شهروند سازی حلقه گمشده آموزش و پرورش/ به معلمان پرورشی احترام به اختلاف نظرها را بیاموزیم تا بیاموزند

آموزش و پرورش / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به تعداد افراد یک جامعه ؛ اختلاف نظر وجود دارد . این روزها در جامعه ایرانی با پرخاشگری هایی از سوی عقاید مختلف به یکدیگر مواجه هستیم و بی توجه ای به همدلی و همدردی اجتماعی تا جایی پیش رفته است که به غم یکدیگر  نیز گاها می خندیدم و به سخره می گیریم. این فاجعه اجتماعی نشات گرفته از فقر شهروند سازی در جامعه است. اولین کلاسی که می تواند بعد از خانواده آموزش احترام به عقاید مختلف را بیاموزد و شهروند سازی کند مدرسه و وزارت آموزش و پرورش است اما باید دید خود معلم های بخش پرورشی مدارس این درس را آموخته اند؟

افرادی که اول انقلاب تحصیل را شروع کرده اند حالا 50ساله اند. در نیم قرن آموزش توسط وزارت آموزش و پرورش چقدر احترام به عقاید مختلف آموزش داده است؟

محمدرضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در پاسخ به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از شاخص های بسیار مهم در آموزش و پرورش نوین احترام به عقاید مختلف است که توانایی همدیگر را بپذیریم و همدردی و دلسوزی نسبت به دیگران ارتقا پیدا کند. 5 هدف اصلی در جهان به حوزه انسانی و انسانیت می پردازد که همدردی یکی از این اهداف است. در آموزش و پرورش های پیشرو این هدف دنبال شده است.

نادیده گرفتن اهداف در آموزش و پرورش

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش ایران چقدر در این مسیر حرکت کرده است؟ افزود: پایه و زمینه آموزش و پرورش بر این موضوعات نهاده نشده است. چرا که آموزش و پرورش ایدئولوژیک است و حق پنداری در آن وجود دارد. سیاست های کلی و درون مایه های پرورشی در آموزش پرورش بر مبنای حق پنداری برنامه ریزی شده است. ما سیاست ها و اهداف بسیاری داریم که در آموزش و پرورش که نادیده گرفته می شود. اما باید همزیستی ها در مدارس باید براساس گرایش های انسانی باشد نه اعتقادات و مذهب.

در سیاست های کلی آموزش، احترام به عقاید وجود ندارد

این کارشناس آموزشی گفت: احتمال دارد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع احترام به اعتقادات مختلف اشاره شده باشد. اما عملیاتی شدن آن هزینه ای (مادی و غیرمادی) صورت نگرفته است. در حالی که برای هر اتفاقی آموزش و پرورش برنامه ریزی شده و برای آن بخشنامه صادر می شود. در سیاست های کلی آموزش، احترام به عقاید وجود ندارد. از سوی دیگر وقتی به معلم فیزیکی، شیمی و... می گوییم که این آموزش ها را ارائه کند می گویند من باید کتاب را تمام شود و در برنامه کاری من این موضوع گنجانده نشده است. معلم های تربیتی و پرورشی نیز برای این موضوع آموزش ندیدند که بخواهند احترام به عقاید مختلف را آموزش دهند.

آموزش های شهروندی در بن بست

محمدرضا نیک نژاد با اشاره به لزوم برنامه ریزی های ویژه برای دگر دوستی، تاکید کرد: آموزش های پرورشی و شهروندسازی بستر خاصی را برای این موضوع در نظر گرفته است. در کشورهای پیشرفته کلاس های خاصی برای این موضوع در مدارس وجود دارد. به عنوان مثال می گویند برای راستگویی چه باید کرد؟ برای بچه های کلاس دوم دبستان این موضوع را تصویرسازی می کنند و به عنوان مثال تصویری از ناداوری در فوتبال را نشان می دهند. از بچه ها می خواهند که این داستان را کامل کنند یا راجع به همدردی باید نقاشی بکشند. اما در ایران تبعیض هایی در مورد افغانستانی ها وجود دارد و اولویتی برای اصلاح این موضوع و آموزش احترام به عقاید وجود ندارد. ما در سطح مسئولان تابویی از تجربیات آموزشی کشورهای دیگر ساخته ایم و وقتی می گوییم همزیستی با اندیشه های مختلف را بیاورید، می گویند نباید از آنها تقلید کنیم. با همین رفتارها آموزش های شهروندی در کشور ما به بن بست رسیده است. اگر می خواهیم مشکل حل شود باید تصمیم گیران تغییر کنند. البته احترام به عقاید ابتدا باید در خانواده وجود داشته باشد و آموزش و پرورش نیز با برنامه ریزی در این مورد آموزش آن را تکمیل کند و در یک پروسه 35 ساله این آموزش ها نهادینه می شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 633892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟