بهار ۱۴۰۰ واکسن کرونا را تولید می کنیم /خروج ۱۳۰ شهر از وضعیت قرمز

به گزارش رکنا، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره واکسن کرونا گفت: پیش‌تر هم به مردم اعلام کرده بودیم که تهیه واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم. یک مسیر بحث واردات واکسن در قالب کووکس است که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان سازوکار برای تهیه واکسن برای تمام کشور‌ها در نظر گرفته است.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: ۱۶ هزار میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن را، چون هر فردی باید دو دوز واکسن بزند برای حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار گروه شامل افراد پذیر بالای ۶۵ سال، گروه‌های دارای بیماری خاص و زمینه‌ای را در قالب کووکس پیش خرید کردیم. به محض اینکه این واکسن توزیع شود ایران هم جزو کشور‌هایی است که این واکسن را دریافت و شروع به تزریق می‌کند.

وزیر بهداشت در ادامه درباره راه دوم تهیه واکسن نیز اظهار کرد: راه دوم تهیه واکسن خرید از منابع موثقی است که غیر از مجموعه سبد کووکس در دنیا در حال تولید واکسن هستند. البته هیچ کمپانی سازنده واکسنی تا امروز گواهی‌های تولید را از سازمان بهداشت جهانی دریافت نکرده اند. بلکه مراحلی را طی کرده اند و برخی در حال طی کردن مراحل نهایی هستند. به محض اینکه آن‌ها واکسن را دریافت کردند امیدوارم بتوانیم پیش خرید واکسن را از آن‌ها به نتیجه برسانیم.

نمکی ادامه داد: با کشور‌های مختلفی صحبت کرده ایم، همکارانی را فرستاده ایم تا کار را دنبال کنند تا از هیچ کشوری در زمینه تزریق واکسن برای جمعیت‌های مورد نیاز و هدف عقب نباشیم. راه سومی که دنبال می‌کنیم راه تولید مشترک با صاححبان تکنولوژی در مراکزی مثل انستیتوپاستور است که آن را هم دنبال می‌کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک خبر‌های خوشی هم از این تولید مشترک به مردم بدهیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: شاید این خبر را شنیده باشید که برخی کشور‌ها واکسن کرونا را تزریق می‌کنند، این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی از سازنده‌ها در برخی از کشور‌های منطقه شروع شده است، اما زیر بار این حرکت نرفتیم. گفتیم اگر کشوری می‌خواهد در ایران آزمایش بالینی یا کلینیکال ترایال بکند، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد در غیر این صورت اجازه آزمایش انسانی را در ایران به هیچ کشوری و هیچ کمپانی نداده ایم و نخواهیم داد. به همین دلیل با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا داریم قراردادی می‌بندیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور، بتوانیم کلینیکال ترایال را انجام می‌دهیم و در قالب تولید مشترک باشد.

نمکی در ادامه افزود: راه سوم تهیه واکسن این است که با تکیه بر محققان داخلی و با کمک شرکت‌های دانش بنیان به عنوان تولید داخل این حرکت را دنبال کنیم، ما بیشترین گرایش را به این حرکت داریم. تکیه بر دانش داخلی و دانشمندان متعهد داخلی تا بتوانیم این کار را در داخل کشور با افتخار انجام بدهیم. خوشبختانه یکی از این شرکت‌های دانش بنیان مجوز مطالعه روی فاز انسانی را گرفت و از روز‌های آینده این کار شروع می‌شود و برنامه ریزی شده است. اگر این کار را با موفقیت دنبال کنیم اوایل سال آینده یعنی در بهار سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در منطقه در زمینه واکسن کرونا شناخته می‌شویم و نیاز‌های کشور و مردم را برآورده می‌کنیم.

پنجمین روز کاهش کرونا در کشور را تجربه کردیم

نمکی در ادامه ضمن تشکر از مردم برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توضیح داد با مراعات گسترده مردم و همکاری قرارگاه عملیاتی کرونا و نیز همکاری تمام ارگان‌ها با تلاش شبانه روزی همکاران در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی چهارمین یا پنجمین روز کاهش موارد مرگ و میر کرونا را تجربه کردیم. حتی مرگ یک بیمار هم برای ما تلخ است. بر اساس پیش بینی مجامع علمی بین المللی مرگ‌ها در کشور به بالای ۸۰۰ تا هزار نفر می‌رسید، اما مرگ و میر بیماران کرونایی‌ها نه تنها بالا نرفت بلکه همه سازمان‌های مردم نهاد، بسیج و هلال احمر به کمک آمدند. با انجام این اقدامات به تدریج مرگ‌ها به سمت دورقمی شدن در حال کاهش است. امیدواریم با همین شتاب و همت به سمت تک رقمی شدن مرگ و میر کرونا در کشور پیش بریم و ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: از همه مردم تقاضا داریم شرایط را مثل اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری و ساده پنداری نبرند. اگر دوباره دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورده و عقب نشینی کرده باز دوباره از گوشه‌های زمین گل‌های تازه می‌خوریم به همین علت از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

خروج ۱۳۰ شهر از وضعیت قرمز

او در پایان درباره اثرات اعمال محدودیت‌ها در کشور نیز اظهار داشت: از ۱۶۰ شهری که قرمز بود بیش از ۱۳۰ شهر وضعیت نارنجی پیدا کردند، گر چه حدود ۳۴ شهر دارای وضعیت زرد به علت برخی غفلت‌ها دچار وضعیت قرمز شده اند. اما وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به دو هفته پیش داریم و امیدوارم در روز‌های آینده باز هم با همراهی و همگامی مردم و رعایت همه اقشار و کسبه که دچار مشکلات اقتصادی هستند. روز‌های بسیار بهتری را در کنار هم تجربه می‌کنیم.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 635416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟