کهرم : شهرداری علت بوی نامطبوع تهران را می داند و کتمان می کند / برای مردم شفاف سازی کنید

به گزارش رکنا، چند سالی است در حوالی پائیز و زمستان در شهر تهران بویی شبیه به گوگرد و یا فاضلاب کارخانجات احساس می شود. این درحالی است که تا کنون فرضیه های متعددی طرح شده اما به صورت متقن کسی علت موضوع را کشف نکرده است.

در این راستا اسماعیل کهرم، بوم شناس و فعال محیط زیست از عملکرد شهرداری و کتمان علت بوی نامطبوع تهران انتقاد کرد و در ادامه به چند فرضیه در خصوص انتشار بوی نامطبوع تهران در چند روز اخیر اشاره کرد.

اسماعیل کهرم در مورد علل انتشار بوی نامطبوع تهران در چند روز اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: به نظر می رسد در ایران همه چیز امنیتی است و ابراز علت این موضوع بر عهده شهرداری است که 52000 کارمند، کارگر، مهندس و... دارد، ضمناً این ارگان با اعلام نکردن علل بوی بد تهران مجبور به افسانه سازی شده. به هرحال یکی از علل مطرح شده آن است که تاسیسات مربوط به فرآورده های لبنی مثل شیر، پنیر، ماست و امثالهم موجب این بو شده زیرا تاسیسات چاه فاضلاب این تاسیسات پُر شده و مواد لبنی که پر از باکتری هستند مثل بدن انسان در اثر مرور زمان بعد از مرگ فاسد می شود و انواع و اقسام بوها را تولید می کند، بنابراین چون فاضلاب این محصولات در مسیر باد غالب تهران هستند موجب پخش شدن و پراکنده شدن بوی نامطبوع در شهر می شود.

گاوداری ها از عوامل ایجاد بوی بد

کهرم در تشریح فرضیه دوم در انتشار بوی نامطبوع تهران نیز افزود: وجود گاوداری های اطراف تهران از فرضیه های دیگر علت بوی نامطبوع تهران هستند و این به قرار گرفتن گاوداری ها در مناطق خاصی از شهر بستگی دارد، زیرا در این حوزه نیز باد های غالب تاثیر گذار است. باید توجه داشته باشیم که بادهای غالب تهران از مناطق جنوب غربی و شمال شرقی تشکیل می شوند، این درحالی است که در مسیر این بادها ساختمان های بلند ساخته شده و این موضوع باعث جلوگیری از جریان پیداکردن باد شده است، این اتفاق همچنین باعث عدم تعدیل در درجه حرارت شهر خواهد شد. بنابراین اگر آسمان خراش ها و ساختمان ها در مسیر باد های غالب تهران قرار نداشتند، هوای تهران بسیار مطلوب تر و پاکیزه تر از وضع فعلی بود.

احتمال ترکیب مخلوطی از بوها در انتشار بوی نامطبوع تهران

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در مورد فرضیه سوم علت انتشار بوی بد تهران بیان کرد: به نظر می رسد مخازن سوخت ماشین های گازوئیلی و بنزینی نیز عامل انشتار این بوی نامطبوع در هواست. باید توجه داشت که اکنون 4 مخزن داریم، این مخازن بسیار بزرگ در سال های گذشته ساخته شده و اطراف این ها تریلرها، کامیون ها و تانکرها سوخت گیری می کنند، به عبارت دیگر این کامیون ها و تریلرها سوخت را به این مخازن منتقل می کنند و بوهای مخصوص خود را تولید می کنند، بنابراین ممکن است مخلوط این بوها چنین بوی نامطبوعی را تولید کنند.

شهرداری علت بوی نامطبوع را می داند ولی نمی گوید

کهرم با تاکید بر اینکه شهرداری تهران علت بوی نامطبوع را پنهان می کند، افزود: ظاهراً شهرداری تهران علت این بو را می داند ولی به آن ها دستور داده شده تا چیزی نگویند و ساکت باشند و آن ها نیز مجبورند که از علت این ماجرا حرفی نزنند.

این فعال محیط زیست در مورد ارتباط بوی نامطبوع تهران با فرارسیدن فصول پائیز و زمستان گفت: ممکن است مخازن و کارخانجات لبنی و... در حوالی پائیز و زمستان بیشتر فعالیت داشته باشند. در هر حال وقتی کل مسئله را عده ای پنهان می کنند، بقیه مسائل را مدام باید حدس بزنیم و فرضیه سازی های متعدد داشته باشیم. بنابراین از مسئولین زیربط و شهرداری تهران درخواست می کنیم تا علت این موضوع را افشا کنند و بگویند که از دست مردم چه کمکی بر می آید. با شفاف شدن این موضوع مردم می فهمند که آیا این اتفاق در کوتاه مدت رخ می دهد یا خیر و اینکه می دانند مقصر این ماجرا چه دستگاهی خواهد بود.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 633850 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟