شکایت ایران نیازمند یک دیپلماسی فعال و غیرمنفعلانه است. براساس موازین علمی و بین المللی باید عمل کنیم. مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به آن اشاره کردند. سفارتخانه ها ایران در سراسر دنیا برای تدابیر بشردوستانه به حرکت در بیاید. در حقیقت فرهنگسازی در دستورکار سفارتخانه های ایران قرار گیرد. اما از لحاظ حقوقی قطعا امکان پیگرد هست اما آیا به نتیجه می رسد؟ شکایت حقوقی زمان زیادی می برد و به لحاظ روابط ظالمانه بین الملل با مشکلاتی روبرو خواهد شد. ایران می تواند به سازمان های مختلف FAO، WHO و یا دیوان بین المللی دادگستری که زیر نظر سازمان بین المللی است، شکایت کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟